Естествени плодови продукти ще заместят каучука
Заради екологичните изисквания производителите на гуми са принудени да измислят всякакви алтернативи, за да избегнат глоби за голям въглероден отпечатък.
Последните идеи на френския гигант Michelin звучат почти налудничаво, защото учените на компанията предлагат на шефовете си да почнат да разработват и правят гуми от... захар.
Този проект бележи нова стъпка в стратегията за устойчиво развитие на Michelin, която експериментира с по-екологични решения в гумната индустрия от 90-те години на миналия век. През 1992 г. фирмата пусна на пазара първата “зелена гума” (Energy), чийто протектор съдържаше много повече силициев диоксид от обичайното, което си беше истинска иновация по онова време.
С химическото съединение 5-HMF (5-хидроксиметилфурфурол) Michelin се стреми към структурна промяна. Това вещество, получено от естествени плодови захари,
може да замести вредни съединения като формалдехид и резорцинол,
използвани понастоящем във всякакви промишлени приложения, а не само в направата на гумите. Тези химикали са не само вредни за околната среда, но и създават проблеми за човешкото здраве.

Очаква се планираният завод да произвежда 3000 тона от това захарно производно годишно, което го прави най-голямото съоръжение в света за тази молекула. В момента се произвежда само в много малък мащаб в Азия.
Очаква се фабриката да заработи до края на 2026 г.
Малък екип от 30 служители ще осигури увеличаването на производството.
Въпреки че 5-HMF все още не се съдържа в гумите за автомобили, Michelin вече тества молекулата чрез дъщерното си дружество ResiCare. Последното разработва алтернативни адхезивни смоли, които подобно на своите изкопаеми аналози осигуряват молекулярната връзка между каучука и текстила в структурата на гумата, което е особено важно при високи температури и големи натоварвания.
Амбициите на компанията обаче не се ограничават само до автомобилния сектор. Според прогнозите европейското търсене на 5-HMF може да достигне поне 40 000 тона годишно до 2030 г. с приложения в сектори като строителство, козметика, селско стопанство, електроника и дори аерокосмическата индустрия.
Засега захарната молекула остава скъп бизнес
Ограниченият производствен капацитет и високата цена означават, че 5-HMF остава недостъпен за търговски приложения. Michelin се надява да промени нещата с това “вътрешно” производство, но също и като дава лиценз на други компании. Този подход би могъл да положи основите за нова индустрия, основана на устойчиво развитие в Европа.
Конкурентите на Michelin също си пробиват път. Continental например
експериментира с каучук на основата на глухарче,
докато Goodyear обмисля гуми, изработени от пяна, произвеждаща кислород.
Но докато тези идеи са все още много експериментални, Michelin прави конкретна стъпка. Въпреки това ще трябва да мине известно време, преди средностатистическият шофьор да открие захар под калниците си, но все пак процесът е задвижен.