Темпът на растеж на световните продажби на електрически автомобили отново набира скорост, тласнат от продължаващия силен растеж в Китай и възобновения ръст в Европа, предава БТА. Това сочат заключенията в най-новия анализ на консултантската компания "ПрайсуотърхаусКупърс" (PwC), предаде ДПА. През първата половина на годината в световен мащаб са регистрирани над 5,9 милиона електрически превозни средства чрез батерии (BEV), което представлява увеличение от 37 процента спрямо същия период на 2024 г. За сравнение, продажбите за цялата 2024 година са нараснали само с около 14 процента. Китай остава водеща сила на пазара, като над 3,7 милиона от новите BEV са регистрирани там, което е скок от 47 процента на годишна база.
Междувременно Европа също отбеляза "ренесанс" във внедряването на електрически превозни средства, като в региона са продадени рекордните за първо полугодие 1,2 милиона BEV, което представлява увеличение с 25 процента спрямо същия период на миналата година, според "ПрайсуотърхаусКупърс".
Анализаторите посочват, че затягането на нормите за въглеродните емисии на автопарковете в ЕС вероятно е допринесло за този подем. Въпреки това Европа постепенно губи позиции като глобален пазар на електромобили поради по-бързия растеж в други региони, особено в Китай.
"Германските автомобилопроизводители едва ли се възползват от този огромен подем," отбелязва "ПрайсуотърхаусКупърс". В анализа на компанията се посочва, че германски производители в Китай отбелязват 32-процентов спад на продажбите си на нови BEV автомобили. Все пак, тези компании са постигнали значителни успехи в Европа през същия период.
Забавен растеж на пазара на електромобили в САЩ
Съединените щати остават третият по големина пазар на електромобили след Китай и Европа, но растежът там продължава да изостава. През първата половина на годината в САЩ са регистрирани само 592 000 нови BEV, което е увеличение от 7 процента спрямо предходната година. Германия си е върнала третото място в световен мащаб, с 249 000 нови регистрации на BEV, изпреварвайки Обединеното кралство, където са регистрирани 225 000.
Въпреки силните резултати в Европа, не е ясно как точно ще изглежда трансформацията за германските производители, казва автомобилният експерт на "ПрайсуотърхаусКупърс" Феликс Кюнерт.
Макар натискът за преминаване към транспорт с нулеви емисии да е подкрепян както от политици, така и от обществото, Кюнерт отбелязва, че капиталовите пазари вече очакват печеливши бизнес модели след години на големи инвестиции в електрическа мобилност.
Риск при веригата за доставки
Един от основните проблеми, според експертите, е нарастващата зависимост на Европа от азиатски доставчици. "Редкоземните елементи и материали като литий са градивните блокове на електрическата мобилност и все повече се превръщат в стратегическа ахилесова пета на Европа", казва Йорн Нойхаузен от "Стратеджи&" (Strategy&), дъщерно дружество за консултантски услуги на "ПрайсуотърхаусКупърс".
Той призовава европейските правителства и автомобилната индустрия да разработят дългосрочна стратегия за суровините, да диверсифицират източниците на доставки и да развият собствена снабдителна верига в Европа, за да осигурят устойчив достъп до ключови компоненти.