Вносителите на нови автомобили в България закърпват продажбите с реекспорт в ЕС, разкриха пред "24 часа" търговци. Финансовата криза удари жестоко бизнеса с коли и по продажби ги върна 7 г. назад. Повечето от фирмите обаче направиха огромни лъскави шоурумове, построиха супермодерни сервизи и инвестираха в хора и оборудване десетки милиони левове и положението им е доста по-тежко откогато и да било. Повечето оцеляват не толкова от преките продажби на автомобили, а от сервизните дейности, където спадът не е драстичен.
Продажбите на нови автомобили буквално се сринаха и за първите 5 месеца са пласирани едва 7165 леки и лекотоварни коли, камиони и автобуси. В последните два месеца има известен “застой” в спада и той вече е твърдо около 50 процента. Тази лека стабилизация се дължи именно на реекспорта, категорични са вносители, а не на раздвижването на нашия пазар Според тях препродажбата на автомобили вече е достигнала 30 процента от общия дял на бизнеса. Това означава, че за първите пет месеца на годината реекспортът към страни от ЕС е над 2 хиляди возила, което пък от своя страна прави невалидна официалната статистика на ААП (Асоциацията на автомобилните производители) и спадът на продажбите у нас е огромен и наближава цели 70 процента спряма миналата година и 4 пъти за разлика от 2008-а.
Заради тези кошмарни резултати ситуацията в бранша е на ръба на фалита и за да оцелеят, вносителите на нови коли са принудени да правят всякакви "фокуси".
Най-новият хит сред търговците е продажбата на возила с български регистрации, и то в центъра на Стария континент, а не само в Македония.
В последните месеци масово дилъри от Западна Европа, предимно от Брюксел и Амстердам, правят големи поръчки на определини модели. Причината е в цената, която предлагат самите производители на българския и румънския пазар.
За тях новите членки в ЕС - България и Румъния, се водят "развиващи се" страни. От там отстъпките за даден модел в тежката финансова криза започват от 1000 евро, признават вносители.
Така нашите цени на коли стават едни от най-атрактивните в Европа. Големите дистрибутори на автомобили на Стария континент, които се пазарят пряко със заводите на автомобилните гиганти, са готови да предлагат стоката си на символична печалба, само и само да не се срине съвсем пазарът в България. Ако фалират някои от големите вносители, ще отнеме време на следващите търговци да постигнат резултатите на предшествениците си.
Повечето предлагани нови коли у нас излизат по-евтино на западните търговци, дори и след като са регистрирани в България и са платени разходите за транспорт. Българските официални автоджамбази регистрират първо колите тук, а след това ги продават, въпреки че е по-скъпо. По този начин те не искат да нарушават колегиални неписани правила, като да не се прави дъмпинг на различните пазари.
Посвободните търговски правила на обединена Европа никой обаче не може да забрани на търговеца Х от Брюксел например да дойде и да купи от София 20-30 коли от даден модел на промоция и да ги трансопортира до шоурума в своята страна.
Друга причина за реекспорта на коли с BG регисрации на Запад е намаленото с около 25 процента производство. Докато през изминалите две години складовете на търговците в Европа се пукаха по шевовете с непродадени автомобили, то сега "застоялата стока" е останала предимно в България и Румъния. Именно от тези коли в наличност са и промоционалните оферти и невероятно ниските цени, които се предлагат и у нас в момента.
За 2 години цените паднаха с над 20 процента
Призивите на вносителите който има възможност, да си купи нов автомобил сега, не са само рекламни. Справка на "24 часа" за изменението на цените през последните две години показва, че някои модели са поевтинели дори с 20-30 процента. Това важи за автомобили в промоция и обикновенно, които са на склад. Т.е. клиентът не може да избира двигател, цвят и модификация, а пазарува с отстъпка това, което го има в наличност.
Причината за огромната разлика е сриването на пазара, което буквално “изпили” цените и вносителите вече работят или на символична надценка, или продават под себестойността.
Базовата версия на един от най-популярните у нас всъдеходи Suzuki Grand Vitara преди две години е била 44 965 лева с ДДС, докато сега е с повече от 10 хиляди лева по-малко!
Лансираната преди години от френската компания Renault Dacia Logan като проект "автомобил за 5000 евро" това лято в България може наистина да стане реалност. Румънската кола сега се предлага за 10 792 лв. без ДДС, разбира се, за най-базовия модел.
Много родни търговци предлагат колите си напълно законно без този данък, който товари цената с 20 процента, дори и да не са лекотоварни, защото самите производители изпращат автомобилите у нас с т. нар. сертификат N1. Единствената разлика от моделите с данък е наличието на желязна предпазна решетка, която да отделя багажното отделение от пътническото. В категория N1 се сегментират автомобили, които отговарят на строго определени правила в ЕС и имат сертификат от производителя, че отговарят на тях.
N1 е подкатегория на сегмента N на товарните автомобили, който е удобен за извършване на различни търговски и транспортни дейности и при който компанията собственик ползва данъчен кредит при покупка, а след това и при консумативите и разходите му. Основното изискване за сертификат N1 за автомобили с общо тегло до 3,5 тона е полезният товар да бъде над 2 пъти по-голям от теглото на допустимия брой пътници. Като такива автомобили могат да бъдат регистрирани обикновени хечбеци като Peugeot 308, Renault Megane и Hyundai i30, които притежават съответния сертификат от производителя.
Ford обвини конкурентите в дъмпинг
Шефът на европейския клон на Ford Джон Флеминг обвини конкурентите си на Стария континент, че намаляват прекалено цените на новите коли.
Според него тази практика, за да не спадат продажбите е грешна. В Европа продажбите падат, след като правителствата на страните, най-големи пазари за нови автомобили, прекратиха програмите за стимулиране насърчаване на покупките. Месеци наред западняците връщаха над 10-годишните си трошки и купуваха нови возила, като за целта им се приспадаше, обикновенно, по 3 хиляди евро от цената.
Флеминг заявява пред Automotive News, че стратегията на съперниците на Ford е само краткосрочно и временно решение “което обезценява марките и помага за отслабване на целия отрасъл в дългосрочен план”.
Autohaus PulsSchlag публикува статистика, че през май автомобилните марки предлагат на пазара в Европа средно намаление на цените си с 10,9%. Основни производители, като Fiat, Opel и Ford не са способни да повторят силните резултати от миналата година, защото програмите за стимулиране на покупките на нови автомобили в Германия, Великобритания, Италия и редица други страни бяха прекратени.
Според Флеминг големият проблем на производителите в Европа е “хронично високият капацитет за производство”. Според специалистите в бранша в момента автомобилните производители на Стария континент разполагат с излишни производствени мощности от 35% които скоро едва ли се натоварят.


