Бойко Сачански е завършил международни икономически отношения в УНСС и
Немския университет за административни науки в гр. Шпайер.
Професионалната си кариера започва във ВТО "Булгарплодекспорт", в
кантора "Износ на пресни плодове и зеленчуци за Западна Европа". Работил
е в дирекция "Икономически анализи и прогнози" на Първа частна банка и в
Министерството на транспорта като референт за Германия в отдел
"Международно сътрудничество".

За концерна REWE Бойко Сачански работи от 2000 г. Започва като
управител на първия супермаркет BILLA в България, след това става
регионален мениджър, маркетинг мениджър, а през 2010 г. заминава за
Русия, където продължава развитието си и достига до позицията главен
оперативен директор. От 1 март 2015 г. е управител на BILLA България.
Председател е на на Управителния съвет на Сдружението за модерна
търговия.

- Каква е Вашата прогноза за развитието на компанията, както и на сектора за търговия с бързооборотни стоки през следващите 12 месеца?

- Развитието на компанията за изминалата година е отлично и това ни дава основание да планираме още по-големи инвестиции в страната. В началото на тази година ние станахме първата търговска верига в България, чийто брой магазини надхвърли 100. През следващите три до четири години планираме мрежата от BILLA магазини в страната да достигне 150, с фокус основно в София, Пловдив, Варна и Бургас.
В момента има 3 ясни лидера на българския ритейл пазар – „Кауфланд“, BILLA и „Лидл“, като всички останали играчи са далеч след тях в пазарния си дял.
Миналата година един от големите и основни ритейл играчи на българския пазар, Пени, се изтегли от страната, а очакваното сливане на двете търговски вериги „Пикадили“ и „Карфур“ не се състоя. Това само доказва очакванията развитието на модерната търговия спрямо неорганизираната да не търпи съществени промени през следващите години, а 3-те топ вериги с най-голям дял от пазара да продължава да се дистанцират като позицията от всички останали.

- Какви са водещите тенденции на пазара, на който работи компанията?
- Нашите анализи върху потребителското поведение на пазара на бързооборотни стоки показват, че българинът пазарува по-малко и по-често, като тенденцията на повишаване на честотата на покупките се запазва. Това е поради факта, че клиентите търсят свежи продукти на достъпни цени, с добро качество.
През последните години се очертава и нарастващ интерес към български продукти. Очакмаче търсенето им постепенно да се увеличава още, тъй като все повече потребители осъзнават, че българските продукти имат същото, а често дори по-добро качество спрямо продукти от държави от Западна Европа.
Затова и основен елемент от политиката на BILLA България е да увеличава непрекъснато процента на български продукти в своята верига и да подпомогне подобряването на репутацията на българската продукция.

- Какви са основните проблеми на пазара, на който работите?
- За съжаление все още част от по-дребните търговци работят в сивия сектор. Това им дава известни предимства при формирането на продажните цени, но за пазара, за потребителите и за страната като цяло нерегламентираната и неконтролирана търговия с хранителни и други бързооборотни стоки има изключително негативно влияние. Неплатените данъци удрят по бюджета и от там – по общото благосъстояние на нацията. Да не говорим за рисковете за живота и здравето на хората.
Друг проблем за развитието на модерната търговия с бързооборотни стоки са някои опити за свръхрегулация на пазара и въвеждане на различни ограничения, забрани и санкции, които в крайна сметка са в ущърб на потребителя. Няма бранш, работещ с по-ниска надценка от търговията с храни, но въпреки това в България продължава да се експлоатира популистката идея за „лошия“ търговец и „добрия“ производител. Постоянно растящият (въпреки демографската криза) брой клиенти в нашите магазини обаче е най-красноречивата оценка за нашата работа и ясно показва, че се справяме отлично с всички предизвикателства.

- Какво променихте в компанията през последните 12 месеца, за да я направите по-успешна и конкурентна?
- През последната година BILLA България активно инвестира в иновативни проекти. Ние вярваме, че в дългосрочен план на пазара успяват само онези компании, които са иновативни и инвестират в непрекъснато подобряване на услугите си.
Например миналата година ние станахме първата търговска верига, която предлага надеждна и безплатна Wi-Fi връзка във всички свои магазини.
BILLA България също обръща специално внимание на произхода, обработката, съхранението и качеството на продуктите. Само през миналата година BILLA проведе обучение и сертифицира над 270 свои пекари. Голяма част от магазините ни в страната разполагат със собствени транжорни, а пък млечните продукти, които са част от портфолиото от собствени марки на BILLA (BILLA Brand, Clever и BILLA Premium), се произвеждат от качествено българско мляко и от едни от най-добрите производители на млечни продукти в България. Нашите клиенти познават и оценяват това качество и затова интересът към тези стоки постоянно расте.
Освен това BILLA България се гордее със своята силна социална аганжираност. За да отговорим на нуждите на хора с увреждания, от август 2015 г. въведохме политика за асистирано пазаруване на незрящи хора и хора със зрителни увреждания във всички наши магазини. Всяка година служители на BILLA България участват активно в инициативата „Да изчистим България”. През април тази година стартирахме съвместна кампания с фондация „Искам бебе” в подкрепа на семейства с репродуктивни проблеми, а през май дадохме началото на дългосрочната национална кампания „Ние обичаме България“ в подкрепа на 100-те национални туристически обекта.

- Как навлизането на големите търговски вериги промени пазарът на бързооборотни стоки в България, според Вас?
- Навлизането на големи търговски вериги на даден пазар винаги поражда силна ценова конкуренция, а тя сама по себе си е полезна както за потребителите, така и за търговските вериги, защото действа като фактор, изискващ постоянно въвеждане на иновации, подобряване на качеството на предлаганите стоки и услуги. Така само най-добрите съумяват да оцелеят на пазара и да продължат да се развиват.

- Какви стимули предлага Вашата верига за работа и предлагане на продуктите на български производители?
- BILLA България поддържа дългогодишни партньорски отношения с производители на български плодове и зеленчуци. В резултат на това успешно партньорство и в отговор на желанието на клиентите ни за по-голяма прозрачност на източниците на стоките, предлагани в нашите магазини, ние стартирахме кампанията „Градините на BILLA”. В момента работим с над 200 различни градини, обработвани от повече от 30 производители от всички райони на България – Софийското поле, Тракия, Добруджа, Силистренска и Варненска област, Югозападна България, Северозападна България.
Предимството за тях е, че имат дългосрочен, лоялен, стабилен и предвидим партньор в наше лице. Това им дава сигурност за реализацията на тяхната продукция, както и увереността, че разполагат с пазар за нея. Като пример може да се посочи кризата с пазара на домати в началото на лятото на 2013 г. В период на почти нулево търсене на български домати и масово изхвърляне на стоката, производителите – партньори на BILLA реализираха 100% от продукцията си в нашите магазини. Този начин на работа предоставя възможност на фермерите да инвестират в нови площи за производство, в по-модерна техника и технологии за производство. Наличието на предвидим партньор като BILLA в много случаи може да спомогне за лесен достъп до по-евтини кредити поради по-ниските нива на риск. Банките оценяват високо едни такива дългосрочни отношения.

- Как се отразиха върху бизнеса Ви промените в Закона за защита на конкуренцията, които съкратиха срока за разплащане с доставчиците и той стана двойно по-къс от евродирективата? Има ли други от новите текстове, които създават проблеми в дейността Ви?
- Специално за BILLA законовите промени, които въведоха разплащателен срок от 30 дни към доставчиците не промени нищо, тъй като в общия случай средно това е периодът на плащането ни към доставчиците.
Като цяло лоялните търговски практики, които се прилагат от повечето търговски вериги в България, гарантират добри условия на всички доставчици и без тези законови промени.

- В ЕС все повече страни регламентират законодателно даряването на храни, което засяга най-вече супермаркетите. Досега в България не се постигна съгласие за необходимите промени, които да отпушат този процес. Наскоро бе лансирана поредната законодателна инициатива - търговските вериги да бъдат освободени от ДДС при даряването на храни и да не плащат корпоративен данък за храни, чийто срок на годност изтича до 1 месец. Вашият коментар? Имали други мерки, чрез които да се стимулира даряването на храни?
- Ние бихме подкрепили подобни законови промени, но към днешна дата рестрикциите в българското законодателство несъмнено усложняват процеса по оползотворяването на храната, която не може да бъде продадена в самата верига, но пък е годна за консумация. В случай, че държавата предприеме действия по промяна на закона, касаещ именно този въпрос, вярвам, че както BILLA България, така и останалите търговски вериги биха се включили в инициативата.