Австрийците имат седем месеца да я изградят

Толсистемата ще се изплати за една година - това показват разчетите в доклад на Световната банка.

В него има три варианта със средна такса от 16, 20 и 26 ст. на километър, която ще плащат камионите с тегло над 3,5 тона, а цената на годишната винетка се запазва на 97 лв.

От Световната банка посочват, че при първия вариант годишните приходи ще са 389 млн. лв. и те няма да стигнат да покрият разходите за изграждане и поддържане на толсистемата.

При втория и третия парите вече ще са достатъчни, тъй като приходите са съответно 700 млн. и 932 млн. лв.

От Световната банка препоръчват да се приеме вторият вариант с такса от 20 ст. на километър, защото при третия имало риск заради високата цена трафикът на камиони да се пренасочи извън България.

Според условията на поръчката толсистемата ще се тества в продължение на 12 месеца. Ако работи добре, след това изпълнителят ще си върне парите от постъпленията от такси.

В понеделник от пътната агенция обявиха, че са избрали австрийския консорциум “Капш трафик солюшънс” за изпълнител, като предложената цена от него е 149,9 млн. лв.

Във вторник от дружеството заявиха, че за проекта в България ще използва своя патентована система за сателитно идентифициране на превозните средства и събиране на толтаксите.

Тя позволявала бордово устройство и сателитна технология за идентифициране на камионите и определяне на позицията им, както и автоматично събиране на таксите. Предимството на това технологично решение била неговата гъвкавост. То позволявало толтаксата да се изчислява на база на изминато разстояние, маса на превозното средство, категория на пътя, време от деня и моментно състояние на трафика.

За 7 месеца австрийците трябва да изградят толсистемата, да доставят 500 терминала за регистриране и издаване на електронни винетки, 100 автомобила за контрол, 100 пункта за претегляне в движение и 100 портала за толконтрол, както и изграждане на изчислителен център и офис за поддръжка.

Според условията на поръчката толсистемата няма да има бариери и пунктове за събиране на такси, а ще е изградена чрез камери и сензори.

В случай че изпълнителят не спази някой от сроковете, посочени в договора, трябва да плати неустойка от 0,05% за всеки ден забавяне, но не повече от 10% от стойността на поръчката.