През 2019 г. пускат още 12 станции, половин милион софиянци ще пътуват с влакчетата

 

Осем хиляди - толкова софиянци започва да превозва метрото през 1998 г. Тогава на 28 януари потегля първото влакче на столичното метро. Трасето е едва 6,4 км и има само 5 станции, разположени между “Сливница” и “Константин Величков”.

Строителството

им обаче трае 19 г.

Първата копка на метростанция “Вардар” е направена още по времето на социализма - през 1979 г.

След това - за деня на София - 17 септември, през 1999 г. е пусната станция “Опълченска”, а в края на 2010 г. и станция “Сердика”. С тях метрото вече има 7 станции и 8,1 км трасе.

През 2003 г. към него са добавени още 1,8 км и метрото достига до кв. “Обеля”. Така с подземните влакчета дневно пътуват 80 000 души.

2005-а е годината, в която стартира другото голямо разширение на метрото - на етапи започва да се строи основната част от източния радиус на първия метродиаметър от пл. “Св. Неделя” до кв. “Младост 1”. Той е с дължина 8 км и има 6 метростанции. На 8 май 2009 г. влакчетата започват да се движат по трасето между “Младост 1” и Националния стадион “Васил Левски”. Няколко месеца по-късно е пусната в експлоатация и метростанцията при Софийския университет заедно с още 2 км трасе. С нея първата линия на метрото достига 18 км с 14 метростанции.

Най-мащабното си развитие обаче метрото бележи с включването на проектите за разширение в оперативна програма “Транспорт” и финансиране с европейски средства. Затова и днес

една от станциите

от втората линия

носи името

“Европейски съюз”,

а новия лъч, който свързва кварталите “Надежда” и “Лозенец”, на 31 август 2012 г. откри лично тогавашният председател на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.

Иначе самият проект стартира през 2009 г. и включва изграждането на втората линия и разширение на първата. Първият етап от проекта е строителството на 6,4 км трасе и 7 станции, разположени в участъка надлез “Надежда” – Централна жп гара - пл. “Св. Неделя” - НДК и бул. “Черни връх”. През 2010 г. започва строителството на още 4,2 км и 4 станции от “Обеля” до надлез “Надежда” и отсечката от “Младост 1” до бул. “Цариградско шосе”. Двете отсечки са готови през 2012 г., като освен още 13 станции метрото вече стига и до Централна жп гара.

През април 2015 г.

метрото стига

до летището,

а през май - и до “Бизнес парка”. Най-новата метростанция - “Витоша”, пък бе открита през 2016 г. С нея столицата вече има 40 км метро и две линии.

В момента се строят още 12 км и 12 станции - от бул. “Вл. Вазов”, Орлов мост, НДК, “Красно село” и кв. “Овча купел”. Те ще са част от третата линия на метрото, която трябва да е готова през есента на 2019 г.

“Всеки ден с метрото пътуват 340 000 души, а след година и половина то ще вози вече половин милион софиянци”, каза шефът на “Метрополитен” ЕАД инж. Стоян Братоев.

По времето на кмета Стефан Софиянски метрото достига до центъра на София.
По времето на кмета Стефан Софиянски метрото достига до центъра на София.
Строителството на третата линия на метрото ще приключи през 2019 г.
Строителството на третата линия на метрото ще приключи през 2019 г.
Борисов и тогавашният премиер Сергей Станишев се возят в метрото през 2006 г.
Борисов и тогавашният премиер Сергей Станишев се возят в метрото през 2006 г.
Tогавашният столичен кмет Бойко Борисов пуска нови мотриси през 2007 г.
Tогавашният столичен кмет Бойко Борисов пуска нови мотриси през 2007 г.
При строителството на втората линия на метрото бяха открити останки от древна Сердика, които могат да се видят пред ЦУМ.
При строителството на втората линия на метрото бяха открити останки от древна Сердика, които могат да се видят пред ЦУМ.
Премиерът Бойко Борисов и кметът на София Йорданка Фандъкова в метростанция “Джеймс Баучер” през 2012 г.
Премиерът Бойко Борисов и кметът на София Йорданка Фандъкова в метростанция “Джеймс Баучер” през 2012 г.