Когато поднадзорните лица използват бенчмарк, те да изготвят и поддържат планове в писмена форма, в които определят действията, които ще предприемат, в случай, че този бенчмарк се промени съществено или вече не се изготвя. Това предвиждат промени в Закона за кредитните институции, внесени от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова /ГЕРБ/ и приети на първо четене.

Когато е възможно и целесъобразно, в тези планове се определят един или няколко алтернативни бенчмарка, които могат да бъдат използвани като заместители като се посочва защо те са подходяща алтернатива. При поискване поднадзорните субекти предоставят тези планове на съответния компетентен орган и ги отразяват в договорните си отношения.

От 1 януари 2018 година е в сила Регламент на Европейския парламент и на Съвета от 8 юни 2016 г. относно индекси, използвани като бенчмарк за целите на финансови инструменти и финансови договори или за измерване на резултатите на инвестиционни фондове.Затова се предвижда на законово ниво да се регламентира, че към момента на прилагането на план за действие новият лихвен процент по кредита не може да надвишава размера на лихвения процент преди замяната, като бъде посочен и редът, по който клиентите следва да бъдат уведомени за промяната в техните договорни отношения.

За да може клиентите да са напълно свободни в избора си, в Закона за кредитите на недвижими имоти на потребители се отменя възможността кредитната институция да начислява наказателна лихва, ако кредитополучателят предсрочно погаси заема именно заради промяната на бенчмарка.

Промените налагат и изменения в Закона за потребителския кредит и в Закона за кредитите на недвижими имоти на потребители. Целта е да се гарантира яснота и предвидимост на отношенията с потребителите, особено, когато посочените пазарни индекси, които са част от договорената между кредитор и кредитополучател методика за изчисление на приложимия по договорите за кредит референтен лихвен процент, престанат да бъдат изготвяни и се стигне до прилагане на вече изработените и оповестени планове на кредитните институции.

Промените предизвикаха остри възражения от БСП. Левицата предупреди, че промените ще доведат до повишаване на лихвения процент за фирмите и гражданите по кредитите. Румен Гечев поиска законопроектът да бъде оттеглен, защото, ако бъде гласуван сега, след няколко месеца отново депутатите в пленарната зала ще обсъждат защо лихвите се вдигат. Няма банка, която да иска да избере по-ниската лихва, коментира депутатът. Идват избори, като искате да губите избори, губете си ги, предупреди той управляващите.

Отпадането на индекса Софибор от 1 юли т.г. няма да повлияе пряко или косвено върху лихвите, обяви Йордан Цонев от ДПС. Неверни били констатациите, че този закон ще доведе до промяна на лихвените равнища, защото те не се влияят строго от бенчмарковете, а всяка банка си определя един-два индекса и при договаряне с кредитополучателя се стига до съответния договор. Твърдя, че БНБ трябва да има по-активна роля, ако Софибор го няма, дали ще бъде чрез налагане на друг индекс, който да е на по-широка основа, или по друг начин, заяви депутатът.

От евентуалната замяна на един бенчмарк с друг не трябва да произтича промяна на лихвения процент и промяната трябва да бъде съобщена от съответната банка и предоговорена с клиента, обясни и Менда Стоянова. Председателят на правната комисия Данаил Кирилов не изключи в началото да има някаква празнота и объркване.

Николай Александров /"Обединени патриоти"/ беше категоричен, че е недопустимо да се правят внушения за задължително увеличение на лихвите по кредитите. Това, по думите му, е политическо говорене и финансовата система не е редно да понася трусове и подобно политическо говорене.