Силистра с най-големи шансове за трети мост над Дунав
Скоростният път Русе-Велико Търново да се казва магистрала "Янтра" и заедно с връзката с "Хемус" да стане европейски коридор, който ще свързва две европейски столици -София и Букурещ, предложи на регионалния министър Николай Нанков Живко Недев от Хидрострой. Това стана на организираната от "24 часа" дискусия за строежа на магистралите в Северна България.
Когато двете магистрали бъдат включени в европейски коридор може да се търси финансиране и по еврофондове и програмите за трансгранично сътрудничество.
Да не се спестява от тунели по магистралите, защото така се пести плодородна земя, поиска от регионалния министър Валентин Трашлиев от фирмата "Евроалианс", специализирана в строителство на тунели и хидросъоръжения. Компанията е правила тунела в Габрово - част от обходния път на града и предложи магистралата Русе-Велико Търново да продължи към Шипка. Той пое публично ангажимент да изградят тунела под Шипка на принципа на публично-частно пратньорство с държавата , общините и др.
"Янтра може да кръстим магистралата, когато узреем и да я продължим към Габрово и с бъдещ тунел под Шипка", каза министър Нанков. Относно финансирането на големите инфраструктурни проекти, той каза, че тол системата ще даде независимост и държавният ресурс за двете магистрали ще е гарантиран на 100 %.
Трашлиев постави пред министъра проблема с обжалванията на обществените поръчки за националните обекти. "Това са огромни загуби за държавата, досега щяхме да сме изградили и "Струма" и "Хемус", каза той. Другото, което постави като проблем, е отпадането на тунелите по "Хемус". Според него автомагистралите заемат голяма площ върху плодородна земя. Той апелира да влизаме колкото може повече под земята и даде пример с изказване на Илон Мъск, който предлага изграждане на скоростни подземни комуникации.
"Да, тунели ще има. В следващите 7 години ще направим 16 нови - 5 по Русе -Велико Търново и по "Струма" . Над 60 ги смятахме заедно с НКЖИ", каза Нанков.
Той допълни, че обжалванията на обществени поръчки с други подбуди, за да се забави един проект, ще бъдат ограничени с готвените от депутатите законодателни промени.
"Някои превърнаха обжалването на поръчки в бизнес и изнудване на компании, които реално могат да изпълняват големите проекти.Целта не е да облекчим министерствата, а да дадем възможност регионите да се развиват и по-бързо да се направят инвестициите по програмните периоди", коментира и лидерът на депутатите от ГЕРБ Цветан Цветанов.
"Няма да намалим общестените обсъждания и процедурите, а само ще дадем възможност и оперативност държавата да си свърши своята работа", допълни той. Повод за думите на Цветанов бяха опасенията на соцдепутатката от Велико Търново Весела Лечева, че само съдебните дела всъщност гарантират доброто изразходване на обществените средства и възможностите за обжалване не трябва да се намаляват.
Дебатът за автомагистрала "Хемус" се измести неусетно към скоростния път "Русе -Търново, от граждани на инициативни комитети от селата Хотница и Поликраище, които жалят доклада по ОВОС в съда и недоволстват срещу избраното трасе на аутобана. В дебата се включи отново шефът на АПИ Дончо Атанасов и той обясни, че трасето е избрано като най-оптимално, икономически изгодно и щадящо околната среда. Тъй като споровете по магистралата Русе - Велико Търново забавят този изключително важен проект издателят на в."24 часа" Венелина Гочевя пое инициативата за отделна среща с регионалния министър и шефът на пътната агенция в Поликраище. Хората от Поликраище поискаха депутатите да се присъединят към тяхната подписка срещу одобрения вариант на магистралата Русе-Велико Търново. Цветанов обеща да ги подкрепи, ако експерти подкрепят техните опасения.
На срещата присъства и Йордан Траханов от "GPгруп",който благодари на организаторите и окуражи такъв тип събития, защото при подобни дискусии се ражда истината.
"Русе-Велико Търново е ценна не само за обслужването, но и за пътната безопасност. Дали може да се повиши гъстотата на пътните възли? Това ще подобри транспортвото обслужване на населените места", каза пък Румен Миланов от компанията "Геострой".
Изграждането на тол системата и какви ще са цените за ползване на пътната мрежа, след като бъде пусната в средата на 2019 г. бе друга от темите, които бяха повдигнати по време на организираната от "24 часа" дискусия.
В момента се извършва тарифиране на тол системата и през юли ще бъдат обявени цените за обществено обсъждане, каза Николай Нанков. Те обаче ще важат само за товарните камиони, а за хората с леки автомобили остава сегашното таксуване през винетки, обясни министърът.
"По никакъв начин няма да променяме цените за леки автомобили. Тя ще е само за тировете. Целта е транзитно преминаващите да плащат като в Австрия и Сърбия. 82% от републиканските пътища да се покрият със системи за отчитане на тол такси. Таксуването на камионите ще е според вида им, състоянието на пътя и изминаните километри", обясни Нанков.
Пускането на тол системата трябва да помогне и за финансиране на рехабилитацията на вече изградените пътища, каза още регионалният министър. 35% от постъпленията ще са насочени към ремонти на пътища в Северна България, обясни той.
Силистра ще има мост над Дунав и е с най-големи шансове третото съоръжение да е там, заяви още министър Нанков. Така градът ще бъде разтоварен от трафика на тежки камиони, който в момента минава през него и все повече се увеличава.
"В най-напреднала фаза от процедури е третият мост над Силистра. На 29 юни имам среща в Русе с румънския вицепремиер и регионален министър. Концепцията ни е за три нови моста, които да бъдат направени от три проектни компании с финансиране от публично-частни партньорства и тол таксите", обясни министърът.
Трета среща за магистрала "Хемус" през май 2019 г. предложи в края на дискусията Цветан Цветанов. "От миналата година до тази втора среща строителството на магистралата се ускори с една година и тя ще бъде готова година по-бързо. Нека се срещнам пак догодина, за да чуем, че ще стане с още година по-бързо", каза Цветанов.