Технология от “Телелинк” за умен град помага за по-малко задръствания

Отдавна е демоде в портфейла да се носят десетки хартиени карти и пластики. Всичко това удобно се побира в телефона.

Освен удобството технологиите допринасят за спокойствието и сигурността. Ако например детето тръгне към училище и забрави картата си за градски транспорт вкъщи, вероятно ще попадне в неудобна и неприятна ситуация. Но ако билетът за пътуване е в телефона, тя е почти невъзможна - младежите са така свързани с мобилните си устройства, че няма как да ги забравят.

Тези предимства осигурява системата за умен градски транспорт, разработена от “Телелинк”. Компанията заедно с “Майкрософт” представи визията си за дигитални градове в рамките на Webit Festival Europe 2018.

Включени са

решения за

интегрирано

управление на

градовете, повишаване на сигурността, превенция от пожари и наводнения, лицево разпознаване и др.

Едно от удобствата, които осигурява умната система за управление на транспорта, е купуването на билет чрез приложение за смартфон. Към това се добавя информация и кога ще дойде автобусът. А общините имат данни колко са пътуващите и колко са платили билет.

“Билетните системи ги има от десетилетия”, казва Стефан Малиновски, ръководител на отдел “Интелигентни системи” в “Телелинк”.

Информацията, която се събира от пътуванията, ще дава възможност операторът или общината да подобрят услугата. Статистиката ще им позволи да променят политиките по управление на трафика, да добавят автобуси или маршрути, да следят цените и да планират изменения в тях.

“Цялата концепция, която следваме, е, че информацията трябва да бъде използвана, за да помогне да се вземат правилни решения. Ние правим точно това -

даваме различни

инструменти, с

които се правят

справки

Така операторите могат да вземат правилните решения”, казва Малиновски.

Подобна система ще използват в Стара Загора. Хората в града трябва само да изтеглят приложение, да създадат профил в него и да го зареждат с кредити. Така ще могат да се движат безпроблемно в обществения транспорт.

“Предлагаме услуга, която няма да се финансира от общинския бюджет или евросредства, а такава, която ще се изплати от оптимизациите, които идват от въвеждането в експлоатация”, казва експертът. И посочва, че при въвеждането на подобна система приходите от билети скачат с до 20%.

Системата ще дава информация за промяна в схемата за градски транспорт и ще помогне за интеграцията между различните видове придвижване.

В Румъния например разработката на “Телелинк” вече се използва и като пътеводител - човек посочва мястото, до което иска да стигне, а приложението му казва кой е най-прекият път.

“В основата на умния град са транспортът и сигурността. Тези системи съставят около 80% от него”, казва Малиновски. “Телелинк” има няколко изпълнени проекта, свързани с трафика. В Пловдив система показва дистанционно статуса на всеки светофар и работния му режим.

Трафик детектори преброяват преминаващите автомобили, изпращат сигнал до приоритетния контролер, който събира информацията.

Почти на 200

кръстовища в

столицата има

подобна система

за управление на

трафика

Голяма част от тях са снабдени с умни светофари с датчици, които отчитат натовареността на движението. Те са основно монтирани в асфалта и изпращат сигнали до контролера, който преценява колко време да държи зелена светлина. И ако автобус, тролей или трамвай закъснява от графика, му се пуска по-бързо зелена вълна.

Разработката за подобряване на движението помага на гражданите и в Плевен, а скоро и във Варна.

“Системата оптимиза трафика и помага за намаляване на задръстванията, но не може да ги елиминира на 100%”, казва експертът.

Устройствата се ориентират по статистиката, която сами си набавят - в кои часове гражданите отиват на работа, през кой ден пътуват извън града и т.н. Може да се правят много графики - колко е натовареността, какви са тенденциите. И като се натрупа повече статистика, разбираш какво се случва в почивните дни.

Карта показва в различни цветове кръгове според натовареността. Те са групирани логически в коридори - променяйки единия, се променя и другият. За синхронизацията им се грижи софтуер.

“Ключовото при него е, ако види, че трафикът наподобява сутрешния, да превключва на програмата, по която работи в ранните часове. Той се самообучава, натрупвайки данни”, казва Малиновски.

За проекта, който се интегрира в Пловдив, “Телелинк” бе отличен на Webit през миналата година в категория за най-добра иновация в сферата на мобилността.

Компанията съхранява системите си чрез облачни услуги.

Сигурността в

облака е

по-голяма и

разходите по

услугата са

по-ниски Обяснението е логично - не се плаща на IT специалисти, за инфраструктура и изграждане на дейта центрове.

“Общините например не могат да си позволят високоспециализирани специалисти, които са необходими за поддръжката на сървър”, обяснява експертът.

Малиновски дава пример - ако община иска да има интелигентна система, трябва да има сървър, чиста стая с климатизация, резерви в захранването.

Когато всичко това се направи като услуга и отиде в облака, дейта центърът отпада. Освен това облакът предоставя много инструменти, които правят работата по-лесна, гарантира сигурността и ако има проблем, системата може да се прехвърли на друг облак.

Камери разпознават лица, пазят от престъпници

Системата за лицево разпознаване изпраща сигнал ако засече някои от предефинираните модели
Системата за лицево разпознаване изпраща сигнал ако засече някои от предефинираните модели

Камери в София разпознават лица и така помагат в борбата с престъпността.

Дори да се дегизира - с дълга брада или с очила, ако човек фигурира в списъците за издирване на полицията, той може лесно да бъде заловен чрез новата технология. Решението е реализирано от “Телелинк” в София съвместно с МВР, интегрирано е на граничните пунктове Калотина и Капитан Андреево.

“В момента в градовете има изградено видеонаблюдение, което е много хубаво. Но зад всяка камера трябва да има човек, който да гледа какво се случва пред нея”, казва Иво Русев, търговски директор в “Телелинк”.

Според него ефективността е минимална, ако един човек гледа 100 камери. Чрез системата обаче се анализират данни по видеонаблюдението и в случай на определена ситуация се действа.

Това може да се случи при нетипично струпване на хора, които бягат, или човек, паднал на спирката, превозно средство е спряно и това е необичайно за мястото, ако има оставен багаж без надзор и т.н. Подобно е и на граничните пунктове: превозно средство, което преминава твърде бързо или твърде бавно, има нетипичен модел на поведение. Тези системи помагат да се вдигат аларми и чрез вътрешни системи на МВР може да се предприемат по-ефективни действия.

Такова решение за първи път е изградено между “Майкрософт” и нюйорската полиция след атентатите от 11 септември. След това е направено в Абу Даби, Сингапур, Сао Паулу. И първата имплементация на тази система в Европа е в България, в МВР.

“Много е сложно. Ако отидете на място, ще се изумите колко много функционалности има. То обхваща различни източници на информация като видеонаблюдение, системи, които замерват трафика, водите, въздуха. Интегрират ги в система и дават аналитика и бази данни в системата на МВР”, казва Русев.

“Това е есенцията - даваш интелигентността на всички потоци от информация, които имаш”, казва Русев. Така не се налага някой физически да седи и да обработва информацията. Освен това системата може да се обогатява, да става по-умна с добавянето на повече информация. Захранва се от данните и колкото повече са те, толкова по-умна става системата.

Електронните системи не само осигуряват комфорт, но и спестяват средства
Електронните системи не само осигуряват комфорт, но и спестяват средства