“Кремио” трансформира продуктите си в зависимост от пазара
Българската компания за млечни и други хранителни продукти “Кремио” изнася продукцията си в над 40 държави на три континента. Продуктите стигат до потребителите в Европа, Азия и Африка.
Преди да достигне до този успех, развитието на фирмата е динамично, разказва Георги Гановски, изпълнителен директор на “Кремио” ЕАД. Той е инженер-химик, с дълъг опит в сферата на бързооборотните стоки в България и в чужбина. Започва в компанията като управител.
Фирмата се занимава с производство и търговия на мляко и млечни продукти, както и сладкарски и готварски продукти. Създадена е през 2001 г. като джойнтвенчър между германския холдинг “Мегле” и компанията MJ Pack.
През 2007 г. става собственост на италианската “Кодап”, която обаче не успява да се справи финансово в периода около 2015 г., когато в Италия възникват условия за криза. За Гановски това е най-трудният момент, откакто е в този бизнес. Бързо обаче идва и успехът. Година по-късно успяват да преодолеят кризата и да увеличат продажбите с над 20%.
“Фирмата майка изпадна в несъстоятелност, а нашата цел бе да не затворят завода заради социалния фактор, както и производството и продажбите. В нашия сектор е лесно конкурентите да вземат пазарни дялове, а после е трудно да се върнеш”, казва Гановски. Той лично успява да намери сътрудничество от два фонда, които влизат като партньори за две години. През миналия декември с помощта на Първа инвестиционна банка Гановски успява да купи дяловете им.
“Ценим партньорството си с Fibank заради нейната гъвкавост. Това е банката, която на този етап отговаря на всички наши изисквания и ни дава една сигурна база за бъдещ растеж”, обяснява бизнесменът.
"За мен в момента Fibank е най-добрата в България. Банката е доста гъвкава, изключително отворени са и бързо вземат решения. Важно е, че е българска, защото понякога за бизнеса е нужно да се работи с темпо. Ако се обърнеш към чужда институция, започват съгласувания с другите държави, където оперират. Но там не са наясно с българския бизнес, имат критерии, които са глобални, правени са спрямо климата в държавата, в която е компанията майка", добавя той.
“Нашата марка млечни продукти My Day е една от най-популярните в млечния бранш. Ние първи предложихме на пазара прясно мляко в PET бутилка още през 2006 г. и до момента си остава единствената с етикет, покриващ цялата бутилка. Нашите продукти са доказали високите си качества във времето и заради това продължават да бъдат консумирани от хиляди българи”, категоричен е Гановски.
Марката My Day се оказва и една от най-популярните на българския пазар. Продуктите, които продават под нея, са основно прясно мляко, детско овкусено мляко, сладкарски и готварски кремове. Освен това “Кремио” е производител и на много частни марки за големите търговски вериги.
Компанията работи с широк спектър от клиенти заради разнообразието от продукти, които предлага. Стоките се използват не само от крайните потребители, но и в голямата им част от ресторанти, хотели, кафенета, сладкарски цехове, кетъринг фирми, пицарии, вериги за бързо хранене и т.н.
“Шеф - готвачите са много взискателни, ако нещо не им харесва - просто го хвърлят. Променят се и потребителските предпочитания, вече се търсят все повече здравословни продукти”, казва Гановски.
“Кремио” се е специализирала дотолкова, че да отговаря на специфичните гастрономически изисквания в дадени региони. В турската кухня например се търси по-кисел вкус, в Италия пък по-гъст продукт, за да е подходяща добавка към пастата.
През 2017 г. повече от половината произведен обем на фирмата се реализира извън границите на страната ни. Основни пазари са Турция, Гърция и Румъния. Наши продукти има на пазарите в Испания и Португалия, а дори и в доскоро екзотични дестинации като Мадагаскар.
“Фирмата ни има най-висока степен IFS (International Food Standart) сертификат, имаме множество отличия и сертификати за качество, но за мен най-голямото отличие е доверието, което ни гласува крайният потребител”, казва Гановски.
“Планираме да разширим портфолиото си с други продукти в млечния сегмент, както и да увеличим броя на държавите, в които изнасяме”, казва Гановски.
В момента в компанията работят 173-ма души. “Кадри се откриват все по-трудно, затова разчитаме най-вече да запазим настоящите си служители”, казва изпълнителният директор. Затова по думите му е важно да се инвестира в специфични обучения на служителите за повишаване на квалификацията им. “Кремио” участва в програмата за дуална форма на обучение и в момента 13 ученици от паралелка “Мляко и млечни продукти” трупат знания и опит.
“Искаме устойчив колектив, който да е доволен и да дава всичко от себе си. Така ще можем да разширим бизнеса си”, убеден е Гановски.
Избира да прави бизнес в България, защото е българин и децата ми растат тук.
"Има конкурентни предимства спрямо най-важните ни пазари - от Югоизточна Европа и Близкия изток. Искаме фирмата ни да расте и да има добър екип. Една от целите на всеки мениджър е да привлече най-доброто като човешки ресурс и тези хора да останат. След това идват оборот, печалба и т.н.", добавя той.
Успехът за него се крие в това да изгради устойчив бизнес модел, при който всички, свързани с него: служители, акционери, потребители, доставчици, да са удовлетворени.
"Да можем да осигурим спокойствие, развитие и добро бъдеще за всички във фирмата.И този бизнес модел да допринесе и за развитието на България посредством данъците, които плащаме, ноу-хауто което придобиваме, или просто с факта, че потребители от все повече държави ще държат продукт на който е изписано Made in Bulgaria", казва още бизнесменът.