ЕК настоятелно приканва страната ни да преразгледа правилата как търговците събират вземанията си
Два месеца срок дава Брюксел на България да премахне 10 нарушения, става ясно от пакета решения на Еврокомисията този месец.
ЕК настоява да се премахме националната закрила на географските означения, тъй като е несъвместима с правото на ЕС. Още с влизането си в ЕС през 2007 г. България е трябвало да се лиши от националния регистър на географските означения за селскостопански продукти и храни. Сега Брюксел изпраща мотивирано становище за Закона за марките и географските означения. Ако до 2 месеца не настъпят промени, комисията може да сезира Съда на ЕС.
Брюксел настоятелно приканва България да преразгледа правилата си как търговците могат да събират вземания от потребителите, така че да са в съответствие с правото на ЕС за неравноправните клаузи в потребителските договори. Директивата
защитава потребителите
срещу неравноправни
клаузи в договори
с търговци, включително доставчици на финансови услуги. Правилата на ЕС гарантират, че тези неравноправни клаузи не са обвързващи за потребителите и те разполагат с ефективни средства за правна защита срещу тях при разумни условия. Съгласно съдебната практика на Съда на ЕС това означава, че националните съдилища са задължени да преценят неравноправния характер на договорните условия ex officio, тоест дори ако потребителят не повдигне въпроса. До момента у нас заповедите за изпълнение и заповедите за незабавно изпълнение се издават без съществени проверки от съдилищата. По-конкретно, някои кредитори, като например банки, могат да получат заповеди за незабавно изпълнение почти автоматично, като потребителите разполагат с много ограничени възможности, за да предотвратят или да оспорят изпълнението, базиращо се на несправедливи договорни условия. Ако България не изпрати удовлетворителен отговор в рамките на следващите два месеца, комисията може да издаде мотивирано становище по този въпрос, пишат от Брюксел.
ЕК призовава България да спазва и задълженията си за опазването на естествените местообитания и защитените видове, включени в мрежата “Натура 2000”.
България е определила
само 9 от 230 територии
за специални защитени
зони по “Натура 2000”,
имала е 6 години, но не го е направила. В рамките на срока трайно не е определила и специфични за териториите подробни цели и мерки за опазване за всяка от тях. Три са държавите в ЕК, които не са го направили, другите са Германия и Италия.
Официално уведомително писмо до България е изпратено да се транспонира правилно Директивата за енергийната ефективност в националните законодателства. Тя е от 2012 г. и с нея се установява обща рамка от мерки за насърчаване на енергийната ефективност в ЕС, за да се постигне целта на ЕС за 2020 г. за подобряване на енергийната ефективност с 20%. И при този казус ЕК предупреждава, че може да изпрати мотивирано становище, ако в рамките на 2 месеца властите не предприемат действия.
Комисията е изпратила официални уведомителни писма до 15 държави членки, сред които и България, за съответствието на тяхното национално законодателство с правилата на ЕС в областта на обществените поръчки и концесиите. Новите правила, които са в 3 директиви, трябваше да бъдат транспонирани от държавите членки в националното право до 18 април 2016 г.
В четвъртък Брюксел е изпратил уведомително писмо на Германия, мотивирани становища до Белгия, Финландия, Франция, Литва, Португалия и допълнителни мотивирани становища до България, Кипър, Полша и Словакия, че не са въвели напълно в националното си законодателство правилата за борбата с изпирането на пари, което е ключово и за борбата с тероризма.
България не е изпълнила и директивата за правоприлагането в областта на защитата на данните.
Комисията призовава страната ни към действия, които да гарантират, че правилата на ЕС за лишаване от свобода се изпълняват правилно в националното законодателство. С тях се гарантира взаимното признаване на съдебни решения по наказателни дела, с които се налагат присъди за лишаване от свобода.
Добрата новина е, че ЕК прекратява производствата срещу България за установяване на нарушение, тъй като вече е транспонирала в националното си законодателство Директивата за исковете за обезщетение за вреди при нарушаване на антитръстовите правила.