Осем страни членки са пoискали Европейският съюз да подкрепи транспортните фирми, ударени от коронавирусната епидемия, и да спре работа по реформата на условията на труд за шофьорите на камиони, предаде Ройтерс.

В писмо, видяно от Ройтерс, министрите на транспорта на България, Унгария, Литва, Полша, Кипър, Латвия, Малта и Румъния отбелязват, че ЕС следва да окаже помощ на транспортните компании, след като вече направи стъпки в подкрепа на затруднените въздушни превозвачи.

"Иначе сме напът да приемем първия пакет Мобилност, чиито разпоредби, заедно с последиците от коронавирусната епидемия, буквално ще сложат край на много европейски пътно-транспортни бизнеси", се предуреждава в писмото, изпратено до ръководителите на трите основни институции на ЕС, посочва БТА. 

Още преди пандемията същите, предимно източноевропейски, страни обмисляха да заведат дело срещу предстоящата реформа на транспортните правила, която според тях ще постави фирмите им в неизгодна позиция, принуждавайки ги да връщат празни камиони у дома, като правят прекомерни разходи и изхвърлят допълнителни въглеродни емисии, припомня Ройтерс.

Повечето европейски държави и Европейският парламент се договориха през декември за реформа на сектора за пътни превози, включително да се даде право на шофьорите на камиони, работещи в чужбина, да се прибират у дома на всеки три до четири седмици. Разпоредбите предвиждат седмичната почивка на шофьорите от поне 45 часа да се прекарва извън камионите и не на паркинги, като работодателят трябва да поема разходите за подслон. Новите правила освен това изискват международните шофьори да се връщат в централата на фирмата си на всеки осем седмици. Тази мярка има за цел да се пребори с практиката транспортни компании да се регистрират в страни с по-ниски данъци, без всъщност да извършват дейност там.

Реформата бе инициирана от по-богати страни като Франция и Нидерлания.

ЕС планираше да одобри правилата на среща на 24 март, но коронавирусът извади тази точка от дневния ред.

Пътният транспорт, на който се падат 75 процента товарните превози в ЕС, бе нарушен от пандемията, след като страните наложиха извънредни проверки на отворените по принцип граници. Това доведе до опашки от тирове и над 24-часово чакане, за да бъдат преминати вътрешни граници в ЕС, допълва Ройтерс.

Еврокомисията призова държавите да въведат "зелени коридори", за да не попадат в задръстването пресните продукти и медицинските изделия.