Вече е в сила изискването да предлагат допълнителни количества, изпълняват го

Търговските вериги в България вече изпълняват постановлението за повече български стоки, което от 20 май вече е в сила, показа проверка на “24 часа”. То бе прието през април и първоночално трябваше да важи от 6 май, но след това срокът му за влизане в действие бе удължен с 14 дни.

Според постановлението търговските вериги, които имат обекти в повече от две административни области, трябва да отделят достатъчно място за местни хранителни стоки на щандовете си, а за млечните продукти се изисква 90% да са от българско мляко.

От Българската агенция за безопасност на храните съобщиха, че все още не правят проверки за спазване на постановлението, но ще започнат да осъществяват контрол.

“Била България” стартира специална кампания “По-хубаво от българското няма”, която ще лансира родни продукти на промоционални цени.

“Само за последните 2 месеца в магазините на “Лидл” намериха място 92 нови български продукта, като реализираният от тях оборот само за три седмици надхвърли 2,6 млн. лв. Плащанията към българските доставчици за март имат ръст от 33,6% спрямо февруари, казаха от “Лидл”.

В “Кауфланд” вече обозначават специално местните продукти - с кафяво сърце с надпис “От вашия регион” върху ценовия етикет. “Веригата си партнира с производители и доставчици от 26 региона в страната. Само за млечните продукти доставчиците са от 19 региона. Веригата работи и с общо 21 семейни ферми и малки мандри у нас, чиято продукция предлага в специално обособените фермерски щандове на територията на хипермаркетите в 6 града в страната”, казаха от “Кауфланд България”.

Производителите на хранителни стоки, които са качени на сайта на земеделското министерство и от които веригите може да избират, станаха 260, след като в началото на май бяха 207. Те са регистрирани по Закона за храните. С тях веригите трябва да сключват договори и да изкупуват продукцията им, за да изпълнят условията на постановлението за осигуряване на повече български стоки.

В списъците най-много са производителите на суровини и храни от животински произход, както и преработвателни предприятия за месо и мляко. Общият им брой е почти половината от всички включени фермери. Има още производители и търговци на плодове и зеленчуци, на семена и други продукти.

Млекопроизводителите и млекопреработвателите са доста повече и за разлика от останалите земеделци са разпределени по-равномерно из страната. Сред тях са и големи и известни предприятия, които произвеждат доста голяма продуктова листа. Малките семейни мандри, които предлагат сурово прясно мляко, кисело мляко, по един вид сирене или овче и козе мляко, са над 30.