Почти четири десетилетия минаха откакто премиерът Андреас Папандреу зададе прочутия си въпрос: "Трябва ли да бъдем келнерите на Европа?" Тази фраза отразяваше настроенията и социалните норми на своето време. Гърция беше залята с евтини пари от Европа, страната загуби индустриалната база, която имаше, и хората свикнаха да забогатяват без да произвеждат нищо стойностно.

Фразата щеше да има смисъл, ако Гърция междувременно беше постигнала напредък в други сфери. Това може би щеше да ни даде право да гледаме с пренебрежение на туризма и на потенциала да се превърнем в популярно място за живеене за европейските пенсионери. Обаче ние нито развихме индустриалния сектор, нито станахме технологичен хъб.

Туризмът се превърна в ключов сектор за икономиката на Гърция. И не говорим само за "келнерите". Ново поколение бизнесмени и работници разви нова култура на професионализъм, която няма нищо общо с 1980-те години. Това се вижда във всички видове бизнес от туристическия сектор - от хотелите до таверните, които успяват да създадат усещане за модерност, като същевременно запазват връзката си с местната култура. Голяма мрежа от доставчици, освен много други, зависят от туризма. Тук също е постигнат значителен напредък - гръцкото вино е типичен, макар и не единственият пример.

Преди COVID-19 Гърция беше станала модна тенденция. Атина беше популярна дестинация за младите европейци, които бяха привлечени от градския пейзаж на столицата. Уютни малки хотелчета изникваха из града толкова често, че някои специалисти се разтревожиха, че се образува "балон". Рекорди се чупеха всяка година.

После вирусът се появи и всичко се промени. Кризата е безпрецедентна. На тези, които са навлезли на пазара отскоро, ще им се стори много трудно да оцелеят. Тези, които ще пострадат най-много, са нашите млади сънародници, които са влезли в туристическия бизнес с ентусиазъм и много страст. Вижда се, че те се гордеят с работата си, не се чувстват като "келнерите на Европа". Те виждат себе си като професионалисти, предлагащи услуги от най-високо качество.

Но каквито и трудности да имаме днес, ние имаме добро основание да бъдем оптимисти. Гърция получи невероятно количество добра реклама през последните седмици. Някога посочвана като пример, който трябва да се избягва, сега тя е определяна като модел. Комбинацията от красота, спокойствие и позитивен имидж заради начина, по който страната се справи с кризата с коронавируса, е уникална. И ние трябва да се възползваме от това. Без прибързване или преувеличение, защото подобно отношение може да даде обратен ефект. Необходимо е търпение и внимателно планиране.

/БТА/