Или какви са опасностите при дистанционна работа

Mилиони хора по света в момента са изправени пред примамливо предложение от работодателите си да продължат да работят от вкъщи, след като успешно са го правили по време на карантината заради коронавируса. Особено за майките, които трябва да балансират между гледане на деца и служебни задължения през лятото, това е сбъдната мечта. Няма да трябва да разчитат на гледачки, баби и дядовци или пък летни лагери, в които не е ясно как точно ще се спазва социална дистанция.

Само че бизнес анализатори предупреждават, че подобна оферта крие доста рискове и е добре да се направят по-задълбочени проучвания до какво може да доведе едно дълготрайно оставане да се работи от вкъщи. Професор Андре Спайсър от Бизнес училището на лондонския Сити юнивърсити смята, че във време на рецесия е нормално повече хора да искат да се набиват на очи на шефовете, а когато работиш дистанционно, това няма как да се случи. Обикновено успехите на надомните работници по-трудно се забелязват и те по-рядко получават повишение или увеличение на заплащането. Освен това има хора, които изпитват безпокойство и тревога, когато са извън контрола на мениджър, който да поема отговорност.

“Във време на икономическа криза сме особено склонни да мислим – трябва да съм на работното си място и шефът да ме вижда постоянно”, обяснява английският професор пред Би Би Си. Затова той прогнозира, че офис работата като явление няма да изчезне, колкото и примамлива да изглежда и за работодатели, и за служители. Ще намалее обаче времето, което се прекарва в служебни помещения. Според него мениджърите постоянно ще работят в офисите, а обикновените служители ще се появяват веднъж или два пъти седмично.

Tуитър и фейсбук вече предложиха подобна възможност на служителите си завинаги, а Гугъл - до края на годината. Ако вашият работодател ви е отправил подобна оферта, си струва да получите по-голяма яснота как това ще ви се отрази в дългосрочен план, съветва Хайди Брукс, преподавател по организационно поведение в Йейлския университет. По думите ѝ вероятно това ще промени вашата кариера и личен живот. Първоначално ще ви се струва много изгодно да не пропилявате време и пари за пътуване до офиса, след като вече сте постигнали някаква рутина за работа от вкъщи, но е възможно след това да се появят леки разочарования. Изведнъж да се почувствате самотни, след като децата се върнат на училище. Вече да имате достатъчно свободно време, но да не знаете за какво да го използвате.

Причината е, че хората са различни. Някои процъфтяват в тиха и полуизолирана среда, докато други жадуват непрекъснато да са заобиколени от колеги и приятели. Така че трябва да разберете от кой тип сте, не да гледате на работата единствено като на източник на доходи. Брукс съветва да не се отказвате от личните си предпочитания, особено когато работното ви място е основен източник на социални връзки. Различни проучвания са показали, че хората са склонни да надценяват колко щастливи ще бъдат сами и да подценяват радостта от дори непланирани общувания.

Много сериозен фактор е и дали друг член на семейството вече не работи вкъщи. Рискът служебните ви ангажименти взаимно да започнат да се сблъскват е реален, дори да живеете в голямо жилище, позволяващо всеки да има отделен кабинет. Със сигурност ще възникнат въпроси кой е справедливо да се грижи за домакинството и децата, след като никой няма да губи допълнително време в пътуване до офиса. Най-добре е всичко това да се обсъди предварително с всички членове на семейството, тъй като със сигурност ще се наложи преразпределяне на задълженията.

Проведете разговор и с шефа си как неговите очаквания към вас ще се развиват в бъдеще, какво означава за него да се справяте успешно и как резултатите от вашата дейност обективно ще се измерват, казва Брукс. Колкото повече обективни ориентири имате, толкова по-свързани ще се чувствате с колегите от офиса. Добре е да договорите и някакви периодични срещи с екипа, както и дали фирмата не може да ви снабди с удобни мебели и техника, която да използвате на домашното си работно място. Искане за финансова помощ за плащане на по-скъп пакет за бърз интернет също не би трябвало да се смята за каприз, тъй като от това ще зависи вашата производителност.

Професор Спайсър подчертава, че много компании ще решат да спестят от наеми за офиси, възползвайки се от ситуацията с коронавируса, тъй като през последните десет години се наблюдава тенденция да се осигуряват по-евтини работни места вместо просторни и добре оборудвани помещения.

Oчевидните плюсове за служителите са, че няма да губят време и пари за пътуване, минусът е, че ще имат по-малко комуникация с колегите въпреки наличието на всякакви програми за видеоразговори. Някои промени обаче могат да засегнат и личната идентичност.

“Мисля, че ще изгубим много и трябва да плачем за това. Основното е, че офисът създава усещане за значимост на нашата работа. Прекарвайки времето сам само с един лаптоп, в един момент може да започне да ни изглежда безсмислено”, казва пред Би Би Си Люси Калоуей, която е автор на книги и документални филми за хората в офисите. Тя допълва, че най-лесният начин да се уверите, че вашата дейност има смисъл, е да седите, обградени от хора, които правят едно и също нещо. Затова и много фирми през последните години се стремяха да осигуряват на служителите си огромни пространства, в които те да имат визуален достъп помежду си. “Офисът ни учи на ред и разнообразява живота ни. Когато стигнете до него, вие ставате различни. Аз лично съм вече уморена да се скитам от сутрин до вечер из къщата си. Искам да сменя дрехите си и да отида в офиса, да видя различни хора, някои от които ще станат мои приятели за цял живот и ще се смеем на воля”, обяснява Калоуей.

Проучвания в САЩ и Великобритания обаче вече показват, че 80% от работилите от вкъщи по време на карантината биха искали да запазят това положение и в бъдеще. Те казват, че са станали по-продуктивни и се чувстват по-добре, след като не трябва да се возят в претъпкан обществен транспорт или да шофират в задръствания. Времето, което е отивало за пътуване до работа, сега използвали за спорт или почивка.

Без мениджър нещата бързо се сриват

Софтуерната компания Buffer затваря офиса си в Сан Франциско, за който плаща по 7000 долара на месец, след като разбира през 2015 г., че всеки от служителите ѝ може да работи дистанционно. В момента има 90 души персонал в 15 държави. Приложенията за интернет платформи и мобилни телефони, които поддържат те, са с над 4,5 млн. потребители, които им носат 16 млн. долара приходи годишно.

“Мислехме, че ще работим по-добре, ако всички получат пълна свобода. Когато се опитахме да се отървем от мениджърите, всичко обаче се срина. Разбрахме, че хората трябва да получават задачи от някого и да докладват как ги изпълняват”, казва представител на компанията пред Би Би Си. Всеки нов служител се среща лично с някой от тях, а целият персонал се събира веднъж годишно някъде по света.

Създадена е организация всеки да си има партньор, с когото да разговаря веднъж или два пъти седмично онлайн. Има и чат, в който могат да се обсъждат вълнуващи въпроси.

Всички видеоразговори се записват, за да могат отсъствалите да научат какво се е обсъждало. Служител преглежда цялата кореспонденция и синтезира интересните идеи от нея. Веднъж седмично подготвя бюлетин с тях и така те стават обект на обсъждане от всички. Този подход компенсира раждането на продуктивни решения, които обикновено се появяват по време на обяд с колеги или почивка в стаята за отдих в офиса.