Автобусни линии до големите градове ще има само от общински центрове с население над 30 хил. души. Това предвиждат промени в наредбата за транспортните схеми, които са публикувани за обществено обсъждане.

Ако те се приемат, то примерно от градове като Дряново няма да има директна линия до София, а хората от този град ще трябва да отидат до Габрово или Велико Търново и оттам да хванат автобус до столицата.

Градове с над 30 000 души население са например Сандански, Петрич, Казанлък, Дупница, Свищов е др. От Сандански ще може да се открие автобусна линия, но превозвачът няма право да спира в Благоевград, за да вземе пътници оттам, обясни за “24 часа” промените шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски.

Според него в момента от всяко село може да се пусне автобусна линия до голям град.

Рановски припомни, че миналата година в Закона за автомобилните превози бяха въведени междуобластни транспортни схеми. Ако бъдат разписани промените в наредбата, то поне половината от маршрутните разписания от републиканската ще минат в междуобластните транспортни схеми. Според наредбата те свързват населени места от две съседни области без да правят връзка между областните центрове. Републиканската и междуобластните транспортни схеми се утвърждават от министъра на транспорта.

Промените биха довели до това в републиканската схема да останат 1000-1200 маршрутни разписания, от които 1/3 ще бъдат спрени заради изискванията за брой население, направи рекапитулация шефът на автомобилната администрация. В момента съществуват над 200 маршрутни разписания.

Дори при влизане в сила на новите изисквания вече сключените договори за обслужване на автобусни линии ще действат до края на срока им.

Всяко населено място трябва да има транспортна свързаност минимум с общинския център, предвиждат още промени в наредбата. Това изискване се въвежда след множество сигнали от жители за липса на превози. Ако едно населено място не попада в обхвата на републиканската транспортна схема, то трябва да бъде обслужвано от общинските и областните транспортни схеми.

Нова автобусна линия или нов курс по съществуваща се открива само след проучване на пътникопотока. Смята се, че така ще се ограничи необоснованото разрастване на транспортните схеми при липса на достатъчно пътници и нерентабилността на автобусните линии.

Между автобусите, които тръгват от една спирка или автогара, трябва да има интервал от 1 час, ако са от областните или републиканската схема. Ако има междинни спирки, там също трябва да има интервал от 60 мининути. В момента изискването е разлика да има само за часовете на тръгване от двете крайни спирки. Времето, които трябва да разделя автобусите от междуселищните и общинските транспортни схеми, остава 30 мин. В изискванията за времеви интервали са включени и междуобластните транспортни схеми.

Въвежда се и разрешение извънредните курсове да имат право да превозват пътници и при обратния курс. Досега това бе заранено.

Текстове в наредбата детайлизират какво точно е републиканска транспортна схема. В нея са автобусни линии, които свързват областни центрове от две и повече области. Включва линии между общински център с население над 30 000 жители и областен център от несъседна област. В този случай междинни спирки са всички населени места без областните центрове. Третият вид линии са сезонните, свързани с курортите. Те свързват с автобуси отново градове с над 30 000 души и областни центрове с курортите.

Промяна на републиканската схема с разписания пак с места с над 30 000 души население бе пробвана да се направи в края на 2010 г. в Закона за автомобилните превози, но след сериозни спорове в парламента тя не мина.