На пазара на дребно на електроенергия България трябва или изцяло да премахне регулираното ценообразуване, или да промени приложимите правила за регулираните цени (съгласно които КЕВР определя цени на дребно, които покриват разходите) в такива, при които цените на дребно надхвърлят разходите (т.е. действат като "предпазен механизъм" срещу прекомерното повишение на цените), позволявайки да има конкуренция в един диапазон под цената на дребно. Това е записано в плана за изпълнение, съдържащ график за приемане на мерки за пазарни реформи в електроенергийния сектор, който министерството на енергетиката изпрати до Европейската комисия, публикуван и на страницата на енергийното ведомство.

За да направи това, България трябва да обяви пакет от мерки за подобряване на конкуренцията на пазара на дребно. Те трябва да улесняват сравнението на цените и да намаляват пречките пред смяната на търговец на дребно. На всички потребители по такива цени на дребно трябва да бъдат предложени интелигентни измервателни уреди без допълнително предвидени разходи.

Регулираните цени на електроенергията биха могли да останат за уязвимите и енергийно бедните потребители. България обаче първо трябва да дефинира понятията "енергийна бедност" и "уязвимост", а също и да гарантира, че разходите за предоставянето на регулирани цени (в сравнение с пазарно базираната цена на дребно) се възстановяват по недискриминативен начин (например чрез държавния бюджет или чрез Фонда за сигурност на електроенергийната система), допълват от министерството.
При либерализацията ще се прилагат мерки, които да гарантират плавен и поетапен преход за битовите клиенти към либерализиран пазар на електрическа енергия, от регулирани цени през частичното им регулиране до изцяло отпадане на регулацията им. Този поетапен преход ще продължи до 31 декември 2024 г., се посочва в плана. Процесът на пълна либерализация на пазара на електрическа енергия за битовите клиенти е обвързан с въвеждането на механизъм за защита на уязвимите клиенти на електрическа енергия.
България планира да създаде адекватна защита на енергийно бедните потребители чрез осигуряване на целеви надбавки за отопление. Освен това се планира и механизъм за защита на уязвимите потребители, когато стартира процесът на пълна либерализация на цените на електроенергията за крайните потребители, включително домакинствата.