10 истории за възможности

Как малкият и средният бизнес влизат, излизат и пак влизат в COVID кризата? Как задържат добрите служители? Има ли реална полза от мерките на държавата?

“24 часа” отиде при компании, които не реализират милионни обороти и печалби, но имат точно такъв размер мечти и оцеляват с креативност и вяра, че когато се затваря една врата, се отваря друга.

Втората от 10-те истории, в които може да откриете възможности и идеи и за вашия бизнес, е на Logiscool.

Школата помага на училища и родители да се справят с дигиталното образование

Инструкторите минават хоумофис, но запазват работата и заплатата си

Тази година ни научи, че децата трябва да умеят да боравят с дигиталния свят. Показа ни също, че да си хоумофис не означава да имаш време да си лежиш на дивана и да работиш по-малко. Международната школа по програмиране за деца Logiscool се е убедила и в двете неща по време на пандемията.

Компанията успява бързо да се адаптира към ситуацията и прехвърля курсовете по програмиране в онлайн вариант. “Работим много повече, отколкото преди.

От миналия март

работата ни е

24/7, защото

онлайнът отваря

много повече

възможности

и в същото време отнема много повече ресурси”, казва Ива Янкова, която заедно с Николай Цонев представлява школата в България. В нея се обучават деца от 1-и до 12-и клас.

Макар пандемията да ускори дигиталното образование и да принуди училищата да преподават на децата вкъщи, според Николай частните школи са изпитали затруднения. “Видяхме, че сме едни от малкото, продължили да предлагат онлайн курсове - независимо по какво. Онлайн не е същото като присъствено и изисква голямо напасване. Ако човек се опитва да вземе някакви готови решения, обикновено не се получава. Ние, създавайки тези решения, имаме възможност да реагираме по-добре и подбуждаме интерес”, убеден е той.

Интерес наистина се заражда у децата в цяла България. Засега Logiscool има физически школи само в София и Пловдив, но с уроците по интернет успяват да стигнат до ученици от Бургас, Шумен, Русе, Варна. Родителите също все повече осъзнават необходимостта от дигитални умения.

Николай и Ива вярват, че именно те са нужни, за да може човек да се напасне към всяка ситуация така, както те са съумели през миналата година. “Програмирането е езикът на XXI век. То развива у децата точно тези градивни елементи - логика, интуитивно мислене и творчество, които им помагат да се адаптират, да имат възможност да се реализират и винаги да са една стъпка напред, независимо с какво решат да се занимават. Така че програмирането не е целта, а начинът, по който ние го правим”, казва Николай. И за да затвърди тезата си, задава въпроса: “Кои са професиите в момента, които не са били повлияни директно или индиректно от дигиталния свят? Те стават все по-малко”.

Да прехвърлиш дейността си онлайн дори и за програмистите, не е лесно. Обратната връзка е по-сложна, не виждаш как реагират децата и дали имат затруднения. Затова Logiscool използва викторини, за да разберат инструкторите дали преподават разбираемо. Децата отговарят на въпроси какво са научили и така се откриват пропуски.

Самите инструктори също са преминали допълнително обучение. Голяма част от тях са студенти и тъй като лекциите им са неприсъствени, са се върнали по родните си градове. “Те бяха доволни, защото всичко, което правиха с нас, си продължи със същото темпо и условия, само че от вкъщи, което в крайна сметка за тях е плюс”, твърди Николай. Компанията не е съкращавала персонал и не е намалявала заплати.

Инструктурите обаче работят на граждански договор, което е попречило на фирмата да намери подходяща мярка за помощ от държавата през миналата година. Освен това дейността на Logiscool започва през септември 2019 г. и няма как да кандидатства за подкрепа на базата на предишен оборот. Откритата в началото на тази година процедура за оборотен капитал, която се изпълнява чрез НАП, обаче им дава надежда и в момента компанията чака одобрение на заявлението си.

Друг проблем, с който се сблъскват Ива и Николай, е влошеното икономическо положение на част от родителите. Защото интересът сред децата може и да се покачва, но записването в школата не зависи от тях. Съдружниците проявяват разбиране, ако някой не може да плати навреме, а освен това заедно с обучителната платформа “Заедно в час”

дават пълни

стипендии на

деца, които

нямат финансова

възможност

В помощ на родителите, работещи хоумофис, Logiscool създава и дигитални ателиета за децата вкъщи. В продължение на няколко дни учениците са заети с практически задачи като създаване на игри и роботика.

И тъй като ученето онлайн все повече е новата реалност, в школата вярват, че е не по-малко важно хлапетата да знаят как да се държат правилно в час пред компютъра. Видеото за НЕТикет, което създават, бързо се разпространява и много училища го пускат на учениците си. “Някои от нашите деца, които случайно го виждат в клас, бяха много горди, че учат в Logiscool”, щастлив е Николай.

В компанията също така намират за важни теми като безопасност в интернет, кариерна ориентация и какво всъщност представлява програмирането. Затова предлагат провеждане на безплатни презентации в училищата по тези въпроси - насочени и към децата, и към родителите. Вече много учебни заведения, включително и частни, са проявили интерес.

Веднъж завъртяло се колелото, е трудно да бъде спряно. “Със сигурност онлайнът ще има отзвук и след пандемията. Вярвам, че всичко, което направихме, дава нови възможности - за децата в по-малките градове, но и за всички останали. Ще има със сигурност такива, които искат да продължат онлайн, защото им харесва. Има много деца и семейства, които не успяват да се адаптират поради технически и организационни причини, но други даже напредват и правят повече стъпки”, смята Николай.

Но това не означава, че присъствените занятия ще спрат. Когато мерките позволяват, те се провеждат, а компанията успява дори да открие две нови школи в София и една в Пловдив по време на пандемията.

3 въпроса към Николай Цонев:

Досега не сме получили подкрепа като бизнес, занимаващ се с образование на ученици

- Как пренастроихте бизнеса си на COVID вълна?

- Бизнесът на Logiscool като международна компания вече на 4 континента получи едно преждевременно предупреждение от колегите ни в Азия, че нещо такова се задава, и целият ни екип започна доста адекватно и навреме да адаптира нашите собствени системи, по които преподаваме, към ситуацията, която дойде през 2020 г. Забелязахме, че онлайн преподаването не е същото и изисква адаптиране на нас като преподаватели, които винаги даваме максималното за децата, и на нашите системи. Но имайки собствени системи, по които преподаваме, не използваме готови, успяхме да се адаптираме и продължаваме да го правим. Мисля, че мотото е адаптация със стремеж да дадем максималното за децата. Това го правим с големия ни екип, който нон стоп работи върху самите платформи, начина на преподаване, материалите.

- Ако вие бяхте начело на правителството в подобна криза, какви мерки за бизнеса и хората бихте предложили?

- Ако бяхме, но не сме. Вярваме, че политиката е много комплексна, тя трябва да взема предвид актуални факти и всяко едно решение, което се взема от нея, влияе върху бизнеса в цялата държава. Затова не мога да се наема да дам някаква препоръка. Мога да кажа от наша гледна точка, че ние досега не сме получили никаква подкрепа като бизнес, който се занимава с образованието на децата, под никаква форма.

- Какво ново научихте за себе си като предприемач в годината на пандемията?

- Това, което научихме като бранд и екип е, че винаги има отворени възможности и дори в една по-сложна обстановка ние можем и имаме капацитета да намерим нови начини, материали и подходи да достигнем до децата и да им дадем онова, което вярваме, че трябва да получат, а именно образованието и тези основни градивни елементи - логиката, алгоритмичното мислене и творчеството. Научихме, че трябва да сме гъвкави и че имаме доста неоткрит потенциал, който ще има отражение за в бъдеще.

CV:

Николай Цонев завършва новата за това време специалност “Икономическа информатика” в Мюнстер. Води проекти в компании като VW, Nokia, The North Face, DeutschePost/DHL и някои от водещите производители на коли и спорт части със седалище в Германия. Вярва, че събраният опит и мотивацията му човек да разбира дигиталния свят около себе си и да може да го използва пълноценно, е водещ фактор в бъдещото развитие на децата, затова заедно със своята партньорка Ива се впуска в уникалната по вид концепция на Logiscool като единствена компания със собствена платформа и програма за обучението на децата по програмиране. Заради добрата инициатива компанията спечели една от наградите в конкурса на “24 часа” “Големите малки” през миналата година.

Ива Янкова е завършила бакалавър по икономика и бизнес в Ilinois University of Illinois Urbana Champaign в Щатите и по-късно магистратура по бизнес администрация в Hult University в Англия. Била е собственик и управител на един от първите “Събуей” магазини за сандвичи в София. Преминава програма за мениджъри в Chase Bank в Щатите. Била е мениджър развитие в българската верига “К-експрес”. Винаги е имала за цел да развие бизнес в България, който да има позитивно социално въздействие. Когато се запознава с Logiscool, веднага се припознава в мисиятa ѝ.

Първата история за възможности вижте тук: Нуша, Биляна и екипът им от 4-ма разшириха зеления си бизнес в... опразнените офиси