При отлагане на част от плащанията концесионерът предлага да вдигне вложенията до 624 млн. евро

Пандемията приземи вече от година самолетите, а летищата останаха почти празни. По данни на Международния съвет на летищата броят на пътниците, обслужени от европейските летища през миналата година, се е свил със 70% и е на нивото от 1995 г. Оптимистичните сценарии предвиждат възстановяването на трафика към края на 2024 г. или средата на 2025 г., и то за полети на къси разстояния, а песимистичният - възстановяване през 2030-а.

Данните за летище София не са по-различни. С 58,7% по-малко са пътниците и с 41,4% - излетелите и кацналите самолети през 2020 г. За първите месеци на тази година числата не са по-розови – над 78% спад за януари и 80% през февруари, сравнено с 2020 г.

При тази ситуация се очаква новият концесионер “Соф Кънект”, избран след процедура, проверки и решения на КЗК и на ВАС, да влезе в управлението на най-голямото летище у нас. Това ще стане,

след като той

плати на

държавата

първоначалните

660 млн. лева

Концесионният договор беше сключен на 22 юли миналата година, оператор на нашето летище ще е компанията, която работи на летището в Мюнхен.

“Соф Кънект” е българско акционерно дружество, в което участват френската “Меридиам”, австрийската “Щрабаг” и трета страна - летище Мюнхен, като летищен оператор.

Фондът “Меридиам” участва в инфраструктурни проекти в 23 държави с активи за над 70 млрд. евро,

има опит в

управлението

на летища на

три континента,

сред които La Guardia в Ню Йорк.

При сегашната ситуация на срив на авиацията специалистите определят като повече от добре, че процедурата за концесиониране на столичния аеропорт бе преди пандемията. Защото параметрите по договора бяха записани на база на върхови данни за пътниците през последните години, тъй като те са от значение за привличане на инвеститори.

Миналата седмица се развихри политически дебат за концесията и за предложението на “Соф Кънект” плащанията за първите 10 години да бъдат отложени за последните 10 от 35-годишната концесия. Но в същото време

правителството

отложи заради

пандемията

плащането на

концесионното

възнаграждение

за морските

летища

от “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” първо до 31 януари, а след това удължи срока за след 30 юни. Ако свитият икономически живот заради COVID-19 продължи, вероятно ще има нова отсрочка.

За софийското летище министърът на транспорта Росен Желязков съобщи, че на 27 октомври миналата година концесионерът е направил предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията, включващо отлагането на плащания. Срещу това се предлага увеличаване на размера на инвестициите от 608 млн. на 624 млн. евро. Потвърден е ангажиментът за авансовото плащане на 660 млн. лв., както и изграждането на нов терминал до 10-ата година от срока на концесията. Това предложение е изпратено в ЕК за одобрение. Желязков посочи още, че тези 660 млн. лв. са предвидени като приход в бюджета.

От “Соф Кънект” коментираха, че политическото говорене за сделката в последните дни е опит да се навреди на репутацията на партньорите в консорциума, които са международно признати икономически и индустриални оператори в Европа. Концесионерът гледа на тези атаки като на

отрицателен

сигнал за всеки

инвеститор,

който разглежда

България

като дестинация.

От консорциума припомнят, че “Меридиам” е инвеститор в публични инфраструктурни активи в световен мащаб. Управлява активи на стойност над 70 милиарда евро и е инвестирал в 90 обществени проекта по света. Освен това инвестициите са в дългосрочен план с над 25-годишен срок, а партньори на “Меридиам” са застрахователни компании, пенсионни фондове, Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка.

Въпреки кризата, предизвикана от COVID-19, “Соф Кънект” потвърждава ангажимента си към концесията и че ще привлече в България допълнително 900 млн. лева веднага.

Френското посолство:

ЕК е одобрила анекса

Българското правителство подготвя подписването на анекс с концесионера на летище София, който да позволи отлагане на плащането на концесионната такса за срок от десет години. Това съобщиха на сайта си от френското посолство в София.

Като причина е посочена пандемията, която постави много стопански субекти в затруднено икономическо положение. Европейската комисия вече е дала зелена светлина за подписването на подобен анекс, съобщават от посолството.

И допълват, че “Меридиам” е независимо инвестиционно дружество, създадено във Франция през 2005 година от Тиери Део. Специализирано е в дългосрочното и устойчиво развитие, финансиране и управление на публични инфраструктурни проекти

Радосвет Радев, председател на БСК: Радосвет Радев

Радосвет Радев

При нов конкурс цената ще е много по-ниска

Концесията на летище София е нещо, което очаквахме отдавна, тя закъсня, а процедурата продължи над 2 години. Вероятно заради строгите европейски изисквания. Като процедура неколкократно бе проверявана през регулаторните органи - КЗК, и от тази гледна точка има стабилен юридически документ, какъвто е концесионният договор. Не са много случаите, в които могат да се изкажат комплименти за българската администрация, но това е едно от добрите неща, които направи. Защо добро?

Първо, защото държавата няма капацитет да организира толкова специфична дейност, каквато е маркетирането на летището, защото то винаги върви и с маркетирането на града, в който се намира.

На второ място, частният оператор има много повече енергия да постигне конкретните икономически резултати и да осигури удобства на пътуващите. Добрата работа на един летищен оператор води до няколко икономически системи, които могат да бъдат подобрени и да станат по-печеливши.

Пред мен са данните за хотелското настаняване за декември миналата година, това е статистика за градския туризъм - от близо 1 млн. нощувки през 2019 г. през 2020-а има спад на 300 270.

Непонятно ми е защо концесията на летище София беше обсъждана през миналата седмица, след като в момента по света летищата са празни. А ние имаме един трудно спечелен концесионер, който е поел 35-годишен ангажимент, близо милиарден бюджет за инвестиции, построяване на трети терминал. Отделно над половин милиард е кешовото плащане. Недоумявам защо има такъв ентусиазъм той да бъде изгонен. Освен това в концесионния договор се знае какво дължи едната страна, но не се знае какво ще получи. Ясно е фиксирано годишното концесионно възнаграждение, но никой не гарантира на летищния оператор, че някоя пандемия няма да свали пак всички самолети на земята и през летището да не преминат пътници.

Моята оценка е, че ние трябва да сме изключително удовлетворени като държава и като бизнес, че частен оператор от такъв мащаб започва да оперира летище София. Неслучайно припомних срока на конкурса и на преговарянето. Когато той стартира, нямаше някаква идея за пандемия, за изолация. При всички случаи сегашната ситуация може да бъде приета като форсмажорна. Концесионерът може с лекота да се откаже от договора и тогава аз питам критиците на това решение за отлагане на плащането на концесионното възнаграждение – колко години ще ни трябват за конкурс за следващ концесионер? И при нов конкурс изходните данни ще бъдат за 2020-а и 2021 г. За миналата година въздушният транспорт в България като услуга е 77% надолу. В никой друг бранш няма такъв спад. Ако сега се прави конкурс, той ще е бавен и на ниска цена.