30 до 50 млн. лв. от 660-те млн. първоначална вноска за концесията на летище София да отидат за подпомагане на българската авиация, която е в критична ситуация. За това настояват авиокомпаниите, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов.

“Тези 660 млн. лв. като първоначална вноска за концесията на летището са пари, които ще бъдат изработени от авиацията и е много справедливо част - 30-50 млн., да бъдат насочени към авиокомпаниите. Този помощ ще им даде глътка въздух. Българската авиация вози с чартърите си поне половината от туристите и, ако я няма, това ще бъде пагубно за самия туризъм. 20 години съществува асоциацията, през това време авиацията мина през много трудности и кризи, но това наистина е най-тежкото изпитание след краха на авиокомпания “Балкан”, каза той.

Данните на IATA (Международната асоциация за гражданската авиация) сочат 89% спад за февруари, това фактически е приземена авиация. Най-тревожното е, че по информация, която идвала от туроператорите ни, в последните 2-3 седмици има сериозен отлив на записванията за летния сезон и пренасочване на традиционни за България гости от Германия и Великобритания към Гърция и Турция.

Южните ни съседки правели масирана реклама, основно с участието на държавата, на прилаганите антиковид мерки – информация за ваксиниране на населението, на персонала в местата за настаняване, на летища, на авиокомпании.

“У нас мерки се прилагат, но остават неизвестни навън, така че не сме показали себе си по най-добрия начин”, смята Станулов и дава примери. Летищата Варна и Бургас имат специални сертификати, издадени от Международната асоциация на летищата за осигурени безопасни условия за обслужване на пътниците, работи се усилено за безопасност в самолетите, в туризма, прилагат се най-високите стандарти, но това остава неизяснено за клиентите от целевите пазари в ЕС.

Липсата на такава информация, съчетана с данни за висока заболеваемост, висока смъртност и недостатъчно ваксиниране в България, вкарвали страната ни в много негативна статистика. “Съчетано едното с другото, се получава, че даваме погрешна информация към пазарите”, смята председателят на асоциацията. Така 2/3 от пазара се насочвал към други дестинации.

Авиокомпаниите настояват спешно да се организира от страна на държавата целева информационна кампания, за да може да се спаси, ако все още е възможно, този голям отлив. Сигналите са, че сезонът за България ще започне във втората половина на юни или началото на юли, за ранен сезон никой не говорел.