Средно по 167 излитания и кацания на ден е имало през 2019 г. от летище София, сега са между 40 и 70

На 30 април, Велики петък, полетите до и от летище София бяха 93 - това е оживлението, което очакваха на аеропорта по Великден. Предишния ден - 29 април, от столичното летище бяха излетели и кацнали 47 самолета. Статистиката за април 2019 г. показва 5001 полета, което прави средно по 167 излитания и кацания на ден.

На летище Варна за 30 април бяха регистрирани 15 полета от и до аеропорта, а за летището в Бургас те бяха 0. По информация от двете морски летища

за април и май са анулирани 800 полета

Във втората година на пандемията от COVID-19 авиацията е все още приземена. Сривът не е само за България , но и за Европа, трафикът е 35-40 на сто спрямо 2019 г. по данни на Евроконтрол, каза Йовко Йоцев, главен секретар на Асоциацията на българските авиокомпании.

“Възстановяването на трафика е доста по-зле от очакваното”, каза Георги Пеев, шеф на държавното предприятие “Ръководство въздушно движение” (РВД). Причината е в локдауните и непредсказуемите мерки, вземани от различните правителства.

“Трябва да сме на 55-60% възстановяване, а сме на 40 на сто спрямо 2019 г.”, коментира той. Според новите прогнози възстановяването към края на годината трябва да е на 60-65 на сто.

А вдигането на европейската авиация във въздуха и достигането на предпандемичните нива се отлага за 2024 г.

Данните от ръководството на полетите показват, че на летище София средно излитат и кацат по 70-80 самолета на денонощие при 200 преди пандемията. Към Бургас почти няма трафик, а на аеропорта във Варна са към 10 самолета на ден. Очакванията за морските летища са за възраждане през летния сезон, имало добри заявки за полети през лятото.

Йоцев уточни обаче, че сезонът на чартърите се е преместил към началото на юли. Някои компании, наели на лизинг чисто нови самолети, са ги върнали, тъй като

не могат да плащат разходите

Всичко зависело и от това колко авиокомпании ще оцелеят.

Дори възстановяването да тръгне с по-добри темпове, това означава нови разходи за авиокомпаниите, тъй като приземените самолети трябва да минат преглед, пилотите и изобщо съставът на самолетите, да минат през подготовка – тренировки и обучение.

Българската авиация, която дълго стискаше зъби и опитваше да се справи сама,

макар и късно, потърси помощ от държавата. Както “24 часа” писа, тя поиска между 30 и 50 млн. лв. от парите от концесията на летището, които са 660 млн. лв. и вече влязоха в бюджета, да бъдат отделени за подкрепа на българските компании, които извършват полети и техническа поддръжка на самолетите, обучават пилоти.

След публикацията във в. “24 часа” е имало среща с министъра на транспорта Росен Желязков, но изборите, структурирането на новото 45-о народно събрание, правителство в оставка и неяснотите за бъдещата изпълнителна власт правят евентуалното подпомагане на авиацията хипотетично.

Българското въздушно пространство все пак е едно от най-натоварените в Европа

след големите – Турция, Франция, Англия, Германия. Причината е, че през нашето небе прелитат самолетите от Близкия изток и Турция, както и за по-далечни дестинации – САЩ и Канада. Сред най-големите и редовните клиенти на РВД са Турските авиолинии, “Емирейтс”, Катарските авиолинии, “Етихад”.

“През 2020 г. през нашето въздушно пространство са прелитали 1000 самолета на денонощие при 2000 във времето преди пандемията”, казва шефът на РВД Георги Пеев.