Белгийският експерт по градска мобилност Ева ван Еноо иска общините в големите градове да забранят достъпа до SUV автомобилите в централните зони. „Всеки, който се занимава с пътна безопасност и устойчива мобилност, съжалява за възхода на продажбите на SUV колите“, казва тя пред местното Радио 1. Следвайки зоните с ниски емисии, експертката настоява, че трябва да бъдат въведени и "зони без SUV“ в градските центрове или жилищните райони.

Всъдеходите са по-популярни от всякога в Белгия. През първите три месеца на тази година почти половината от всички продадени автомобили (48 процента) са големи джипове с 4х4 или кросоувъри. През 2016 г. продажбите на този тип возила в страната са били едва 26 процента.

"Ако се опитваме да регулираме кои автомобили все още могат да влизат в градските центрове, тогава може би трябва да мислим по-широко. Не само за вредните емисиите, но и за безопасността по пътищата. Един автомобил с по-голяма маса увеличава шансовете за сериозни наранявания. Трудно е да се пренебрегне фактът, че инцидент с SUV може да завърши по-лошо, отколкото с много по-малък семеен автомобил. Особено за пешеходец или колоездач", смята Ван Еноо.

От белгийската пътна агенция разбират призива за подобряване на пътната безопасност, но не смятат, че е добра идея да се спират определени категории леки автомобили в дадени части на градовете. От агенцията признават, че предимството трябва да се дава преди всичко на пешеходците и велосипедистите, но отказът от определени категории пътнически автомобили на определени места не е решението.

Фламандската фондация за наука за трафика (VSV) не смята, че идеята е лоша, тъй като джиповете са превозни средства с по-голяма маса и биха причинили повече щети при катастрофа. Тъй като обаче няма законова разпоредба за това какво е SUV, тази идея е трудна за прилагане на практика, казват от VSV.