Върна се чакането за нова кола както при соца

  • 0
authorАвтор: Гeорги Луканов

Върна се чакането за нова кола както при соца

Завод на “Рено” в индийския град Ахмадабад. Миналата година внезапно свитите продажби на коли препълниха заводите с готова продукция, но за кратко време автогигантите купиха огромно количество складови площи и вече не страдат от този проблем. СНИМКА: РОЙТЕРС

За някои модели отива половин година, докато се вземат от магазина, въпреки че са предплатени

Цените се качиха с 5%

Българската икономика се оказва печеливша от дефицита

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5 % средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители пред “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи

срокът на

доставка да

набъбне до

половин година

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В най-големия завод за микрочипове в Индонезия също имаха проблеми заради сушата – при производството на тези компоненти се използва много вода.

В момента

търсенето на

полупроводници

значително

надвишава

предлагането

И това е независимо от факта, че фирми като TSMC и Intel създават нови фабрики. Анализаторите от консултантската компания KPMG са уверени, че огромният недостиг на микросхеми е свързан и с това, че автомобилните компании ускоряват собствената си дигитализация, а доставчиците на чипове от своя страна се забавят поради ограничителните мерки, свързани с коронавируса. Основата за полупроводници се създава във фабриките на TSMC, след това продуктът отива в посредническите фабрики и едва след това се транспортира при автомобилните производители под формата на завършен продукт. В тази връзка някои компании

вече разполагат

с големи запаси

от основни

компоненти,

но в същото време има недостиг на странични. Липсата дори на един евтин полупроводник пречи на разработването и пускането на автомобил за 50 000 евро например.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка

пазарът ще

се възстанови

до около

две години,

но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Според познавачи временният дефицит на микрочипове е щял да се случи и без да има коронавирус, защото автомобилопроизводителите не са толкова атрактивен клиент за производителите на чипове, каквито са производителите на смартфони, компютърни игри, съвременни телевизори и др. Причината е, че автоиндустрията доскоро предпочиташе да ползва по-елементарни микросхеми, които са по-стари, но много по-сигурни за разлика от производителите на компютърни игри например, които винаги търсят най-новото. Това е така, защото, от една страна, автоиндустрията се стреми да поддържа ниски крайните цени, а от друга, от съображения за сигурност.

В един модел като Audi A7 например се използват между 37 и 40 чипа от различни доставчици, в най-новите модели Bentley те стигат до 80. Миналата седмица Tesla представи новия си модел S play, който е с 3 електромотора и в него се ползват същите чипове с висока изчислителна мощност като в най-новата конзола Playstation 5 и това според експерти е тренд, който ще продължи да се развива и за съжаление,

ще води до

оскъпяване

на новите коли

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България

около 10-12%

от брутния

вътрешен

продукт се

правят от

производителите

на авточасти,

които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници. (виж долу)

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти,

направи

световен

пробив преди

година и

половина

Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас, в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа

На компаниите от този бранш се падат почти поливана от обявите за свободни места в момента

В 14 от 28-те областни града в България, т.е. в половината, към днешна дата вече има инвеститор, който е отворил завод за производство на авточасти и търси работна ръка. Това каза пред “24 часа” Любомир Станиславов - изпълнителен директор и член на борда на директорите на “Аутомотив кръстер България”, браншовата организация на тази индустрия. Според него тези фирми дори неизменно са в топ 5 на най-големите работодатели в региона.

“Да оставим настрана столицата и големите градове, но в Сливен, Ямбол и Димитровград най-големите работодатели са японската “Язаки” и турската “Теклас”, които произвеждат автомобилни кабели. Във Враца вече има два завода за авточасти на чужди инвеститори и се строи трети. В Пазарджик, Стара Загора, Плевен, Русе и дори в Смолян има такива инвеститори, работещи за най-големите световни автомобилопроизводители. Много заводи в България с друг профил също се преориентираха, например шуменският “Алкомет” вече произвежда алуминиеви профили само за автомобилната промишленост, същото се получи и с турската “Шишеджам” в Търговище, която произвежда вече почти само автомобилни стъкла”, каза Станиславов.

Според него България не е някакъв изолиран остров в този бум, дори сме закъснели, тъй като Сърбия и Румъния също привличат успешно фирми от този сектор. Преди около 2 години Унгария нарочно освободи от данък върху доходите служителите на развойните центрове на автомобилопроизводителите и това доведе до масово откриване на такива центрове. Става въпрос за високоплатени софтуерни специалисти. Словения открай време е по-напред от нас, тъй като там има 6 завода на автогиганти, повечето отворени още през 90-те години.

Проверка по сайтовете за обяви за работа показва, че в момента на производителите на авточасти се дължат около 40% от всички обяви за набиране на служители, при това в цялата страна. Стартовите заплати са между 1200 и 1400 лв. месечно, предлагат се много бонуси и почти винаги се изтъква, че не е нужен предишен опит.

Според Станиславов натоварването на индустрията в момента е такова, че много от тези фирми предлагат или всекидневен транспорт за по-далече живеещите, или направо жилища в съответното населено място.

Най-четени

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

С промени в закон отпада банковата тайна за тях Митнически служители са започнали да прехвърлят имоти, пари по банкови сметки и коли на близки и роднини, за да не ги декларират пред ръководството на агенцията. Причината - готвените промени в Закона за митниците, с които служителите им ще бъдат задължение да обявяват какво притежават

Лъчезар Иванов: 6 г. работя в Радомир да се произвежда оригинален американски препарат за болни от СПИН

Лъчезар Иванов: 6 г. работя в Радомир да се произвежда оригинален американски препарат за болни от СПИН

“Свободна Европа” съобщи, че ДАНС и комисията на Цацаров проверяват депутата за пране на пари Политикът, който е лекар, потвърди, че е консултирал компанията Enzolytics, получавал е акции вместо пари и през 2021 г. ги е продал за 1,6 млн. долара Как се перат пари с електронни акции? Това е смешно! Така отговори депутатът от ГЕРБ Лъчезар Иванов

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

С предложението ни за актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване ще се даде възможност за вдигане на всички пенсии. Това заяви в „Лице в лице“ по Би Ти Ви служебният социален министър Гълъб Донев. По думите му пенсиите на над 2,8 млн. българи ще се повишат, ако редовен кабинет одобри предложението им

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Само малките соларни централи до 30 киловата останаха с преференциални тарифи и това отвори нов бизнес за находчиви Нов тип инвеститори във възобновяеми източници се появиха в енергетиката. Това са хора и фирми, които изкупуват на ниски цени западнали и изоставени къщи с терените към тях в отдалечени села

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Министърът на икономиката Кирил Петков води разговори с фирмата, която проектира комплекс от три сгради и наземен паркинг до "София тех парк". Целта му е той да бъде прекратен. Според него в ситуация на пандемия, а и без нея, няма логика държава като България да харчи толкова много пари за министерства като небостъргачи

Потвърдено: Минчев с две заповеди за уволнение като шеф на АПИ

Потвърдено: Минчев с две заповеди за уволнение като шеф на АПИ

Засега тече срокът за обжалване на строителството на тунела под Шипка, конкурсът е в сила  Фактът, че на ексшефа на пътната агенция Апостол Минчев са издадени две заповеди за уволнение с различни дати, който “24 часа” описа като слух вчера (виж тук), се оказа истина. Редакцията се снабди с копия от двете заповеди (Виж факсимилетата)

Министърът на икономиката продавал идеята за 0 корупция у нас с гаранциите на президента

Министърът на икономиката продавал идеята за 0 корупция у нас с гаранциите на президента

Против логиката, но санкциите по "Магнитски" се отразиха положително Един от големите страхове на инвеститорите е какво ще стане, ако ми поискат едни пари или трябва някакви хора да бъдат наети. Какво ще стане, ако трябва да се съдя с някого и местните съдилища не дадат най-честния отговор на някой спор

Кирил Петков: Поредна глупост е небостъргачът в "София Тех Парк"

Кирил Петков: Поредна глупост е небостъргачът в "София Тех Парк"

Поредна глупост нарече намерението да се построи небостъргач в "София Тех Парк" министърът на икономиката Кирил Петков. Това той заяви в отговор на първия въпрос в новия формат на правителството „Властта говори! Открито“, вместо там да работят стартиращи бизнеси.  Небостъргач от 90 000 кв. м строят държави с нефтени находища. каквито нямаме

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Оставиха санирането, но няма да е безплатно за всички, както бе преди Вземат 870 млн. лв., които бяха предвидени за хидромелиорациите Стотици милиони за 1,7 мегавата веита, но с батерии за складиране на тока, 1000 мегавата газова мощност в държавната тец, орязване на парите за водородни проекти. Това са част от основните промени в последния

Най-коментирани

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Само малките соларни централи до 30 киловата останаха с преференциални тарифи и това отвори нов бизнес за находчиви Нов тип инвеститори във възобновяеми източници се появиха в енергетиката. Това са хора и фирми, които изкупуват на ниски цени западнали и изоставени къщи с терените към тях в отдалечени села

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

Почти една четвърт от субсидиите са отишли за столицата, само метрото струва 750 млн. лв. България е усвоила малко над 14 млрд. лв. европейски пари, откакто е член на ЕС от 2007 г. до средата на юни 2021 г. Средно на човек от населението се падат по 2010 лв., но разликите между отделните общини по този критерий са много големи

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Оставиха санирането, но няма да е безплатно за всички, както бе преди Вземат 870 млн. лв., които бяха предвидени за хидромелиорациите Стотици милиони за 1,7 мегавата веита, но с батерии за складиране на тока, 1000 мегавата газова мощност в държавната тец, орязване на парите за водородни проекти. Това са част от основните промени в последния

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

С предложението ни за актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване ще се даде възможност за вдигане на всички пенсии. Това заяви в „Лице в лице“ по Би Ти Ви служебният социален министър Гълъб Донев. По думите му пенсиите на над 2,8 млн. българи ще се повишат, ако редовен кабинет одобри предложението им

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

С промени в закон отпада банковата тайна за тях Митнически служители са започнали да прехвърлят имоти, пари по банкови сметки и коли на близки и роднини, за да не ги декларират пред ръководството на агенцията. Причината - готвените промени в Закона за митниците, с които служителите им ще бъдат задължение да обявяват какво притежават

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Министърът на икономиката Кирил Петков води разговори с фирмата, която проектира комплекс от три сгради и наземен паркинг до "София тех парк". Целта му е той да бъде прекратен. Според него в ситуация на пандемия, а и без нея, няма логика държава като България да харчи толкова много пари за министерства като небостъргачи

Уреди с дистанционен отчет слагат край на изравнителните сметки

Уреди с дистанционен отчет слагат край на изравнителните сметки

Потребителите да използват етнитеи месеци за смяна на уредите за дялово разпределение с такива с дистанционно отчитане. За това призоваха от Асоциацията на топлофикационните дружества в България. Според браншовата организация освен, че подмяната е изискване на европейска директива, тя ще спести посещения на инкасатори и плащане на прогнозни и

Хотелиери на протест срещу новите мерки за влизане в страната

Хотелиери на протест срещу новите мерки за влизане в страната

Туристическият бранш с писмо до служебния кабинет заради новите ограничения за влизане в страната. Хотелиерите се опасяват от провал на летния сезон. Основно притеснение буди информацията за нова вълна на пандемията, съобщи "Здравей, България". „Изпратихме това писмо заради многото появили се в медийното пространство заглавия от типа „Летният

Дигитализацията на строителството може да оптимизира цените и да сведе до минимум тежките инциденти

Дигитализацията на строителството може да оптимизира цените и да сведе до минимум тежките инциденти

Камарата на строителите в България (КСБ) и Федерация "Строителство, индустрия и водоснабдяване" - "Подкрепа" (ФСИВ - "Подкрепа") проведоха третия виртуален семинар за развиване на капацитет за социален диалог на тема "Дигитализация и цифрови умения в рамките на социалния диалог". Събитието е по проекта SuSodCo и е обединило представители на

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Поне с 15 процента ще се повишат цените на новопроизведените гуми в България през есента, когато дойде време за смяна на летните със зимни. Това прогнозират търговци у нас. Тази година цените на гумите вече са се повишили в Европа и маржовете са леко намаление в цялата система производител-търговец, като по този начин засега се избягва шоковото

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Тя има над18 години опит в хранително-вкусовата индустрия  Дора Стрезова-Николова заема позициятаизпълнителен директорв Кока-Кола България. Тя има над 18 години опит на различни управленски, маркетинг и търговски роли на различни пазари вDanone Group. През последните 4 години тя управлява собствена дигитална и консултантска компания в България и

Над 1 млрд. долара е спечелила "Тесла" само за тримесечие

Над 1 млрд. долара е спечелила "Тесла" само за тримесечие

Компанията производител на електромобили "Тесла" е спечелила за първи път за тримесечие над 1 милиард долара, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. През второто тримесечие компанията е доставила 201 250 коли, което е невиждано ниво въпреки недостига на електронни чипове и проблеми с доставките

Безос дава 2 млрд. долара на НАСА в замяна на договор за мисия до Луната

Безос дава 2 млрд. долара на НАСА в замяна на договор за мисия до Луната

Милиардерът Джеф Безос е предложил да поеме разходи на НАСА в размер на 2 милиарда долара, ако американското космическо управление възложи на неговата компания Блу ориджин договор за създаването на космически кораб, проектиран да откара астронавти обратно на Луната, предаде Ройтерс. През април НАСА възложи на конкурентната компания Спейс екс на

Интервю на Радио Китай със Станимир Александров

Интервю на Радио Китай със Станимир Александров

В интервю за Радио Китай представителят на фирма "Олинеза" за Китай, Станимир Александров, който от 15 години живее в Шанхай, разказа за работата и живота си тук. Той сподели впечатленията си от страната и културата и говори за интереса на местните потребители към стоките от Централна и Източна Европа, включително България

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

До 30 години ще има семейства, които ще летят в Космоса (Видео)

До 30 години ще има семейства, които ще летят в Космоса (Видео)

Какво питаха българските деца и какво им отговориха астронавтите от Международната космическа станция Вярно ли е, че на Юпитер валят диаманти и могат ли кокошките да снасят в Космоса? Любознателни български ученици и студенти задаваха най-различни въпроси на двама астронавти от Международната космическа станция (МКС)

Строителят на толсистемата става собственост на фондация

Строителят на толсистемата става собственост на фондация

Австрийската фирма “Капш ТрафикКом” АГ, която е собственик на компанията, изградила българската толсистема - “Капш Трафик Солюшън България”, сменя собственика си. Това стана ясно от уведомлението, което австрийската фирма майка е изпратила до българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК). Купувачите са две австрийски фондации: “

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

Почти една четвърт от субсидиите са отишли за столицата, само метрото струва 750 млн. лв. България е усвоила малко над 14 млрд. лв. европейски пари, откакто е член на ЕС от 2007 г. до средата на юни 2021 г. Средно на човек от населението се падат по 2010 лв., но разликите между отделните общини по този критерий са много големи

И завода за батерии на Volkswagen няма да е в  България

И завода за батерии на Volkswagen няма да е в България

Volkswagen планира да построи един от бъдещите 6 завода за батерии за електрически коли в Централна или Източна Европа, като България не е в списъка. Преди две години страната ни се надяваше германският производител да построи фабрика за автомобили у нас, като основене съперник бе Турция. В крайна сметка немците решиха да не дтроят нов завод на