Преди 11 години тогавашният министър-председател Бойко Борисов, придружен от отбор министри, откри официално завода на Гриша Ганчев “Литекс моторс” за китайски автомобили Great Wall в село Баховица край Ловеч.

Смелите намерения на собственика бяха да се инвестират над 113 млн. лв. и да се произвеждат 50 000 автомобила годишно. След 5 години обаче фабриката спря да прави идващите от Китай полу-сглобени коли и в момента фирмата е само обикновен вносител на марката.

Според запознати провалът на завода се дължи на това, че Гриша Ганчев не е получил финансова и най-вече обещаната логистична подкрепа от страна на Great Wall, а именно колите от Ловеч да се разпространяват в цяла Европа.  

Сега вече не е така. 11 години по-късно китайската инвазия се случва, защото местният пазар е тест за производителите. Те искат да завладеят целия свят.

Great Wall и останалите китайски компании са се насочили към огромен пазарен дял и за да го постигнат, ще строят заводи. За жалост,

България не е в списъка с държавите производители,

но със сигурност в следващите месеци у нас ще се пръкнат много нови търговски представителства.

Китайските марки растат с невероятни темпове, много от тях са по-млади от първия iPhone. Крайно време е да ги опознаем, защото скоро може да завладеят не само Европа, но и България.

Ето и кои марки да очакваме на пазара:

Baojun: основана през 2009 г., собственост е на SAIC и се нарежда по-скоро по-ниско в йерархията на собствените марки. Гамата на фирмата включва 2,5-метров микроавтомобил E200, микрован Kiwi EV (дълъг 289 см), както и компактни миниванове 360 и 730.

Bestune: името звучи като Best Tune (най-добра мелодия). Но това е името му от 2018 г., тъй като преди това (от 2006 г.) Bestune се казваше Besturn (като Best Turn). Bestune принадлежи на гиганта FAW, а гамата му включва  седан и SUV от среден клас (B70 и T99).

BYD: основана през 1995 г., започва да постига първите си успехи в Европа благодарение на градския Dolphin, SUV модела Tang и Hana. Един от новите продукти е BYD Seal, наличен и във версия с 530 конски сили, ускоряваща от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди.

Changan: Името идва от думите chang (траен) и an (безопасност). Компанията е основана през 1862 г., а производството на автомобили започва през 1959 г. Changan Star, показан през 1984 г.,

е първият китайски миниавтомобил,

а през 2011 г. седанът Eado дебютира на изложението във Франкфурт. Changan разполага с широка гама, която включва и градския Benben e-Star, както и UNI-K - SUV купе от висок клас.

Chery: ключовата марка на групата Chery има изключително широка гама. Тя включва микроавтомобили (по-късия от 3 метра QQ Ice Cream), SUV с различни размери (предлагани под марката Tiggo) и по-традиционни модели (Arrizo).

Denza: създадена е през 2010 г. по инициатива на BYD и Daimler. Denza е 90% собственост на BYD. (Mercedes има само 10 процента от акциите). Марката ще предлага в Европа дълъг над 5 метра луксозен миниван D9.

Dongfeng: ключовата марка на групата е със същото име (има две лястовици в логото си). Гамата е изключително разнообразна и включва градския Aeolus EX1, компактното SUV купе Fengxing T5 Evo и дългия 485 см миниван Fengxing Yacht.

Exeed: премиум марка на концерна Chery, чиято световна премиера се състоя през 2017 г. в Европа по време на изложението във Франкфурт. Центърът за изследване и развитие на Exeed се намира в Мюнхен, а топмоделът е Exeed VX, SUV с дължина 4970 мм.

Forthing: принадлежи на концерна Dongfeng и е основан през 2001 г. Неговите модели бяха една от най-големите сензации на тазгодишното автомобилно изложение в Мюнхен. Те включват и Forthing U-Tour, компактен миниван със смел стил.

Geely: това е водещата марка на холдинга Geely. В момента широката му гама включва градския SUV Binyue, Emgrand от средния клас или внушителния Preface.

Haval: една от най-популярните китайски SUV марки и най-важната на групата Great Wall. Името Haval се използва от 2002 г., но е отделна марка от 2013 г. През 2019 г. Haval произведе своя 5-милионен автомобил. Нейните модели са налични освен в България в Молдова и Италия.

Hongqi: най-луксозната марка, известна в Европа като китайския Rolls-Royce. Hongqi е основана през 1958 г. и в продължение на няколко десетилетия

лимузините ѝ са били достъпни само за висшите държавни служители

Hongqi принадлежи към групата FAW, а отскоро луксозният му SUV E-HS9 се предлага в Европа. В Китай топмоделът е Hongqi L5, седан в ретро стил с 6-литров V12 с мощност 408 конски сили. Автомобилът е дълъг 5555 мм и тежи 3150 кг.

Китайският ролс-ройс -  Hongqi E-HS9. Този луксозен модел се предлага и в Европа.
Китайският ролс-ройс - Hongqi E-HS9. Този луксозен модел се предлага и в Европа.

Jaecoo: най-новата марка на концерна Chery, която дебютира през април 2023 г. През третото тримесечие на 2024 г. компактният SUV Jaecoo J7 ще се появи на европейския пазар, а през четвъртото тримесечие - Jaecoo J8, SUV от среден клас.

Jetour: основана през 2018 г., марката принадлежи на холдинга Chery. До април 2023 г. са продадени над 700 000 автомобила. Jetour е специализирана в SUV моделите.

Lynk&Co: марката е базирана в Гьотеборг - така че всъщност е шведска, но е основана от Geely Auto Group (част от Geely Holding Group) и Volvo Car Group (също собственост на Zhejiang Geely Holding Group). Lynk&Co, работеща от 2016 г., вече е продала над 600 000 коли. Автомобилите Lynk&Co се предлагат и на избрани европейски пазари и всички те са базирани на платформи, използвани и от Volvo.

Maxus: марка на групата SAIC, основана през 2011 г. В допълнение към търговските автомобили можете да закупите Maxus Euniq5 (среден клас миниван), Euniq6 (среден клас SUV), Mifa9 (огромен MPV с дължина 527 см) и пикапа T90 EV.

MG: на мнозина е известно, че MG е британска марка, основана през 1924 г. и популярна предимно с достъпните си роудстъри. През 2005 г. обаче MG е погълната от китайската Nanjing Automotive, която две години по-късно става част от концерна SAIC. Днес гамата на MG е предимно SUV, въпреки че има и градския хечбек MG3 и разбира се, красивия роудстър Cyberster. MG е много успешен в Европа.

Nio: марка за луксозни коли, основана през 2014 г. През 2017 г. Nio EP9 постави рекорд за обиколка на прочутата писта “Нюрбургринг” в категорията състезателни прототипи. В Европа се продават Nio ET5 (среден клас седан и комби), EL6 и EL7 (висок клас SUV) и ET7 (луксозна лимузина).

Omoda: една от най-младите китайски мотомарки. Omoda, основана през миналата година, принадлежи към групата Chery и името ѝ идва от “o” (като oxygen, което означава кислород) и moda (съвременен). През първото тримесечие на 2024 г. Omoda

ще излезе на европейския пазар,

дебютирайки с компактното SUV купе Omoda 5.

Ora: марка на групата Great Wall, основана през 2018 г., предлагаща очарователни автомобили в ретро стил. Имената на моделите се въртят около котки: Funky Cat, Punk Cat, Good Cat, Ballet Cat и Lightning Cat. Ora се предлага у нас, в Германия, Швеция и Великобритания.

Roewe: когато Nanjing пое MG през 2005 г., той също купи авторските права върху британските автомобили Rover като част от пакета. За съжаление, правата върху марката не му бяха продадени. Затова през 2006 г.е създадена марката Roewe. Името ѝ идва от думите “ронг” и “вей”, което означава “славна сила”. Първият Roewe, моделът 750, беше копие на Rover 75 (1998-2005), конструиран, когато тази британска компания принадлежеше на BMW. От 2007 г. Roewe е първокласна марка на групата SAIC. В момента гамата включва микроавтомобила Roewe Clever, всъдехода купе от среден клас Whale, представителния всъдеход RX9 и дългия над 5 метра миниван iMAX 8.

Seres: марка, основана през 2016 г. в Силициевата долина (САЩ), чийто мажоритарен акционер е китайският концерн Chongqing Sokon. Самият Sokon произвежда автомобили от 2005 г., а в Европа можете да закупите два SUV-а Seres: компактния Seres 3 и Seres 5 (SUV купе от среден клас).

Voyah: престижна марка на групата Dongfeng, основана през 2020 г. Първият ѝ модел, почти 5-метров SUV, наречен Free, скоро ще излезе на европейския пазар.

Wey: една от малкото китайски марки, чието име идва от името на нейния основател - в случая Wei Jianjun. Създадена през 2016 г., Wey е премиум марка на групата Great Wall, а гамата включва предимно SUV с имена на кафе: Mocca, Macchiato, Latte и Blue Mountain (на името на най-благородния вид кафе).

 

7 са основните играчи на пазара

Основните и най-големите китайски компании, които впрягат сили да завладеят и европейския пазар, са седем.

BYD (Build Your Dreams): компанията е основана през 1995 г. с 20 служители, днес в нея работят над 230 000 души. Европейският клон на BYD е създаден през 1998 г., а през 2000 г. компанията става доставчик на литиево-йонни батерии за телефони Motorola. BYD започва да произвежда автомобили през 2003 г. и има заводи за автобуси в Унгария и Калифорния.

Seal на една от водещите компании BYD разполага с над 500 електрически конски сили и ускорява от място до 100 км/ч за 3,8 секунди.
Seal на една от водещите компании BYD разполага с над 500 електрически конски сили и ускорява от място до 100 км/ч за 3,8 секунди.

Chery: основан през 1997 г., концернът има центрове за изследване и развитие, включително в Германия, САЩ и Бразилия. Chery започва да изнася автомобили през 2001 г., а днес присъства в над 80 държави. През 2012 г. компанията създава съвместно предприятие с Jaguar Land Rover, а две години по-късно изгражда завод в Бразилия. Милионният Chery е произведен през 2007 г., докато през 2022 г. продажбите надхвърлят 1,2 милиона коли.

Geely: или по-точно Zhejiang Geely Holding Group е може би най-разпознаваемият китайски мотоконцерн в Европа. Все пак е собственик на Volvo Car Group и мажоритарен акционер в Lotus. Основана през 1986 г., Geely произвежда автомобили от 1997 г. В нейните изследователски и развойни центрове работят общо над 20 000 души.

FAW: по-рано познат като China First Automobile Works, сега China FAW Group. Основана през юли 1953 г., компанията има над 5000 служители само в изследователски и развойни центрове, разположени в Германия и САЩ. Продажбите на автомобили FAW се увеличава значително през 2009-2020 г. - от 1 милион и 945 хиляди до 3 милиона и 706 хиляди автомобила.

Dongfeng: FAW е First Automobile Works, докато Dongfeng идва от Second Automobile Works, основана през 1969 г. През 2002 г. Dongfeng създава съвместни предприятия с Kia и Nissan, а година по-късно - с Honda. Dongfeng има центрове за научноизследователска и развойна дейност в Германия и Швеция, а през 2022 г. продаде 2 милиона и 465 хиляди коли, от които 2 млн. и 153 хил. са били леки автомобили.

SAIC: създаде компания с VW през 1985 г., поставяйки началото на нова ера в китайската автомобилна индустрия. Самата SAIC е регистрирана през 1955 г., а през 1958 г. се появява първата ѝ кола Phoenix. През 1975 г. SAIC е един от най-големите производители на автомобили в Китай - произвежда 5000 коли. 47 години по-късно, през 2022 г., SAIC вече е продала над 5,3 милиона коли.

Great Wall: основана през 1984 г., компанията беше един от първите китайски износители на автомобили - започна да продава в чужбина през 1997 г. Днес Great Wall присъства в над 60 страни, има центрове за изследване и развитие, включително в Германия, САЩ и Япония, както и фабрики в Бразилия и Тайланд. През 2022 г. компанията е продала 1 милион и 62 хиляди возила.

 

Преди 57 години в Пекин е имало 11 автомобила

Китайците ценят най-много марките с големи традиции. Колкото по-стари, толкова по-добре. Това е така, защото те се гордеят със своята цивилизация, която датира от четвъртото хилядолетие пр.н.е. Много китайски автомобилни марки обаче дори не са по-стари от първия iPhone.

Първата кола идва в Китай от САЩ

Била е Oldsmobile. През 1901 г. лекар внася автомобила в Шанхай.

През 1991 г. в Шаанхай има само 3,8 хиляди лични коли, въпреки че в града живеят над 10 милиона души! Средно на 2,6 хиляди души се падала по една кола.

Едва през XXI век има бурно развитие на автомобилизма в страната. От 4000 частни коли в Шанхай през 2001 г. до 1 милион и 197 хиляди през 2011 г., за да стигнат до 3 млн. и 629 хиляди през 2021 г. В столицата Пекин днес има над 6 милиона коли, докато през 1966 г. е имало точно 11 лични коли.

Lynk&Co е една от най-разпознаваемите марки в Европа.
Lynk&Co е една от най-разпознаваемите марки в Европа.

Ключовата година за китайското автомобилно производство се оказва 1978-а, когато

местните власти се съгласяват да закупят чужда производствена линия,

а след шест години преговори през 1985 г. SAIC Motor създава съвместно предприятие с Volkswagen. Почти 40 години по-късно, през 2022 г., SAIC продаде 5,3 милиона коли, включително 2,78 милиона от собствените си марки (SAIC произвежда и модели за VW и GM). За сравнение: през същата година всички марки на групата BMW са продали 2,4 милиона автомобила по света.

Историята на китайската автомобилна индустрия изглежда така. Първо, собствен дизайн на местни марки, след това съвместни предприятия с чуждестранни концерни и накрая бързото развитие на собствените марки. Повечето от тях обаче остават доста неизвестни в България, но не за дълго.