Един от най-популярните японски модели по света Honda Civic вече има своето изцяло ново десето поколение. Да, колата определено е изцяло нова, въобще не си прилича с предишните представители (да не говорим с двувратката от далечната 1972 г., когато се появи на бял свят) и изглежда адски готино. Въпреки че като размери е колкото премиум модела Accord. Така многобройните фенове на японската марка трябва да останат доволни, защото всъщност получават модерно и дръзко изглеждащ и с отлично пътно поведение автомобил, характерен за Civic. В същото време предлага комфорта на возене, характерен за големия Accord.
Тестовите коли, които пробвахме от София до Велико Търново и обратно, бяха версия хечбек, произвеждат се във Великобритания и са малко по-къси от седана, който се сглобява в Турция (той е и със същата дължина като Accord).


Не са много съвременните автомобили, зад които минувачи и шофьори си обръщат главата, за да ги разгледат подробно. Това се случи и с Honda Civic. Ако не се хареса с ръбатите си черти, то поне колата няма да остане безразлична за повечето хора. Нестандартната форма на светлините, решетките в предната и задната броня, а във версията Sport Plus и двойният централен ауспух придават агресивен, но и много модерен вид на колата.


Резервоарът за гориво е преместен, благодарение на което подът е по-нисък. Центърът на тежестта е понижен с 10 мм, най-ниската точка на страничните хълбоци е изтеглена с 35 мм по-надолу, така че усещането за Civic да става още по-спортно.
Десетото поколение
е по-леко с 16 кг
спрямо предишното, за сметка на това то е с 52% по-устойчиво към усукване. В резултат на всички подобрения цялостната здравина на каросерията е пораснала с 65% спрямо предишното поколение. Оттам при по-бързичко каране със сигурност ще усетите, че автомобилът дори и не прави и намек за “усукване” при преодоляване на острите завои с висока скорост.
Предното окачване тип MacPherson с понижени рамена осигурява висока странична устойчивост при линейно управление. Задното е истински мултилинк с нова твърда подрама и подобрява стабилността и комфорта.


В следващите няколко месеца новият Civic ще се предлага само с бензинови мотори, а през есента ще има и дизелов агрегат. Пробвахме изцяло новите мотори 1,5-литровия VTEC TURBO със 182 к.с. и икономичния еднолитров и трицилиндров VTEC TURBO с мощност 129 коня. Новите двигатели могат да бъдат съчетани с 6-степенна механична предавателна кутия или новата автоматична CVT (безстепенна). Трицилиндровият еднолитров мотор разполага с въртящ момент от 200 Nm при 2250 об/мин с ръчна скоростна кутия и съответно 180 Nm при 1700 - 4500 об/мин, когато е със CVT. Максималната му мощност от 129 к.с. е достъпна при 5500 оборота. Еднолитровия мотор в случая върши отлична работа най-вече при движение в града заради икономичността си, но не и заради динамиката, която предлага.


Ако карате повече на магистрала и междуградски пътища, по-подходящ е четирицилиндровият 1,5-литров силов агрегат. Въпреки че е по-малък като обем, новият японски двигател надминава показателите на актуалния 1,8-литров VTEC.
Максималната
мощност от 182 к.с.
достига при
5500 об/мин
(6000 оборота при CVT). Аналогично максималният въртящ момент при него е 240 Nm в диапазона 1900 - 5000 об/мин, при версията с механична трансмисия и 220 Nm при 1700 - 5500 об/мин, когато е със CVT.
С този двигател колата се държеше превъзходно на асфалта, изпреварваше без никакво задъхване, а разходът на бензин падна под 8 литра със CVT трансмисията и пълна с багаж и 4 човека кола.


Колесната база на автомобила е увеличена с 30 мм. Освен че вътре е широко като кола от С-сегмента, е подобрена и видимостта на шофьора, като А-колоната е стеснена с 9 мм и така се получа водещ в класа 84,3-градусов ъгъл на зрителното поле. Предните облегалки са пораснали с 10 мм, а разстоянието между предните седалки се е увеличило с 30 мм. Пътниците от втория ред имат 20 мм повече пространство за раменете и 95 мм повече разстояние за краката.
Усещането за простор и светлина е увеличено и от наличието на панорамен покрив при по-високите нива на оборудване.


Обемът на багажника също е водещ в класа - 478 л. Задните седалки са сгъваеми и делими в отношение 60:40, което дава допълнителни възможности за превоз на товари с нестандартен размер. Скрит участък под пода на автомобила осигурява допълнително място за съхранение, като това не важи за версиите Sport.
Централната конзола е решена в черен лак. Долната секция пред скоростния лост е конфигурирана като място с две отделни нива за съхранение на вещи и най-вече на смартфони.
При по-високите версии на оборудване първата секция на тази ниша е с вградено зарядно за джиесеми. В горната част на централната конзола е разположен 7-инчовият цветен тактилен дисплей на системата Honda Connect.