Тези с бензинови и дизелови двигатели може да поскъпнат заради нови екоизисквания

Заместник-председателят на Европейската комисия Франс Тимерманс подготвя нов план за допълнително стимулиране при купуването на електрически превозни средства.

Предложенията включват и краен срок за постепенно спиране на двигателите с вътрешно горене и данък върху замърсяването, признава Тимерманс пред Financial Times.

ЕС иска и повече точки

за зареждане

на колите с ток. Изследванията показват, че 70% от всички европейски зарядни станции се намират в Нидерландия, Франция и Германия. Плановете на Тимерманс са част от по-голямата му климатична амбиция да превърне Европа в неутрална от вредни емисии до 2050 г. Нидерландецът Тимерманс иска да направи по-чистите електрически автомобили “достъпни за всички европейци”.

Брюксел ще представи поредица от мерки в средата на този месец, за да гарантира, че ЕС ще успее да намали емисиите на CO2 с 55% до 2030 г. в сравнение с 1990-а. Според Тимерманс вече ще се прилагат по-строги правила при производството на новите автомобили през следващите 10 г. Също така производителите ще трябва допълнително да плащат за замърсяващите двигатели с вътрешно горене. “Трябва да направим тези две неща, за да насърчим въвеждането на електрически превозни средства”, убеден е Тимерманс.

Това на практика означава, че автомобилите с бензинови и дизелови двигатели ще станат по-скъпи, защото допълнителните екологични такси ще ударят по джоба потребителите.

ЕС се стреми да стане първият основен икономически блок, който ще бъде въглеродно неутрален до 2050 г. На 14 юли Брюксел ще предложи повече от дузина мерки за превръщане на тази цел в законодателство. Това ще стане факт при мнозинство в Европарламента и споразумение на 27-те държави в ЕС, преди правилата да влязат в сила.

Според Тимерманс автомобилната индустрия наистина е възприела идеята, че трябва да намали драстично CO2 емисиите.

Брюксел обмисля 100% намаление на вредните емисии в новите автомобили до

2035 г., което на практика е

краен срок за последните

бензинови и дизелови коли,

които ще се продават в ЕС.

Предложението за налагането на допълнителни такси при автомобили с бензинов или дизелов двигател е критикувано от правителствата в по-бедните части на ЕС. Това би поставило в неравностойно положение потребителите с по-ниски доходи.

Тези хора няма да могат лесно да преминат към коли на ток или алтернативни форми на екологичен транспорт, каквито и стимули да бъдат гласувани в Брюксел.