Частната космическа станция ще е с площ от 3000 кв. м и ще приема 10 души

Мултимилиардерът Джеф Безос и компанията му за космически туризъм “Блу Ориджин” обявиха планове за създаване на частна космическа станция за бизнес цели, съобщи Ройтерс. Тя ще бъде наречена “Орбитал Рийф” и трябва да бъде въведена в експлоатация до края на десетилетието.

Станцията ще бъде “бизнес парк” в Kосмоса и ще приема до 10 души. Компанията на Безос ще си партнира със “Сиера спейс” - подразделение на въздухоплавателната компания “Сиера Невада корпорейшън”, и “Боинг” за изграждането на съоръжението. То ще е с площ от 3000 кв. м и ще предостави на клиентите идеално място за “създаване на филми” или “провеждане на изследвания”. “Космически агенции, консорциуми във високите технологии, държави без космически програми, медии, предприемачи, насочени към бъдещето, изобретатели - за всички ще има място там”, се казва в комюнике по повод представянето на идеята. Космическият бизнес парк ще предлага също и

екзотично

гостоприемство

на космическите

туристи

и ще е снабден с големи прозорци за незабравими гледки. Той ще бъде проектиран така, че да има също толкова голямо или по-голямо жилищно пространство, отколкото на Международната космическа станция (МКС). Комплексът “Орбитал Рийф” ще е разположен на 500 км от земната повърхност, т.е. малко по-високо от МКС.

“Тъкмо започваме да разбираме огромното въздействие, което проучването и използването на микрогравитацията имат не само за изследването на Вселената, но и за подобряването на живота ни на Земята”, заяви Майк Глод, вицепрезидент на “Редвайър спейс”, още един партньор на проекта.

“Блу Ориджин” на Безос ще предостави основните модули и работните системи на станцията, за чието изстрелване ще бъде използвана ракетата “Ню Глен”. “Сиера спайс” ще се занимава с оборудването на надуваемото обитаемо пространство и ще поеме както превозването на товарите, така и на хората до и от “Орбитал Рийф”. “Боинг” ще изгради научния модул и ще ръководи операциите в Космоса, а “Редвайър спейс” (компания, която излее на борсата през септември) ще се занимава с изследването на микрогравитацията и с възможностите за различни производства в микрогравитационни условия.

Все още не е ясно колко ще струва изграждането на станцията в Космоса.

Космическата компания на създателя на “Амазон” Джеф Безос от повече от година обявява намерения за изграждане на космическа станция, а по-рано този месец пусна обяви за работни места към екипа за орбитални пътешествия. Създаването на постоянен бизнес парк, който да се върти около Земята, е следващата стъпка в амбициите на американския богаташ за космически пътувания. През юли самият той летя на 100 км височина до ръба на Космоса заедно с брат си Марк, 82-годишната Уоли Фънк, обучавана за астронавт преди 6 десетилетия, и 18-годишния Оливър Деймън от Нидерландия. “Да видиш Земята от Космоса - това е нещо, което те променя. Променя връзката ти с тази планета, с човечеството. Исках да участвам в този полет, искал съм това цял живот”, каза тогава вторият след Илон Мъск най-богат човек на планетата.

“Орбитал Рийф” е централна част от визията на Безос за човешкото развитие, според която след време милиони хора трябва да живеят и работят в Космоса и най-вече там

да бъдат

изнесени

индустриите,

които подлагат

Земята на “стрес”

За да се посвети изцяло на тази цел, през лятото милиардерът напусна прякото ръководство на “Амазон” и започна да отделя много по-голямо внимание на “Блу Ориджин”.

“Ще разширим достъпа, ще намалим разходите и ще осигурим всички услуги и удобства, необходими за нормализиране на космическите полети - каза по време на представянето на новия проект вицепрезидентът на “Блу Ориджин” Брент Шерууд. - В ниска околоземна орбита ще се развие жизнена бизнес екосистема, която ще генерира нови открития, нови продукти, нови развлечения и глобална осведоменост.”

Може да се каже, че идеята за търговска станция идва точно навреме. НАСА търси предложения за замяна на 20-годишната МКС. Американската космическа агенция се надява да привлече голям брой частни компании в проекта за нова станция и така да си спести по 1 млрд. долара на година.

 

“Тесла” на Илон Мъск вече струва над $1 трилион

Компанията за електромобили на Илон Мъск “Тесла” вече струва над 1 трилион долара, след като фирмата за отдаване на коли под наем “Херц” обяви рекордна поръчка за покупка на 100 000 превозни средства на ток за обновяване на своя автопарк, съобщи Ройтерс.

Така “Тесла” стана първият автогигант в света, който мина заветната граница на единицата с 12 нули и влезе в клуба на най-скъпите компании на планетата като “Епъл”, “Майкрософт”. “Гугъл-Алфабет” и “Амазон”. Разликата е във времето, за което “Тесла” достигна границата от 1 трилион долара - по-малко от 12 години. Единствената друга компания, която е надминала обща стойност от 1 трилион долара за по-кратко време, е “Фейсбук” - 9 години.

Новината за най-голямата еднократна поръчка на електромобили вдигна акциите на компанията на Мъск с 12,6%, като от началото на годината тя е увеличила стойността си с една трета. Говорителят на “Херц” Марк Фийлдс каза пред Ройтерс, че по-голямата част от поръчката е за Model 3, а клиентите ще могат да наемат първите електромобили още през ноември 2021 г. както в САЩ, така и в Европа. Стойността на сделката е 4,2 млрд. долара.

Ръстът на акциите на “Тесла” доведе и до ново покачване на личното състояние на Илон Мъск, който не само зае позицията на най-богат човек на планетата, но вече

изпреварва втория след него

Джеф Безос с над $ 60 млрд.

Според изчисления на сп. “Форбс” към понеделник най-екстравагантният милиардер е сложил в портфейла си още 25,6 млрд. долара и вече притежава активи за над 255,2 млрд., докато Безос по последни данни е собственик на 193 млрд. долара. Оказва се също, че Мъск вече притежава пари колкото съоснователя на “Гугъл” Лари Пейдж и собственика на “Фейсбук” Марк Зукърбърг, взети заедно. В класациите те са 6-и и 7-и по богатство. Агенция “Блумбърг” посочва още по-фрапиращи данни. Според нея ръстът на състоянието на Мъск за 1 ден възлиза на $ 36,2 млрд. и сега той притежава общо $ 289 млрд.

В момента на второ място след “Тесла” по капиталова стойност сред автопроизводителите се нарежда “Тойота”, но тя е много далече назад с 240 млрд. долара.