Работодатели, бизнес и училище ще се борят за вниманието на децата, родени след 2010 г.
Над 2,5 милиона деца от поколението алфа се раждат всяка седмица и до 2025 г. ще има почти два милиарда от тях на планетата. Родените в ерата на дигиталните технологии сякаш са петият елемент на природата. Това ще бъде най-богатото, най-образованото и най-динамичното поколение, което човешкото общество е виждало.
Алфа-децата са родени между 2010 и 2025 г. Ако изчисленията на учените са правилни, тяхното поколение ще съставлява най-огромната група от хора от един период, тъй като ще са 2 млрд. души от общо 8 в света.
“Това е поколение, което ще се изправи пред големи предизвикателства в застаряващо общество. Те ще се сблъскат с много трудности, което означава, че ще се застояват по-дълго у дома, ще се женят и ще имат деца в по-късен етап от живота си. Разнообразието е даденост за това поколение - те ще живеят в мултикултурно общество”, убеден е Мартен Лейтс, автор на книгата “Поколение алфа в бета”.
Алфите започват да се появяват на бял свят през 2010 г., когато “Епъл” прави революция и пусна iPad, инстаграм е нова социална мрежа, а експерти определят “приложение” за дума на годината. Заобиколена от технология от самото начало, тази група разглежда
дигиталните инструменти
като вездесъщи, а не
просто като модерен
аксесоар
Именно те са първото поколение, родено изцяло в XXI век, и следователно са началото на нещо ново, а не връщане към старото.

Алфите се наричат още Стъкленото поколение, тъй като техните чупливи устройства ще бъдат основното им средство за комуникация и работа.
Метавселената, виртуалният свят, който Марк Зукърбърг планира да изгради, всъщност вече е реалност в умовете на това поколение. Подрастващите вече се срещат в игрови среди като Fortnite (онлайн видеоигра), където биха могли например да гледат концерт на любим изпълнител. В специални платформи те създават 3D аватари и купуват дигитални активи. Марки като “Гучи” дори вече разработват виртуални облекла.
Това поколение деца е израснало с електронната търговия и доставката на храна, играчки, дрехи и обувки до домовете им е най-нормалното нещо на света за тях. Алфите ще са и много предприемчиво поколение: те постоянно обменят, купуват, спестяват и плащат с токени (дигитални монети), които могат да се сравнят с криптовалутите.
Светът на бизнеса пък ще се сблъска с най-взискателните клиенти и служители в историята, очакващи скорост, отзивчивост и персонализиране за всички услуги. Възможността за мощни глобални марки ще остане, но залозите и рисковете ще бъдат още по-високи. Ще бъде по-трудно за компаниите да спечелят вниманието и лоялността на потребителите алфа и много по-вероятно е установените марки да бъдат отхвърляни - поради новини, разпространяващи се през социални медии за лош продукт, услуга или етика.
Първите алфи вече ходят на училище. През следващите две десетилетия те ще станат най-образованите от всяко поколение, но по много различен от познатите начини. Когато се стигне до избор, сегашните деца
няма да търсят
строго ограничена
учебна програма,
която да следват, или универсални квалификации. Те ще искат да се обучават като специалисти, навлизайки много по-дълбоко в определени тематични области и ниши. Ученето до ниво магистър вероятно ще стане стандарт, като студентите няма толкова да бързат да излизат на пазара на труда, докато не придобият високо ниво на знания и опит.
Средното и висшето образование ще се сблъскат с предизвикателствата да запазят интереса и ангажираността на своите ученици, свикнали да избират и много различни канали на съдържание, вместо да следват линеен път към една цел.
Професорът от университета “Кранфийлд” Джо Нелис посочва, че тези деца ще заемат работни места, които все още не съществуват.
Стъкленото поколение ще бъде загадка и за работодателите. Алфите ще гледат на работата като на поредица от проекти и няма да искат да прекарат цялата си кариера при един или двама работодатели. Те ще настояват да бъдат заинтригувани с нови идеи и места, като няма да могат да бъдат убедени да прекарват от 9 до 17 ч в офис.
“Израстването в технологична среда, погълната от видеоклипове, може да има своите предимства, включително по-голяма дигитална грамотност и адаптивност. Но детството, дефинирано от технологиите, може също да създаде предизвикателства като по-кратък период на внимание и забавено социално развитие”, предупреждават експерти.