Паралелно с увеличаването на цените търговците прилагат хватки и с грамажите

В България освен висока инфлация в момента има и шрингфлация – процес, при който цените привидно остават същите, но търговците в действителност намаляват грамажа на стоките, заменят по-скъпи суровини с по-евтини, или намаляват времето, през което ползваш дадена услуга, макар цената да е същата. Това обясни в предаването „Говори сега“ на БНТ изпълнителният директор на Българска асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов.

Думата „шрингфлация“ все още не съществува в българския език, но пред „24 часа“ Николов поясни, че това е макроикономически термин: shrinkflation, познат още като grocery shrink ray или package downsizing. Макроикономистите го използват, за да означат с него печалбите на фирмите, които се получават от смяната на суровината за производството на дадена стока с по-евтина.

„Когато отидете на автомивка и пуснете монета от 1 лев както преди, но времето, в което ползвате услугата, вече не е 2 минути а само една, това е шрингфлация“, каза Богомил Николов. Същото е и когато производителят намалява грамажа примерно от 500 на 400 грама, запазвайки старата цена. Или когато производителят на майонеза замени яйцата с яйчен прах съчетан с някакви подобрители, които му излизат по-евтино. Или когато хляб се произвежда от фуражна пшеница, а не от хлебна, което според Николов е вече масово явление в България.

По-опасно става когато повишението на цените принуждава все повече хора да търсят заместители на стоките, които са свикнали да купуват с по-евтини.

„Има например много сайтове, които продават китайски лекарства. Хората не подозират, че това не е същото лекарство, което ползват, защото интерфейсът на сайта е направен на чист български език и подвежда“, каза Николов в студиото на БНТ.

Шрингфлацията не може да бъде уловена от статистиката и в това се крие най-голямата опасност от нея. Защото цените уж са се повишили с определен процент, но той в действителност е много по-голям и каквито и компенсаторни мерки да взима държавата, те не са ефективни.