Volvo сглобява модел в Швеция за САЩ, а в Европа го внася от Азия

Европейският автомобилен пазар вече предлага автомобили от всякакви китайски марки. Много от колите от европейски, американски и дори японски компании обаче все повече идват от Китай, където се произвеждат за европейския пазар.

Освен популярни модели малцина знаят, че платформата e-CMP на Peugeot e-208, Opel Mokka Electric и всички други компактни електрически модели на групата Stellantis е разработена в сътрудничество с китайския Dongfeng. Това обаче не прави автоматично тези автомобили китайски. Същото може да се каже и за коли от некитайски марки, които обаче се произвеждат в Китай за експортни цели. В повечето случаи въпросните марки са “нормални” европейски, американски или японски, но Китай се използва като страна на производство поради по-малко разходи на работната ръка или логистични причини.

BMW iX3

BMW X3 за европейския пазар - новото поколение на популярния и у нас кросоувър, основно идва от американската фабрика на баварската компания в Спартанбърг, Южна Каролина. Електрическият iX3 обаче пристига в Европа от китайския завод в Шенян.

Citroen C5-X

Citroen успя да създаде новия компактен и достъпен e-C3, който ще бъде пуснат в продажба в началото на следващата година за по-малко от 25 000 евро, без да използва китайски разработчици или фабрики. Това обаче не означава, че марката напълно избягва сътрудничеството с Китай: големият Citroen C5-X се произвежда именно в азиатската страна.

Cupra Tavascan

Все още не се предлага на европейския пазар, но Cupra Tavascan скоро ще дойде, и то от Китай. Малко е странно, защото сродните на този модел коли на Volkswagen ID.4, ID.5 и Skoda Enyaq се произвеждат в Европа.

Dacia Spring

Автомобилът, който познаваме като Dacia Spring, е базиран на Renault Kwid. Това е малък кросоувър (на бензин) за развиващи се пазари, който можете да срещнете на много места извън Европа. Електрическата версия - Renault City K-ZE, се произвежда в китайска фабрика, споделена с Dongfeng. Емблемите на Dacia са залепени върху ламарините и така това рено се продава на Стария континент.

DS 9

Луксозната марка DS на Stellantis е трудна за разбиране в Европа и е фокусирана до голяма степен в Китай. Резултатът може да се види и в европейските шоуруми, защото флагманът DS 9 се произвежда в Китай.

Електрическият кросоувър Lotus Eletre е китайско производство.
Електрическият кросоувър Lotus Eletre е китайско производство.

Honda ZR-V

Японските марки, които се предлагат на Стария континент, почти нямат китайско производство, за разлика от европейските, но има едно изключение. Новоизлюпеният SUV, брат на Honda Civic - Honda ZR-V, е със стикер “Произведено в Китай”.

Lotus Eletre

Колкото и да е учудващо, тук няма изненада. Точно като Volvo, Lotus вече е дъщерно дружество на Geely, така че електрическият суперавтомобил Lotus Eletre също се произвежда в Китай.

Honda ZR-V е от малкото японски модели, които се правят в Китай и се продават в Европа. Снимки: производителите
Honda ZR-V е от малкото японски модели, които се правят в Китай и се продават в Европа. Снимки: производителите

Mini Cooper

Новият изцяло електрически Mini Cooper е по-китайски, отколкото си мислите. Това Mini е продукт на Spotlight Automotive, съвместно предприятие между BMW и китайската Great Wall. Cooper се произвежда в Китай, въпреки че колата в крайна сметка също ще се сглобява традиционно и в Оксфорд.

Smart #1

Още една марка на  Geely, макар и наполовина. Другата половина на Smart все още е собственост на Mercedes-Benz, но моделът номер 1 е качен на китайската платформа SEA и се произвежда в Азия.

Tesla Model 3

Tesla също не е против китайското производство. Една от гигафабриките на марката се намира близо до Шанхай. Преди това Model Y също идваше оттам, но версията със задно задвижване на този автомобил сега се произвежда и в Берлин за европейския пазар. Това не се отнася за Model 3: той идва от Китай, както и за новия модернизиран вариант на колата.

Volvo EX30

Volvo EX30 е “най-китайското волво досега”, въпреки че трябва да се признае, че новият електрически модел скоро ще започне да се произвежда и в завода на фирмата в белгийския Гент. EX30 не е единственото Volvo, което идва от Китай - седанът S90 също се сглобява там, докато го има още на пазара. Това се отнася и за по-популярния XC60 по една малко по-различна причина. Първоначално XC60 за американския пазар идва от Китай, докато европейските модели си се произвеждат в Швеция. След американските ограничения за внос на китайски продукти нещата се промениха и произведените в Швеция XC60 отидоха в САЩ, докато за Европа копия от Китай се товарят на корабите към Стария континент.