Платформата “Амазон” е ползвала специалния алгоритъм, за да определя цените си така, че да увеличава неправомерно печалбите си

Таен алгоритъм, наречен “Чудовището Неси” е ползван от най-голямата в света платформа за онлайн търговия, за да вдига цените на стоките, които предлага. Това бе разкрито при разследване на Федералната комисия за търговията на САЩ в антимонополно разследване срещу платформата на Джеф Безос.

Новината излезе в САЩ седмица преди грандиозното пазаруване на Черния петък на 24 ноември.

Софтуерът е определял колко да бъдат увеличени конкретни цени, така че едновременно да увеличат печалбата на “Амазон”, да принуди конкуренцията да направи същото и да не откаже купувачите от стоките с увеличените цени. Именно натискът, който по този начин през “Неси” е оказван на конкурентите да повишават цените си за сметка на потребителите, е основната част от разследването срещу компанията на Безос. В случаите, когато конкурентите са отказвали да се подведат по политиката на “Амазон”, “Неси” автоматично е връщал старата нормална цена на продуктите.

Същият алгоритъм е ползван от компанията и в

нечестна търговска практика, която служители са описали пред разследващите като спирала на промоциите

При тази практика “Неси” е определял цена на промоционалната стока, която е била равна на някой от големите конкуренти на платформата като “Таргет”. Това натискало и останалите платформи да свалят цените на същата стока. А когато промоцията в “Таргет” приключвала, “Амазон” и останалите платформи оставали на ниската цена, разказал пред разследващите бивш служител на “Амазон”, който е работил в екипа по ценообразумане именно с алгоритъма “Неси”.

Алгоритъмът е помогнал на “Амазон” да увеличи маржините на своите печалби. Според изчисления на Федералната комисия по търговия платформата на Безос е направила печалба от 1 млрд. долара благодарение на алгоритъма. Пред “Уолстрийт джърнъл” разследващ определя тези печалби като пари, измъкнати от американските домакинства, за да постигне “Амазон” свръхпечалби.

"Обвиненията на Федералната комисия по търговия не отговарят на истината и грубо променят истинските характеристики на този инструмент", се казва в позицията на “Амазон”. Според компанията

целта на “Неси” била всъщност да спре практиката на паралелно сваляне на цени

от онлайн платформите до нива, в които цената става неустойчива. “Проектът бе в експлоатация за няколко години при част от продуктите, но не работеше както се предвиждаше и бе спрян”, се твърди още в позицията на “Амазон”.

“Чудовището Неси” обаче е само един от примерите как “Амазон” е злоупотребявал с монополното си положение, за да увеличава прекомерно цените на продуктите, които се продават през платформата, твърди Федералната комисия по търговия. Като комисията настоява компанията на Безос да оттегли правото си да бъде публикувана само редактирана версия на обвиненията.

Главният адвокат на компанията Дейвид Заполски обаче обяви, че федералната комисия дълбоко не разбира как се определят цените в онлайн платформите и как всъщност работи конкуренцията. “Ако комисията спечели съдебното дело, последствията ще са антипазарни и насочени срещу потребителите, защото “Амазон” ще трябва да се откаже от много от механизмите и инструментите, които ползва, за да предлага промоционални цени. Реално резултатът ще е перверзно нарушение на антитръстовото законодателство, твърди адвокатът.

Главното обвинение на федералната комисия е, че “Амазон” е упражнявал положението си над производителите на стоки, които се предлагат през платформата, за да ги принуждава да се съгласяват на цени, които са били по-високи от реалните. Като това е ставало успешно дори и при производители, които ползват и конкурентни платформи за продажбите си.

“Амазон” държи над 40% от онлайн търговията

и по този начин принуждава продавачите да ползват платформата му, независимо от условията. И ако някъде предложат по-ниски цени, те биват наказвани от “Амазон”, показва разследването. В същото време обаче цената за ползване на “Амазон” е по-висока за производителите, отколкото таксите на другите платформи за онлайн търговия. Като по този начин с натиск от две посоки компанията на Безос вдига цените на стоките, като в същото време ги определя като минимални за останалите платформи.

Между 2014 и 2023 г. “Амазон” е увеличил разходите за външни търговци от 19 на 45%, като в тях влизат таксите за ползване на платформата, такси за рекламиране и такси за изпълнение на поръчките. Допълнително има натиск за заплащане за ползване на услугата “Амазон Прайм”.