“Кауфланд България” стана първата верига в България, която ги приема обратно заедно с кенове от напитки и поощрява клиентите си да ги връщат с ековаучери
До 2029 г. България трябва да събира 90% от пластмасовите PET опаковки за напитки и да влага най-малко 30% рециклиран материал в новопроизведените бутилки. Това налага европейската директива за опаковките и отпадъците от опаковки.
Да се стигне до такъв висок процент оползотворяване на пластмасата в оставащите 5 години, със сигурност
не е лека задача
И може би затова най-големият ритейлър у нас - “Кауфланд България”, през май 2023 се включи мощно в инициативата, като стана първата верига хипермаркети у нас със станции за обратно приемане на PET опаковки и кенове в 5 свои магазина в София, Пловдив и Варна.
За да бъдат стимулирани да рециклират повече, клиентите получават ековаучер. В началото на 2024 г. компанията разшири капацитета на автоматите в два от хипермаркетите си в София (“Крива река”) и Варна (“Бриз”).
От откриването на инсталациите клиентите са върнали близо 10 млн. опаковки за рециклиране, което представлява над 131 тона последващо преработена суровина. По този начин еднократните опаковки от напитки заживяват и втори живот.
Проектът се реализира като част от ангажиментите, заложени в REset Plastic – международната стратегия за пластмаса на Schwarz групата, част от която са “Кауфланд”.
Инсталациите приемат пластмасови бутилки до 3 литра от PET материал и метални кенове. РET (полиетилен терефталат) е пластмасата, която обикновено се използва за опаковки за еднократна употреба за вода, безалкохолни напитки и бира. Бутилките трябва да са цели, да не са замърсени и да не съдържат течност.
За всяка върната бутилка или кен
клиентът получава 5 стотинки
В зависимост от върнатото количество автоматът отпечатва ековаучер за съответната обща сума, която може да бъде реализирана при пазар в същия филиал.
Ековаучерът може да се използва при покупка над 10 лева и е валиден 90 дни от датата на издаването му.
Инвестицията в инсталация за разделно събиране в един филиал е над 120 хил. евро, уточни при откриването Иван Чернев, изпълнителен директор на “Кауфланд България”.
Събраните от инсталациите за рециклиране бутилки и кенове се извозват в логистичните центрове на двете вериги, там се балират и се насочват към преработващи предприятия, които ги превръщат в рециклат. В последствие той се връща обратно в производството на нови бутилки и домакински изделия.
Според представително социологическо проучване на неправителствената организация “За земята”
95% от анкетираните смятат, че са нужни мерки
за намаляване употребата на пластмаса
А 56% определят връщането на пари като стимул за предаване на пластмасови бутилки. 38% от запитаните заявяват готовност да връщат пластмасови бутилки.
Според Чернев тестовият период ще продължи поне една година, след което ще се прецени дали се налагат промени и да се премине към разширяване на модела.
Но “Кауфланд” събира не само празни пластмасови опаковки от течности, а и текстил.
Над 2000 тона е количеството събрана материя от началото на 2016 година в партньорство с “Текслайф” - едно от водещите предприятия за разделно събиране на текстил в България.
Ритейлърът добави наскоро още 3 хипермаркета, на територията на които
могат да се дарят стари дрехи,
аксесоари и текстил
Магазините в Габрово, както и в кв. “Горубляне” и “Младост 4” в София се присъединяват към инициативата, като по този начин броят на обектите, на територията на които има контейнери за разделно събиране на текстил, става 27, а броят на контейнерите – 54.
“Книги за смет” е друга мащабна инициатива в България в подкрепа на рециклирането, която същевременно поощрява четенето.
“Кауфланд България” е основен партньор на кампанията от 2019 г., като всяка година осигурява локации за провеждане на инициативата и средства за отпечатването на
книгите, които участниците получават
срещу предадени вторични суровини
В допълнение участниците получават и талони за отстъпка за устойчиви продукти в магазините на веригата.
“Кауфланд България” въведе и касетки за многократна употреба за плодове и зеленчуци. Освен че са 100% рециклируеми, те са сгъваеми и заемат много по-малко място при съхранение и обратно транспортиране. Мярката води до намаляване на въглеродните емисии и е поредна стъпка за опазване на околната среда.
С помощта на някои от тези инициативи веригата отчете спад от 27% в употребата на пластмаса, с което компанията на глобално ниво преизпълнява с 4 години предварително заложените планове в стратегията ReSet Plastic.
Хладилните витрини служат
и за отопление през зимата
Шумовото замърсяване е изцяло премахнато
Изцяло нова технология, разработена специално за най-големия ритейлър, заменя конвенционалните охладителни и отоплителни системи на хипермаркетите и изцяло премахва шумовото замърсяване от тяхната дейност.
Новата климатично-охладителна система в магазините използва изцяло отпадъчната енергия от хладилните инсталации.
Отоплението на магазините през зимата например се получава почти изцяло с остатъчната топлина от хладилните витрини, вместо да се използват природните ресурси – нефт, газ или дървесина. Тази остатъчна топлина се отвежда до подово отопление, разположено под цялата търговска площ.
Консуматори на тази топлина са и вентилационната система, въздушните завеси над входовете, както и радиаторите в офисите.
През летния период магазините се охлаждат със същата тръбна подова инсталация, само че тогава към нея се подава охладена вода, която се генерира от топлообменници към хладилната инсталация.
По този начин “Кауфланд” премахна от покривите на своите филиали охладителните агрегати, като една от целите на иновацията е насочена и към драстичен спад в шумовото замърсяване.
Първият ритейлър на Антарктида
в контекста на опазването на климата
Дари тонове хранителни продукти на учените от нашата база
“Kaufland България” e стратегически партньор на българските полярни експедиции в контекста на своята политика за устойчиво развитие и като част от усилията си да допринася за опазване на околната среда и климата.
За първи път компанията подкрепи българските изследователи на Антарктида, като в края на 2022 г. дари 10 тона храни на Българския антарктически институт и на Висшето военноморско училище “Никола Йонков Вапцаров”.
През 2023 година най-големият ритейлър увеличи своята помощ, дарявайки над 30 тона хранителни и нехранителни продукти за нуждите на учените и екипажа на НИК 421 по пътя до Антарктида и престоя им на остров Ливингстън.
С подкрепата на ритейлъра преди месец завърши 32-ата българска антарктическа експедиция, в рамките на която се реализираха 15 научни изследвания, повечето от които посветени на овладяване на последствията от климатичните промени.
Бизнес академия с УНСС подготвя утрешните мениджъри на “Кауфланд”
Обучението се фокусира върху практическите умения
През март 2024 г. стартира второто издание на една уникална за България образователна инициатива - Бизнес академия Kaufland - УНСС, организирана от лидера в ритейла в партньорство с най-големия икономически университет у нас.
Тя е предназначена за студенти от трети и четвърти курс и магистри от УНСС, които имат амбицията да преминат през задълбочено специализирано обучение, последвано от платена практическа част в различни отдели в централата на немската компания у нас.
Всички студенти, които са посетили поне 80% от задължителните 15 лекции, участвали са в бизнес казусите и са провели успешно стажа си,
ще получат и стипендия
в размер на 2500 лв.,
както и удостоверение за преддипломен стаж. Допълнителна стипендия от 1000 лв. очаква 10 от най-талантливите младежи, класирани на база на предварително заложени критерии, описани на кариерната страница на “Kaufland България”.
Иновативната програма на Бизнес академията се фокусира върху изграждането на практически умения, съобразени с актуалните тенденции и предизвикателства в бизнеса.
Тя включва 15 лекции, разделени в 6 тематични модула, които обхващат всички ключови аспекти на бизнес средата у нас. Студентите получават комплексни знания – от планирането и програмирането във висококонкурентна среда, през реализирането на поръчките на пазара и изграждането на бранд идентичност, до поддържането и развитието на многочислен екип. Едно от предимствата на Бизнес академията е
възможността за разработване на реални бизнес решения по действителни бизнес казуси
Програмата предвижда и стаж в компанията с продължителност от два месеца, който е съобразен изцяло със заетостта и потребностите на участниците. След изключителния успех на първото издание на Бизнес академия Kaufland – УНСС,1/3 от участниците в нея продължиха своето кариерно развитие в компанията.