Хуманоидът Морнин вече работи в шоурум в Малайзия
В свят, където автокъщите се борят да останат в бизнеса всекидневно, китайският производител Chery предприема радикален подход: продажбите на коли да се поверят в ръцете на хуманоидни роботи. Така дните, в които продавачът чака в сърцето на лъскавия шоурум и посреща с дежурната усмивка клиентите, бавно, но славно ще отминат.
Страховете от изкуствен интелект и роботите, които мислят самостоятелно и са в състояние да изместят човека от работното му място, изглеждат все по-реални.
Китайският гигант Chery ги засили с представянето на Mornine - робот, разработен съвместно с AiMOGA, който има за цел да преосмисли продаването на автомобили в дилърствата. И това не е фантастика, тъй като Морнин вече работи в малайзийски дилърски център на китайската марка.
Облечена в сребристосив екзоскелет, бионични крайници протези, сини слънчеви очила и руса перука, високата 1,6 м Морнин
се опитва да се движи из шоурума в Куала Лумпур възможно най-елегантно
Походката ѝ е все още леко олюляваща се, но въпреки това посреща потенциалните клиенти, представя автомобилите, сервира напитки и дори предава ключовете за тестови шофирания.
Това е, което китайската автомобилна група Chery нарича “интелигентно обслужване”. Изкуството на продажбите, но на по-високо ниво - или поне счита за такова.

Уникалната черта на Морнин е, че може да се движи, докато показва изражение на лицето, което не е толкова привично за хуманоидните роботи. Комбинацията от тези два аспекта си е техническо постижение.
Малки промени в изражението на робота, като например кимане с глава, наистина могат да нарушат равновесието му, особено ако се движи на двата си крака.
Благодарение на компактните двигатели и мощния софтуер Chery и нейният партньор AiMOGA успяват да комбинират всички тези ограничения за един изумителен резултат.
Роботът консултант продавач използва изкуствен интелект чрез CheryGPT и DeepSeek AI, което съответства и на първите букви от името AiMOGA. Морнин
може да разпознава израженията на лицата на хората,
които среща. Той може също така да разбира контекста и да се мести автономно от една задача към друга, като например да стане консултант по тестове или рецепционист.
Ролята му на интелигентен търговски консултант в дилърските центрове е само отправна точка за по-широки приложения, тъй като Chery вижда потенциал за този робот и в търговски центрове, кина и здравни заведения. Използването на роботи в автомобилната индустрия не е новост. Hyundai използва кучета роботи от дъщерното си дружество Boston Dynamics за автономен контрол на качеството в завода си в Савана. В Китай UBTECH оборудва своите роботи Walker със свързан изкуствен интелект, което позволява на флотилии от роботи да извършват фабрична работа в обектите на автомобилната марка в Нио. BMW също тества хуманоидни роботи в завода си в Спартанбърг, за
да елиминира досадните за работниците повтарящи се задачи
за товарене и разтоварване.

Тези марки се надяват да намалят разходите, както и физическото натоварване на работниците и да повишат ефективността (преди всичко).
Chery обаче си става първата автомобилна марка, която използва роботи в автосалоните за контакт с клиентите. Дали разликата от човешкия продавач се възприема като положителна, е друг въпрос. В промовидеото на компанията роботът обаче
използва куп заучени фрази
и клишета като “готина решетка, плавен двигател”, “добър избор”, “удобни седалки” и т.н.
Така че проектът е все още в начален етап.
