Въвеждат Car-Pass във всички страни от ЕС, ще се записват пробегът и всички ремонти по колата

Европейската комисия предлага създаването на обща база данни за пробега, регистриран от автомобилите по време на техническите прегледи, която да може да се споделя от всички държави-членки на ЕС. Брюксел се застъпва за тази мярка, като вярва, че ще помогне в неравната борба с манипулирането на километража при употребяваните возила.

За целта Европейската комисия предложи нов пакет от мерки, насочени към подобряване на безопасността на движението по пътищата, намаляване на замърсяването от трафика и борба с различни измами, свързани с автомобилите.

Предложените нови правила включват общ регистър на пробега между държавите членки за борба с манипулациите и фалшивото “подмладяване” на возилата втора ръка, пише френското издание L'argus.

Някои страни от ЕС вече записват пробега в националните си бази данни. Такъв е случаят в Белгия, чиято система Car-Pass е еталон в тази област, тъй като

продавачът на употребяван автомобил трябва да предостави на купувача този документ,

който се актуализира не само при всеки технически преглед, но и при всяко посещение на сервиз дори и за рутинна смяна на масло на двигателя.

Ето така изглежда Car-Pass документът.
Снимка: Car-Pass
Ето така изглежда Car-Pass документът. Снимка: Car-Pass

Във Франция пробегът на даден автомобил също се записва по време на всяка задължителна периодична проверка. Продавачът може да предостави тази информация на купувача чрез линк към официалната онлайн база данни на колата, въпреки че това не е задължително.

Car-Pass е електронен документ,

който съдържа история на пробега

(записи от годишни технически прегледи, сервизи, митнически документи и други официални източници), данни за регистрацията (дати на регистрации, собственици, промени в книжката), както и информация за инциденти и катастрофи.

Системата работи, като събира данни от автосервизи, технически станции, застрахователи и други институции, които подават информация за пробега и ремонтите и състоянието на дадено возило.

При всяка регистрация или преглед се проверява дали километражът съответства на предходните записи. При продажба на автомобил купувачът може да поиска Car-Pass документ, за да провери дали пробегът на колата е истински.

Ако има съмнителни несъответствия (напр. намаляване на километража), системата сигнализира за потенциална измама.

Идеята на комисията е да придаде на тези бази данни европейско измерение. В началото на 2024 г., когато Белгия пое председателството на институцията за шест месеца, някои от официалните представители предложиха идеята за разширяване на Car-Pass в целия Европейски съюз.

На практика всяка държава - членка на ЕС, ще бъде задължена да записва пробега на превозното средство в национална база данни при всеки технически преглед. Тази информация ще се прехвърля в европейска база данни всеки път, когато колата бъде регистрирана. След това

тази информация ще бъде достъпна за властите, както и за всеки потенциален купувач

от всяка от 27-те страни от ЕС.

Борбата с измамите с километраж е важна за защитата на потребителите, но също и за лоялната конкуренция в търговията с автомобили. Това ще помогне за намаляване на манипулациите при продажбата на употребяваните коли. Подобно на други предложени мерки, това предложение е изправено пред продължителни парламентарни процедури пред Европейския парламент и Съвета.

Макар да няма точна статистика, няколко изследвания с годините изчисляват, че

до 40–50% от вносните коли в България са с манипулиран километраж

Докато не се въведе единна европейска база данни, съветът е, ако купувате кола от чужбина, винаги да се прави VIN проверка и да се търси независима експертиза.

Най-рисковите автомобили са тези на 5–10 години, които често са с висок реален пробег, но се продават с “намален”. Предпочитани са модели на луксозни марки като Mercedes, BMW, Audi, защото високата начална цена ги прави по-привлекателни за измама.