За да ти се доверят хората, е необходимо не само да си компетентен, но и да излъчваш искрена сърдечност, пише Десислава Каменова в новата си книга "Чуй, докато гледаш. Езикът на тялото и неговата сила"

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Как да общувате, да разбирате събеседниците си и да им влияете е темата на новата книга на Десислава Каменова, публикувана от Книгоиздателска къща „Труд" - "Чуй, докато гледаш. Езикът на тялото и неговата сила"

Авторката смята, че да осъзнаете важността на комуникацията е голяма стъпка към справянето с ежедневните предизвикателства – в личния живот, работата и при публични изяви. Обяснява кои са основните елементи в процеса на общуване, говори за особеностите на вербалното и невербалното. Предлага и конкретни упражнения, които ще ви помогнат да подобрите комуникационните си умения. „Чуй, докато гледаш" е втори труд по темата на авторката, която е специалист по извънсъдебно решаване на спорове, след успешната книга „Медиация и невербална комуникация".

Умението да слушате е основно комуникативно средство. То може да се отрази положително на целия живот и да спести множество по-малки и по-големи конфликти в ежедневието. Без умението да слуша ефективно човек не би могъл да използва и последващите – да задава въпроси, да обобщава и перифразира, посочва Десислава Каменова. Десислава Каменова, медиатор за извънсъдебно решаване на спорове

Десислава Каменова, медиатор за извънсъдебно решаване на спорове

Тя разглежда функциите на гласа в цялостния комуникативен акт, вилянието и значението на позата на тялото, на интонацията, на речника, думите.

Книгата е полезно помагало за всеки, който държи на личностното си развитие на професионалния успех. Тя е 160 страници и струва 23 лв./11,75 евро. Можете да я намерите в добрите книжарници или да я поръчате на сайта на КК "Труд" тук.

Днес „Точният човек" ви предлага част от книгата за ролята на първото впечатление, а утре – за харизмата.

Първото впечатление и неговата роля в комуникативния процес

Още в древността хората са се опитвали да познаят вътрешните качества на човека по външните физиологични белези, основно по чертите на лицето.

Швейцарският пастор Лафатер, който проявява задълбочен интерес към физиогномиката, я определя като "талантът да разкриеш вътрешния човек по външния му вид".

Александър Тодоров, социален психолог в Университета в Принстън, обръща внимание на факта, че когато формираме своето първо впечатление,"това, което виждаме в лицето, са нашите собствени впечатления. Науката за първото впечатление е изследване на нашата собствена склонност да формираме впечатления".

Според него хората са склонни да си създават грешни впечатления или надценяват други, когато е по-добре да обърнат внимание на друга информация, както и че често се задействат определени стереотипи и нагласи, които сами притежаваме.

Хауърд Фридман и негови колеги установяват, че при първоначална комуникация повече харесваме екстровертите, емоционално експресивните и физически атрактивни хора. Първоначалното харесване на някого, обаче, не е свързано само с физическата атрактивност на другия, а включва по-вече динамични и емоционални аспекти.

Темата за първото впечатление е особено важна, над която се замисляме по-задълбочено, когато сме сгрешили в първото си впечатление. От не по-малко значение е и това, че първото впечатление трудно се променя. Промяната на първото впечатление е възможна, като се променя контекстът и лицето е наблюдавано в различни ситуации за по-дълъг период. Веднъж направено първото впечатление, всичко, което лицето прави, се филтрира през него.

Според изследване на Харвард, две секунди са необходими за съставяне на първо впечатление.

За да ти се доверят хората, е необходимо не само да си компетентен, но и да излъчваш искрена сърдечност. 

"Преди хората да преценят казаното от теб, те преценяват теб самият."

"Доверието е основно. Първите две минути са важни".

В първите две минути според социалния психолог Ейми Къди страните ще си отговорят на три въпроса:

1. Могат ли да вярват на този човек?

2. Могат ли да уважават този човек?

3. Харесват ли го?

  • УПРАЖНЕНИЕ

Опитайте се да си спомните за първата си среща с едни от най-близките си хора. Какво помните? Опитайте се да запишете на лист подробно това, което си спомняте от първата среща с някого, с когото сте се запознали отдавна, и с някого от последните дни. Сравнете записаното.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Японският метод 5С вдига 8 пъти професионалната продуктивност

Правило в преговорите за по-висока заплата: Докато не ви кажат "не", искате малко

5 стратегии помагат за овладяване на конфликти

Тримата най-ценни колеги за професионалния ви успех

Как да разпознаете колега от опасния тип "тъмен емпат"

Техники да се справяте, ако шефът ви е маниак на тема контрол

Шансове и капани да работите с шеф визионер

Законът за принудителната ефективност на работа

Какво е мобинг и как разрушава професионалното благополучие

Упоритостта краси успеха, инатът го грози

Трикове да работите с хаотичен колега и да не проваля професионалния ви успех