8 август е датата, след която всяка цена трябва да бъде обявена в левове и в евро. Това е записано в Закона за въвеждане на еврото у нас. Целта е хората да бъдат улеснени при пазаруването и едновременно с това да осъществяват контрол над цените.
Това означава, че срещу всяка стока или услуга трябва да има етикети с две цени. Тези етикети ще останат почти година и половина до края на 2026 г. До декември ще плащаме само в левове, през януари 2026 г. - и в левове, и в евро, а след това само в евро.
Повечето търговци вече изпревариха тази дата и поставиха етикети с двойните цени. Проблемите обаче започнаха. Някои са сложили първо цената в левове, а под тях – в евро. При други пък е точно обратното.
Има и цветово многообразие –
някъде цените и в двете валути са в еднакъв цвят, при други- едни в черно, другите в червено.
В закона е записано, че при двойното обозначаване на цените на стоките и услугите цената в евро и в левове се поставя в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, недвусмислено и лесноразбираемо, с еднакъв размер на шрифта, по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение. Казва се, че в реклами цените може да се представят устно само в левове до датата на въвеждане на еврото, а след нея - само в евро.
Кое на етикета обаче трябва да е първо и кое второ не е описано. Натоварена със задачата да следи за нарушения е Комисията за защита на потребителите. На сайта си, тя е показала примерни етикети и от тях се подразбира, че левът е на първо място.
Объркване за потребителите, а и за търговците възниква не само от различното подреждане на етикетите при формално спазване на правилата, а също и от необходимостта да подредят някъде на етикета и намаленията, отстъпките или промоциите. Да не говорим пък, че законът за защита на потребителите изисква при хранителните стоки непременно на етикета да пише и каква е цената за цял килограм или литър. Стават толкова много цифри, че трудно се събират.
Засега препоръката от КЗП към търговците, когато обозначават двойно цените, е да изписват наименованията на валутите “лев” и “евро” с такъв размер на шрифта и оформени по такъв начин, че да са ясно видими и разбираеми за потребителите.
А във финансовото министерство вече бистрят общи правила за цвят и подреждане на етикетите,
за да спестят на хората
обърквания и проблеми Те няма да бъдат предлагани като законови поправки основно заради липса на време, а и заради чисто техническия си характер.
“Заявката да се правят промени в Закона за въвеждане на еврото, засягащи етикетите с цените, сега – 20 дни преди да започне двойното обозначаване, не е добра идея”, каза пред “24 часа” Николай Вълканов, шеф на Сдружението за модерна търговия, в което членуват големите търговски вериги. Според него съставеният още преди две години закон достатъчно ясно указва етикетирането. Той изисква двете цени да се изписват с еднакъв шрифт, еднакъв размер, така че да не вкарват потребителя в заблуда. “Самата Комисия за защита на потребителите вече прави проверки по места и тя е инструктирана според този текст, кому е нужно сега да се въвеждат нови изисквания? Още повече че големите търговски вериги вече са направили инвестиции, за да се съобразят с текстовете в закона. Дори малки търговци из цяла България се придържат към тези правила и не е нужно да се прави хаос с нови изисквания”, каза още Вълканов.