Бюджет на щедрото харчене и лудото кредитиране прегряват икономиката, това е игра на руска рулетка, която завършва с бюджена и икономическа криза, предупредиха от Института за пазарна икономика и "Отворено общество"
Румънският сценарий става все по-вероятен и за нас. Стряскащата прогноза направиха икономистите от Института за пазарна икономика и „Отворено общество".
Приетия на първо четене в комисия бюджет за догодина, който е бюджет на щедрото харчене и лудостта в банковото кредитиране раздуват "балона" в икономиката, който ще се спука и вероятно ще стигнем до ситуация, подобна на тази в Румъния, категорични са експертите.
"Аз виждам два големи макроикономически проблеми. Единият е бюджетът, щедрото харчене и дефицитите, а другият е лудостта в кредитирането от страна на банковия сектор. И двете помпат едновременно балона и водят до признаците на прегряване, които се виждат – рекордно ниска безработица, увеличаване на заплатите, но също така ръст на цените като цяло, ръст и на цените на имотите", аргументира прогнозата старши икономистът от „Отворено общество" Георги Ангелов.
Според икономиста, догодина има риск проблемът с кредитирането да се задълбочи, заради освободените от резерва на БНБ 16 милиарда лева, които ще се насочат към търговските банки. "В момента няма играч в България, който да спре балона, защото той е супер и за бюджета, тъй като носи повече приходи. Спре ли кредитната експанзия, веднага губим към 5 млрд. лв. приходи в бюджета", предупреди Ангелов.
Той определи ситуацията като руска рулетка, която със сигурност ще завърши с бюджетна и икономическа криза. Тя обаче трудно ще може да се овладее, защото "спре ли растежът, всичко спира", прогнозира икономистът.
Ангелов бе категоричен, че решенията за данъчни промени трябва да бъдат обвързани с коректното плащане на данъци от всички. И даде пример: "Ако даваме субсидии за тока на петролната рафинерия, защо един полицай или един пенсионер да не поискат същото". И Ангелов и Калоян Стайков подчертаха, че енергийните помощи за изнеса трябва да бъдат прекратени, защото се дават твърде дълго без причини и което е по-важно- без никакви критерии. Депутатът от ППДБ и бивш финансов министър Асен Василев обаче не се съгласи изцяло с тази теза. "Европа има сбъркана и самоубийствена енергийна политика - цената на енергията е от 2 до 5 пъти по-висока от тази в САЩ и Китай. Единственият начин нашата индустрия да не умре беше да се гласуват мерки за целия пазар, защото субсидирането на отделни предприятия щеше да се смята за държавна помощ. Благодарение на тези субсидии успяхме да изтрием отчасти погрешната политика на Европа и спасихме индустрията", смята Василев.
"Правителството предлага бюджет с рекордни разходи, които са вече близо 46% от БВП, увеличение на данъчната тежест върху работещите и нарастване на публичния дълг с 10 процентни пункта в средносрочен период до 37% от БВП през 2028 г.. Това е политика, която се отклонява от традицията в държавните финанси в последните повече от две десетилетия и заплашва да събори модела на финансова стабилност и изпреварващ икономически растеж". Така определиха приетия на първо четене в комисия бюджет за догодина Лъчезар Богданов, Петър Ганев, Петя Георгиева и Иван Брегов аргументираха основните принципи, които биха могли да залегнат в алтернативния бюджет.
Какви са предложенията на икономистите от ИПИ за новия бюджет:
- Ограничаване на преразпределението на национални средства през бюджета до 38% от БВП
- Поддържане на нива на държавния дълг до 30% от БВП в средносрочен план за да избегнем сценарий "Румъния" и да гарантираме финансовата си стабилност
- Запазване на данъчно-осигурителната тежест през 2026 г. и възможност за намаление на осигуровките през 2027 и 2028 г. 4.
- Данъчен стимул за иновации и инвестиции чрез бърза амортизация за разходите за машини и оборудване и признаване на разходите за развойна дейност в двоен размер.
Бюджетна сфера
Свиване на наетите в публичния сектор и ограничаване на разходите за персонал
Въвеждае на правило 20/10 за публичния сектор - намаление на броя на наетите в обществения сектор до максимум 20% от всички наети по трудово и служебно отношение в страната и ограничаване на разходите за персонал в консолидирания бюджет до 10% от БВП
Освобождаване на близо 100 хил. наети в публичния сектор в следващите три години
Премахване от 2026 г. на автоматичните правила за формиране на заплатите – най-вече в силовите ведомства
Съкращаване от 2026 г. на незаетите щатни бройки и правила за бонусите в държавната администраци. Създаване на механизъм за освобождаване на наети в администрацията чрез специален фонд за финансиране на оптимизацията и удължаване на периода за изплащане на дължимите възнаграждения при освобождаване (до две години)
Инвестиции и инфраструктура
- Приемане на дългосрочна програма за капиталови инвестиции, в т.ч. увеличение на тол таксите и програма за транспортна свързаност.
- Концесиониране на големи инфраструктурни проекти и инвестиционни ангажименти на държавата – постигане на поне 2% от БВП инвестиции на частния сектор в публична инфраструктура.
Социална сфера
- Интегриран модел на социално подпомагане и насочване на всички помощи на база доходен критерий на ниво домакинство – свиване на неравенството и коефициента на Джини с 2 пункта
Отпадане на Закона за личната помощ и частично включване на механизма в програма по Закона за социалните услуги при ясни и строги правила за достъп на база оценка на потребностите
Регулярна оценка на всички социални програми и плащания с фокус ефекта им върху намаляването на бедността и неравенството.
Местна власт
- Актуализация на данъчните оценки и възможност за по-гъвкава политика на местно ниво за определяне на данъка;
- Преотстъпване на част от приходите от облагането на доходите на физическите лица (2 пр.п.) към общините и постигане на 40% собствени приходи в местните бюджети;
- Намаление на броя на общините и въвеждане на модел на споделени услуги, в т.ч. по отношение на стратегическото планиране и програмиране, възлагане на обществени поръчки и инвестиционна политика
Здравеопазване
- Твърди лимити в ръста на разходите за здравеопазване и създаване на резерв;
- Намаляване на броя на публичните болници с една трета, в т.ч. общински болници да се превърнат в лечебни заведения, предлагащи дългосрочна грижа;
Изваждане на една трета от клиничните пътеки в извънболничната помощ;
- Стартиране на въвеждането на диагностично-свързани групи като модел на заплащане в болничната помощ.
Съдебна власт
Реорганизация на структурата и броя на органите на съдебна власт, промяна в числеността им съобразно натовареността, демографските, икономическите и социалните фактори в страната;
- Спиране на конкурсите за назначения в системата, преразпределение на съществуващия щат в нисконатоварените съдилища и структури на прокуратурата, закриване на щата при пенсиониране на съдии, прокурори и следователи. Реподбор и решително съкращаване на съдебната администрация;
- Разделяне на бюджета на съдебната власт по основни функции като за същински се приемат само свързаните с разследване, обвинение, правораздаване. Несъщинските подлежат на мотивиране от ВСС пред Народното събрание и след това гласуване на бюджета за тях
- Замразяване на заплатите на настоящото ниво, пълно премахване на класа прослужено време.
