Метрото стига до Банкя и Костинброд, но с жп влак

Ще прави връзка и с линията София - Белград

Метрото може да стигне до Драгоман, Сливница, Божурище, Банкя, Волуяк и Костинброд още през 2020 г.

Евентуалната връзка с най-бързия градски транспорт обаче ще е само за пътуващите с влак до София, научи “24 часа”.

Тя може да стане факт, ако се реализират намеренията на частен американски инвеститор, който е готов да даде част от нужните средства за нова метростанция. Тя ще бъде междинна и

ще се намира

на бул. “Панчо

Владигеров”

между станциите

“Сливница” и

“Обеля”

Юристите на Столичната община вече търсят вариант за правна форма, по която в изграждането на новата станция да бъдат включени и частни инвестиции.

Американският инвеститор притежавал парцел наблизо, върху който смятал да строи жилищен комплекс. Затова бил готов да даде и част от нужните средства за новата станция, която от години e в плана на общината, но поради липса на средства не е реализирана.

Бъдещата станция ще минава под жп линията в западното направление на София. Затова

там се планира

и малка жп гара,

с която да се осигури връзка на влаковете в направлението Драгоман, Сливница, Божурище, Банкя, Волуяк и Костинброд и дори международните за Белград, с метрото.

“Част от конструкцията на станцията е заложена още през 2003 г., така че строителството ѝ да може да стане, без да се спира движението на метрото между станциите “Сливница” и “Обеля”, която е и връзка между първата и втората линия. Затова и разстоянието между тези станции е 2,1 км, а не 1 – 1,1 км, колкото е средното за метрото в София. Освен за обслужването на близките блокове в “Обеля 1” териториите, отредени за застрояване по общия устройствен план, тази станция е предвидена и за интермодална връзка с жп линията и влаковете от западното направление. Затова и в устройствения план на града, и в плановете на НКЖИ е заложена буферна жп гара. Планирана е и автогара за автобусите от западното направление, за да не влизат в центъра, но тя не е част от проекта за станцията”, обясни шефът на “Метрополитен” ЕАД Стоян Братоев.

Новата станция е нужна и защото

ще осигури

самостоятелна

връзка на

втората линия

с метродепото

До пускането на втората линия и разширенията към Бизнес парка и летището през 2015 г. изграждането на предвидената със станцията връзка с депото не беше належащо. Сега обаче не е така и още преди година и половина изпратихме писмо до Столичната община за нуждата от строителството ѝ. Сега заради липсата на директна връзка на втората линия с метродепото графиците на първата и втората линия са зависими един от друг. Сутрин зареждането на двете линии става от едно място и за 90 минути по трасето трябва да пуснем 36 маршрутни влака и още 4 топъл резерв, тоест 40 влака. Това налага в тези извънпикови часове метрото да се движи на значително по-малки интервали от нужните. Например през деня, на първата линия, поради по-големия пътникопоток, интервалите на движение са два пъти по-малки от тези по втората линия. Интервалът по втората линия, която е почти 3 пъти по-къса от първата, в пиковите часове е 6-7 минути, а на първата - 3-3,5 минути. С осигуряването на независима връзка на втората линия с депото и изграждането на междинната станция, която ще стане крайна за двете линии, интервалите на втората линия ще може

да се намалят

на 4-4,5 минути,

каза Братоев.

Според предварителните прогнози станцията и тунелната връзка до депото

ще струват

около

24 млн. лв.

Ако строителството започне в края на тази година, тя може да е готова за по-малко от 2,5 години.

Очакванията са с нея още между 7000 и 10 хил. пътници дневно да ползват метрото. Така това ще е третата метростанция, която прави връзка с жп транспорта - първата е на “Искърско шосе” с влака София - Пловдив, втората ще е на последната станция на третата линия в “Горна баня” с жп линията София-Перник, която ще започне да се строи до месец.

За интереса на частни инвеститори да финансират част от изграждането на метростанции съобщи за първи път кметът на София Йорданка Фандъкова преди дни на дискусията на “24 часа” и списание “Идеален дом” “TREND: Идеалният дом на бъдещето”.

Частни инвеститори може да се включат и в разширението на метрото от Бизнес парка. Идеята е метрото

да се свърже

със

Симеоновския

лифт на

околовръстното

шосе до ИКЕА

Плановете са лифтът да бъде удължен и да се построи обща лифтова станция и метростанция.

“Водим разговори със собствениците на големите обекти в района и на лифта. Ангажиментите на всяка от страните тепърва ще се уточняват, но се надявам да стигнем до споразумение”, обясни главният архитект на София Здравко Здравков. За да се реализира тази идея обаче, е нужна и промяна на общия устройствен план на София.

Интерес към изграждане на метростанция имали и други американски инвеститори, но на този етап той бил неофициален. Те се интересували от възможността за продължение на метрото при връзката на бул. “Царица Йоанна” с Околовръстния път, което е предвидено в действащия ОУП на града.

Най-големият жилищен комплекс в столицата - “Люлин”, има само две метростанции за разлика от “Младост”, който е с пет. Това е и причината продължението на първата линия на метрото в западно направление също да е актуална тема.

Американците също притежавали терен в района на Околовръстния път.

До новата станция можело да се изгради голям буферен паркинг, а арх. Здравков вече посочи мястото като един от вариантите за изграждане на ситито на столицата, на което да се строят високи сгради. На този етап обаче инвеститорите не са внесли нищо официално в общината.Първите частни инвестиции в София, свързани с метрото, са за топла връзка на два мола със станции.

Подобно на практиката на много метрополитени - Париж, Лондон, Токио, Дубай и други, и у нас собственици на големи търговски комплекси изградиха директни връзки с метрото.

Молове си направиха топла връзка със станции

Първата е на “Мега мол” в “Люлин”. Там преди няколко години собствениците си построиха топла връзка със станция “Западен парк”.

И ако там топлата връзка беше направена при вече действаща метростанция, то втората се реализира по време на самото строителство на най-новата спирка на метрото - “Витоша”. От нея има директен вход към близкия мол “Парадайс”.

Възможност за такава връзка, която обаче към момента не е реализирана, е предвидена и в конструкцията на входа на станция “Европейски съюз” пред “Парк център”.

Подобна бъдеща връзка може да се направи и в “Младост”.

Не е ясно колко са стрували двете директни връзки, тъй като става дума за частни инвестиции на собствениците на двата мола, които не са свързани с изграждането на метрото. (24часа)

Частни инвеститори проявяват интерес към съвместно изграждане на нови станции на метрото в София със Столичната община.
Частни инвеститори проявяват интерес към съвместно изграждане на нови станции на метрото в София със Столичната община.