Вместо за 72 часа пратки

до Германия пътуват три седмици,

а в София клиенти са принудени

с дни да осигуряват човек в дома

си за удобство на компанията,

която решава кога да достави

стоки от онлайн пазаруване

Бързина и надеждност - това си представя всеки, щом чуе за куриерски услуги. Това е и причината те да са почти два пъти по-скъпи от обикновените писма, защото пратката се доставя лично на получателя.

Вече нищо не е като в онзи стар филм “Пощальонът звъни два пъти”. От месеци клиенти на “Спиди” се питат какво се случва с компанията, в която през 2014 г. акционер станаха френските държавни пощи.

Доставки се бавят с дни след обещания срок. Така например пакет от България до Германия пътува 20 дни, а между два адреса в София - цели три дни! При онлайн пазаруване доставките на стоките закъсняват понякога с 3-5 дни. А ако става дума за животоспасяващи лекарства?

Неофициално служители на фирмата обясняват, че новите акционери са предприели реформа за съкращения и намаляват броя на куриерите, а те са основните фигури в “Спиди”. Тези, които остават, са затрупани с поръчки, не успяват да спазят сроковете, не издържат на напрежението и скандалите с клиенти и често напускат.

На редакционния телефон само през октомври се обадиха петима недоволни клиенти на “Спиди” и разказаха своите истории.

Столичанката Гергана Н. изпратила на 3 октомври на дъщеря си в Германия 2 кашона. Обажда се на “Спиди”, но от компанията обяснили, че не могат да изпратят куриер на адреса да вземе пратката. Гергана Н. занася в офиса на “Спиди” кашоните, плаща за доставка и според обещанията дъщеря й трябвало да получи пратката

в рамките на 3

работни дни, но

това се случва

за близо три

седмици

Тъй като компанията има система за проследяване, момичето откривало кашоните в един склад, след това в друг. И понеже “Спиди” работели с германски партньор, двете фирми си прехвърляли вината.

Друг случай - сестрата на Ели Г. от София си идва от чужбина при юли тази година. Поръчали бебешко столче, което да бъде доставено от “Спиди”. От един адрес до друг в София то пътувало три дни, защото станала грешка и било пратено в Благоевград.

Друга читателка ни сигнализира с 3 други случая.

През пролетта синът ѝ купува от онлайн магазина на “Технополис” телевизор. Доставката е извършена от “Спиди”, изпълняват срока, но телевизорът пристига със счупен екран. След рекламацията “Технополис” изпраща нов телевизор със собствен транспорт.

В началото на октомври читателката поръчва обувки от онлайн магазин. Получава съобщение от “Спиди” на 5 октомври, че ще доставят пратката на следващия ден до 17 ч. Не се появява никой.

Вечерта от компанията я уверяват, че на следващия ден - събота, 7 октомври, до 14 ч ще доставят пакета на адреса

Куриер на

“Спиди” не

се явява

и в събота. След поредно обаждане казват, че куриерът не е успял за втори ден да стигне до адреса, и пратката остава за понеделник, 9 октомври.

“На уречения понеделнишки ден още от късната сутрин започвам да звъня и да питам кога. Получавам уверение, че ще бъде доставена до 12 ч. В 12,15 ч получавам потвърждение, че пратката ще е при мен най-късно до 14 ч, този срок пак не е спазен. Уведомена съм, че до 16 ч пакетът ще е при мен. На финала на деня - към 17 ч, ми се заявява, че няма да е доставена днес, отлага се отново за следващия ден. Така с четиридневно закъснение и безброй обаждания и сигнали към служители на “Спиди” пратката все още липсваше.

Наложи се да

втвърдя сериозно

тона си и да се

държа доста

грубо

с всички възможни служители и отдели, с които успях да се свържа.

При ултимативно заявяване, че пратката трябва да е на адреса ми до 30 мин и че ще подам всички възможни жалби към всички възможни отдели и/или институции, тя ми беше доставена към 18-18,30 ч в съответния понеделник”, разказва читателката.

Нейният син поръчал и оборудване от онлайн магазин за геймъри. На 23 октомври получава съобщение от “Спиди”, че на следващия ден до 17 ч пратката ще бъде доставена. Пак десетки обаждания по телефона. На следващия ден я няма. Доставена е на 27 октомври към 10,30 ч.

“Най-лошото е, че тези пратки може да са с лекарства и жизненоважни консумативи за хората и с тези забавяния може да има доста сериозни последствия за чакащия клиент! Това постоянно осигуряване на човек да седи по цял ден и да чака на адрес, е губене на време и средства.

Безобразие е това да се повтаря всеки път и едва ли не със заплахи, неприятен тон и поставяне на ултиматуми да се стига до изпълнение на поръчка!”, пише читателката.

Според Данаил Данаилов - член на борда на директорите на “Спиди”, често клиентите твърдят, че компанията е направила грешка, но тя можело да е при тях.

Възможно е при 100 хил. пратки на ден да се получат грешки, каза той. Според него “Спиди” обработва над 2 млн. пратки на месец (или 100 хил. на ден).

Успешно

доставените

били 99,73%

Данаилов посочи, че гиганти като Amazon и E-bay например имат изисквания за качество на доставката от 97 до 98%.

Нямало проблем и с персонала в компанията, имало достатъчно служители.

В “Спиди” работели непрекъснато за подобряване на международните им услуги. Но пратките се доставяли със сухопътен транспорт, което налагало пренасочване през различни точки. Но клиентите получавали евтина услуга с премиум европейско качество, твърди Данаилов.

Той допълни, че компанията се извинява на клиентите от конкретно посочените случаи за причиненото неудобство. В “Спиди” имало най-добрите практики на френската група “Гео Пост” за клиентски рекламации със съответните политики за компенсиране и обезщетяване.

От компанията допълват, че клиентите им могат да се възползват от безплатно пренасочване на пратки в реално време към удобни за тях офиси или адреси, на които има хора, които могат да ги получат.  

Французи влязоха в компанията преди 3 г.

“Спиди” е основана през 1998 г. от Валери Мектупчиян и е една от първите, влязла в бизнеса с куриерски услуги у нас.

Според информация от компанията сега тя има пазарен дял от 32%, в нея работят 1100 човека, има над 700 транспортни средства. Обслужва над 700 000 клиенти и 12 млн. пратки годишно. Външният пазар осигурява около 8% от приходите на компанията.

През ноември 2012 г. “Спиди” стана публична компания и пусна акции на фондовата борса.

Френските държавни пощи влязоха преди три години като акционер в “Спиди” .

През 2014 г. те купиха 25% чрез дъщерното си дружество “Гео Пост”. Мажоритарен собственик на куриерската компания е Валери Мектупчиян. Той има бизнес и с продажба на нови автомобили и масла чрез компанията си “Омникар”, държи винарска изби и туристическа агенция.

В началото на декември миналата година “Спиди” купи базата СОМАТ в кв. “Горубляне” в София. Сделката е на стойност 46 млн. лв., като значителна част е финансирана от Уникредит Булбанк с дългосрочен заем.

Според информация от “Спиди” в края на септември 2017 г. печалбата нараснала с 44,4% на годишна база до 5,59 млн. лв. Приходите са се увеличили с 13 на сто, което е забавяне спрямо предходната година, когато увеличението бе с 15% на годишна база.

От “Спиди” отчитат през тази година значително намаление на инвестициите, които до края на септември са 10,5 млн. лв. Над половината от тях са насочени към операциите в България, главно за транспортни средства. В Румъния били вложени над 3 млн. лв. в оборудване на логистичните центрове и за компютърна техника.

Служител на компанията обработва пратки.
Служител на компанията обработва пратки.