Тази година компаниите предали над 50 км първокласни пътища, а лот 3.3 от “Струма” - 5 месеца по-рано

Премиер, парламент и министър, държавни институции и над 60 хил. българи подкрепиха строителния бранш в призива му да не бъде употребяван в политически цели и злепоставян с атаки пред обществото и Европа.

В сряда сутринта около 1000 тежки машини заеха около 10 км от столичния булевард “Цариградско шосе” на изхода от София. Строителите ги изкараха в знак на мирен протест в защита на бранша.

Камарата на строителите в България внесе подписка от 60 000 души и отворено писмо в Народното събрание. Малко по-късно ръководството на браншовата организация се срещнаха с премиера Бойко Борисов и с президента Румен Радев.

Не одобрявам линията за дискредитиране на строителния сектор, заявил министър-председателят пред ръководството на камарата. Борисов обаче е настоял за качествено изпълнение на проектите. Премиерът Бойко Борисов разговаря с Илиян Терзиев и Симеон Пашов от Камарата на строителите.

Премиерът Бойко Борисов разговаря с Илиян Терзиев и Симеон Пашов от Камарата на строителите.

Председателят на управителния съвет на камарата Илиян Терзиев благодари на правителството за поетия ангажимент да се разплатят всички суми, които се дължат на строителите по различни обекти, за което бяха отпуснати 160 млн. лв. Ние помолихме Борисов да не се огъва и да продължи политиката да не се нападаме, защото чухме, че сме единствената държава, в която българите искат да се спрат средствата”, коментира Терзиев.

Той заяви, че строителите

търпят загуби от

политиката,

която води

БСП към тях,

и проверките, които искат. “Ние нямаме нищо против, стига да са съгласно закона. Всички проекти, които са извършени в България, са според нормативи и изисквания в Европа. Категорично се противопоставяме на говоренето и упрекването в хиляди грехове, без да има конкретика. Тази година строителите предадоха 45-50 км първокласни пътища, а 5 месеца по-рано - и лот 3.3 от “Струма”, допълни още Терзиев.

“В последните дни бяхме подложени на безпрецедентен натиск, оклеветяване и злепоставяне пред обществото и ЕС. Някои хора, търсейки да си дадат политически аванс за пътя си към политическото развитие, стъпиха върху бъдещето на 250 хил. работници от цял един бранш, като така поставиха въпроса за спиране на едно цяло финансиране, което сега трябва да започне да бъде усвоявано. Затова днес, вместо да сме на обектите, излязохме с машините, за да покажем, че така повече не може”, взе думата и изпълнителният директор на Камарата на строителите в България инж. Мирослав Мазнев.

Той разказа, че на няколко пъти браншът е губил част от своите работници - при спирането на високото строителство изчезнали голяма част от висококвалифицираните строители. Много от тях са заминали в чужбина след 2015 г., когато се е завършвал предният програмен период.

“Думи като това, че асфалтът не се яде и санирането е само с капещи сгради, уронват престижа в една политическа игра и не са верни.

Асфалтът

изхранва страшно

много хора.

1500 сгради

са санирани, предстоят още към 500. Те дадоха топлина и спокойствие на хиляди семейства и икономисват вредните емисии”, подчерта Мазнев. Той призова упрекващите ги да говорят с бранша.

Призна, че се допускат и грешки, но трябва чрез закон и ред да се създадат регламенти, по които и качеството, и взаимоотношението в инвестиционния процес да бъдат такива, че строителите да работят добре.

И предупреди, че ако не се спре с политизирането, не само подписите ще продължат, но и

камионите няма

да спрат

пред София

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова също присъства на срещата между строителите и премиера. Застана до тях и пред медиите.

“Строителният бранш и КСБ са партньори на регионалното министерство не само в пътния бранш и като изпълнители към АПИ, но са и партньор и в изпълнението на всички дейности по оперативните програми - “Региони в растеж”, “Национална програма за енергийна ефективност”. Очакваме мобилизиране и по проектите, които ще изпълняват като бенефициенти ВиК операторите в страната”, каза Аврамова. Тя увери, че министерството като управляващ тези обществени средства орган ще бъде безкомпромисно по отношение на качеството и сроковете за изпълнение. “Строителният бранш са хора, които работят и живеят в България и трябва да сме отговорни те да не напуснат. Ние не политизираме отношенията ни и няма да го направим”, увери регионалната министърка.

Аврамова изрази личното си мнение, че целта да се трупат кратковременни политически дивиденти не оправдава средствата да бъдат дискредитирани институции в България, браншове и труда на хиляди хора. Министърката добави, че

няма нищо

против

проверките,

затова нито министерството, нито Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) са се противопоставяли.

“Моето лично желание и на агенцията е диалогът за търсене на технически решения, на решение на проблемите с пътната инфраструктура да не е политически”, заяви Аврамова. Тя подчерта, че АПИ не е политически орган, затова са изисквани експерти, с които пътната агенция да работи при извършването на проверки, и разговорите трябва да се водят с тях, а не с политици.

Румен Радев: Моето доверие няма да бъде спечелено с протести

Вие бяхте една от първите организации, които приех в началото на своя мандат, защото съм воден от убеждението, че вашата дейност е от огромно значение за обществото - не можем да говорим за модерна държава без развита и съвременна инфраструктура. Това заяви президентът Румен Радев при срещата си с Камарата на строителите в България в сряда. “За да решим проблемите, които ни вълнуват, трябва да сме наясно, че има трима важни участници - изпълнителната и местната власт в ролята на възложител, вторият са собствениците и ръководството на крупните строителни фирми и третият - подизпълнители и хилядите работници строители, които съвестно изкарват прехраната си”, подчерта Радев. Радев се срещна с ръководството на Камарата на строителите в България.

Радев се срещна с ръководството на Камарата на строителите в България.

Президентът призова за проблемите в строителния бранш да се говори открито и камарата да отстоява доброто име на бранша - при обществени поръчки, по време на изпълнение, до предаването на готовите обекти. По думите му не трябва да има среда, в която българският строител е поставен на колене и в ситуации, при които на практика се строи на “остатъчна стойност”. Необходими са стандарт за ценообразуване и ясни процедури, които гарантират, че когато се сключи договор и има разплащане, вложените пари са осигурили необходимото качество и безопасност”, подчерта държавният глава.

“Българите очакват да пътуват безопасно по сигурни пътища, които да не се ремонтират веднага след влизането им в експлоатация. Моето доверие и на обществото няма да бъде спечелено с протести, декларации и пресконференции, а с качество и прозрачност - всеки лев да отива по предназначение, а контролът да е всеобхватен”, заяви Радев.

“Получихме уверението на президента, че ще подкрепи бранша и го подкрепя във всички негови начинания”, заяви шефът на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев. Той допълни, че Радев им е благодарил за подкрепата при инциденти в страната като трагедията в Хитрино, както и подпомагането на кампанията за Нова година в подкрепа на деца. Терзиев каза, че едно от главните искания на бранша е да се спре политическото говорене. И обясни, че ще бъде полезно да има санкции срещу злословенето.

Лидерката на БСП Корнелия Нинова съзря в протестите “прецедент в политическата история”, защото част от едрия капитал е в стачка срещу опозицията. Колежката Елена Йончева пък видя в протеста “страх и паника”, защото искането на соцдепутатите било единствено проверка на магистралите.

Караянчева: Ще съдействам да се променят закони

“Като председател на Народното събрание искам да ви уверя, че ще съдействам за по-тесен диалог между народните представители и Камарата на строителите в България, за да се променят законите така, че там, където те чувстват проблем, да можем да съдействаме, да направим съответните промени и да се облекчим тяхната работа.” Това заяви председателката на парламента Цвета Караянчева след среща с представители на Камарата на строителите в България. Караянчева се срещна с шефа на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев в парламента, за да обсъдят проблемите пред бранша.

Караянчева се срещна с шефа на Камарата на строителите в България Илиян Терзиев в парламента, за да обсъдят проблемите пред бранша.

В сряда камарата внесе подписка и отворено писмо в Народното събрание, които ще бъдат връчени на всички политически партии. “Те настояват да се прекрати използването на бранша за политически цели, както и осигуряване на защита и сигурност на българските строители”, обясни Караянчева.

По време на срещата с камарата е обсъдена възможността да се направи работна група за законодателните промени. По думите на Караянчева в нея ще бъдат включени представители от всички парламентарни групи, и подчерта, че това ще са “специалисти по темата, а не хора, които си правят евтин политически пиар”.

Шефката на Народното събрание добави, че строителният сектор е един от най-важните в българската икономика, защото на него се дължат значителен процент от икономическия растеж на държавата и създаването на реална добавена стойност.

Караянчева била убедена в професионализма на бранша у нас. Тя припомни, че преди няколко дни и Еврокомисията е потвърдила качеството му.

“Осъждам всеки опит за дискредитация както на българските строители, така и на тяхната работа в страната и чужбина”, категорична бе председателката на парламента.

“Искаме да спрем да даваме лоши послания към Европа и да спре политическото говорене”, допълни след срещата шефът на камарата Илиян Терзиев.

Сред неотложните искания на бранша за промени в Закона за устройство на територията е да падне сегашният праг от 1000 квадратни метра разгъната застроена площ за обектите, които могат да се строят само при наличие на квалифициран персонал. Сега за такива обекти е достатъчен технически ръководител, но браншът иска границата за такива обекти да падне до 100 кв. метра.

Друго искане е подизпълнителите да не бъдат задължително посочвани още при кандидатстването по обществена поръчка, а да могат да бъдат избирани и впоследствие.