Евроконтрол иска да помогнем на Германия

 

Трафикът тази година ще е с 12% ръст

Нулеви закъснения при прелитанията на самолетите в българското небе отчита Държавното предприятие “Ръководство въздушно движение”, при пик на опашките в европейското небе през 2018 г. Четири пъти над планираните закъснения са регистрирани във въздушното пространство на ЕС. Това каза за “24 часа” генералният директор на предприятието Георги Пеев.

България е една от малкото държави в Европа и

единствена в

региона,

която не е допуснала задръствания в небето, при положение че над нея са прелетели близо 900 000 самолета, което е увеличение на трафика с 12%.

Така страната ни е абсолютен лидер в Източна Европа в управлението на въздушното пространство, а в Европа е в топ 10 по нива на обслужения трафик. Пред нея са само Англия, Германия, Франция, Италия, Турция и Швейцария.

Защо е така?

Кризите около нас и анексирането на Крим затвориха участъци от въздушното пространство над Черно море и от няколко години авиокомпаниите насочиха самолетите си през българското въздушно пространство над морето.

Другата причина е, че авиацията става общодостъпна, хората ползват самолети на достъпни цени, навлизат нискотарифни превозвачи. Развитието на бизнеса в Близкия изток и Азия, възстановяването туризма в Турция - всичко това увеличава трафика. “Ръстът е по-голям от предвиждания от нас 5-7%”, казва Пеев.

Очаква се с отварянето на новото летище в Истанбул и постигането на пълния му капацитет трафикът в небето ни да расте още. Анализите на РВД показват, че след приключване на кризата в Сирия, която сега изтласка самолетите на изток, въздушното пространство над тази страна ще се отвори и тогава

България ще

поеме още

по-сериозна част

от трафика,

идващ от Близкия изток и Азия.

Какво е направило българското предприятие, та въпреки растящия трафик да няма задръствания в небето?

От години се обучават и назначават нови ръководители на полети, отварят се нови сектори във въздушното пространство. Прави се такъв дизайн на въздушното пространство, че да бъде увеличен капацитетът му. Въвеждат се нови технически решения и функционалности в системата за управление.

Какво се случва

в Европа?

Лидери в генериране на закъсненията са Германия и Франция. Организирането на въздушното пространство показва неефективност и ненавременност, не достига капацитет, казват анализатори.

Ситуацията към момента е такава, че всеки полет е задържан средно между 7 и 10 мин. Това се дължи на недобро планиране и на лоши метеорологични условия, но също така и на липса на необходимия брой ръководители на полети, както и на стачките на ръководители на полетите, които най-редовно се правят във Франция и в Италия. В Румъния също са стачкували и по време на такива ситуации контролът над въздушното пространство се поема от България.

Евроконтрол - организацията, която координира, развива и планира европейската стратегия за управление на въздушното движение, е давала по време на няколко форума българското РВД като

много добър

пример

за управление на въздушното пространство и на човешките ресурси.

“Евроконтрол ни казва - браво на България, вие сте отличници, при такъв ръст на трафика успяхте да се справите без никакви закъснения”, казва генералният директор.

На два пъти европейската организация е поискала

България да

помогне за

закъсненията

в Европа

Това означава, че е трябвало да се съгласи да измести трафика. Сега самолетите, като излязат от въздушното пространство над Черно море или от това на Турция, летят по диагонал в небето ни, минават през южната част на Румъния и през Унгария към Германия.

“Те казват - понеже германските сектори са много натоварени, дайте още от България и Турция да преместим трафика. Това означава той да мине в източния ъгъл на въздушното ни пространство, да продължи през цяла Румъния, след това към Полша, за да заобиколи Германия”, обясни Пеев.

Авиоекспертите коментират, че това ще увеличи пътя на самолетите, но тезата на европейските авионачалници била, че дори да летят по-дълго, поне няма да чакат при Германия.

Само че това ще дебалансира потока от трафик над България и ще натовари допълнително българските ръководители на полети. И освен това би струвало на България загуба от 10 млн. лв. на година, тъй като се скъсява въздушният път през наша територия в полза на Румъния.

“Тези, които генерират най-големите закъснения и трябваше да вземат най-сериозни мерки, не ги взеха, сега

Евроконтрол

казва:

Браво на вас,

вие направихте чудеса, ама молим ви, сега дайте оттук да започнем да пренареждаме трафика, така че да помогнем на тези, които нищо не направиха и които продължават да генерират закъснения, да ги разтоварим. Ние казахме - кооперативни сме, ще анализираме предложението. И го направихме, но то не е приемливо за нас, тъй като категорично не постига желания ефект”, казва генералният директор на РВД.

Според него в близките години ще се избистри бъдещето на управлението на въздушното пространство на Европа, а оттам и на българското РВД за периода до 2035 г. Предстоят форуми в Европа, на които българското предприятие ще покаже анализи, аргументи и предложения.

Така че след споровете по пакета за мобилност за камионите се задават

дебати и за

въздушните

пътища

Според Еврокомисията най-големият проблем е така наречената фрагментация на въздушното пространство. Всяка държава си е взела въздушното пространство и то не се управлява ефективно. Тя казва, че то трябва да бъде така управлявано, че да не зависи от националните граници. Затова е възложила на Евроконтрол и на няколко други институции да направят проучване за бъдеща архитектура на европейското въздушно пространство. На база на него новата Европейска комисия ще предложи нови законодателни мерки, които да определят посоката на развитие до 2035 г. И България с лидерската си позиция възнамерява да се чуе думата ѝ.

ЕК иска да въведе големи и мощни компютри, които да обработват данните още на ниво полетни планове, преди самолетът да е излетял. И така да менажират траекториите, че те да бъдат безконфликтни и безопасни.

Така техниката ще осигури възможност през въздушното пространство да минат повече самолети. Идеята е компютрите да редят самолетите, а ръководителите на полетите да наблюдават системите и да се намесват само при нужда.

Първите данни от проучването на архитектурата на въздушното пространство на Европа ще излязат през 2019 г. На тяхна база новата Еврокомисия ще започне законодателни инициативи и писане на нови регламенти.

Прехвърлянето на полетите от летище “Ататюрк” на новия истанбулски аеропорт ще стане в рамките на 24 часа. Първоначално българското РВД не очаква увеличен трафик, защото при старта на мегалетището ще работят две писти. Когато достигне пълния си капацитет от 6 писти, се очаква

увеличение на

трафика с 30%

Българските ръководители на полети ще имат роля за функционирането на новото летище, тъй като те ще подреждат реда за кацане на самолетите още от България.

В оперативната зала на РВД са инсталирани 3 станции на турската система, която подрежда кацащите самолети. Българските ръководители на полети са обучени да работят на тях. Заедно с турските им колеги са правени паралелни симулации на въздушното пространство и на процедурите как ще се предават самолетите, на какви полетни нива, с каква скорост.

2018-а: 18 милиона минути закъснения

През 2018 г. в Европа са генерирани над 18 млн. минути закъснение.

Те се получават, когато в конкретни точки или обеми във въздушното пространство трябва да летят повече самолети от оптималния брой, който гарантира безопасни траектории на всеки от тях.

Правилата изискват част от самолетите да излетят със закъснение, за да се избегне струпването им в проблемните участъци.

В българското въздушно пространство през 2018 г. закъснения поради лоша организация на въздушното пространство, липса на ръководители на полети или стачки не са регистрирани.

В същото време българското въздушно пространство е доста наситено с полети. През 2017 г. са били обслужени над 800 хил. полета. За периода до септември 2018 г. ръстът на обслужените полети спрямо същия период на 2017 г. е 12,4%.

При големите държави в Западна Европа съотношението между мащаба на въздушното пространство и броя полети е подобен. Но там генерираните закъснения са огромни. Например само контролният център в Карлсруе е генерирал около 12 млн. минути закъснения.

През 2019 г. се очаква подобна ситуация с капацитета и закъсненията, както през 2018 г. У нас всички действия за организиране и мотивиране на ръководителите на полети, технологично обезпечаване и ясна оперативни стратегия са насочени към обслужване на всички полети, като плановете отчитат и ефектите от новото летище в Истанбул.

890 000 обслужени полета през 2018 г.

През 2018 г. се очаква да бъдат обслужени около 890 000 полета, което представлява увеличение от 12% спрямо 2017 г. Прелитащите полети в обслужваното въздушно пространство се очаква да бъдат около 770 000 за годината, като темпът на нарастване при тях е аналогичен на този на общия трафик.

За пръв път в историята на РВД през юли и август 2018 г. са обслужени повече от 100 хил. полета, като през най-натоварения ден от годината - 18 август 2018 г., са обслужени 3458 полета.

Професията на ръководителите на полети е много желана, но и страшно отговорна и напрегната
Професията на ръководителите на полети е много желана, но и страшно отговорна и напрегната
ГЕОРГИ ПЕЕВ
ГЕОРГИ ПЕЕВ