Ако не сте гледали, то поне сте чували за прочутата боливудска драма “Слонът, моя приятел”. Филмът от 1971-а е известен у нас и с прословутата си песен. Точно за нея се сетих, когато за първи път се качих на индийския огромен джип Mahindra XUV500. Оказа се, че тази екзотична марка, която от няколко месеца се налага и на нашия пазар, предлага кола, която е една от малкото останали истински представители, които стават и за офроуд. В същото време пък джипката има претенции за изтънченост и лукс вътре в купето, като малчуганите остават очаровани от наличието на два екрана, оборудвани с игри, филми и джойстици, разположени на подглавниците зад предните седалки. Поне така богато оборудван бе тестовият автомобил.
Всъщност Mahindra отдавна е една огромна международна компания на стойност 20,7 милиарда долара, която участва в 22 ключови индустрии. Тя е най-големият производител на трактори в света и на автомобили в Индия. Разполага с 34 производствени центъра в над 100 страни и за нея работят 240 000 души. Именно производството на мощни селскостопански машини дават предимство и при сглобяването на кросоувърите на марката, като индийците използват тяхно шаси, окачване и двигатели, които са се доказали във времето във възможно най-тежки условия.
С основни габарити дължина от 4585 мм, широчина 1890 мм и височина от 1785 мм, Mahindra XUV500 е един истински голям “индийски слон”, който разчита на класически дизелов двигател с повече от приличен въртящ момент. 2,2-литровият нафтов агрегат е с максимална мощност от 140 конски сили, максимален въртящ момент 330 Нм и електронен контрол на променливата геометрия на турбокомпресора (eVGT). Веднъж “захапал”,
този мотор дава
много добря тяга
и на 4-те колела
(тестовата махиндра бе освен 4х4, но и в седемместна конфигурация). В този си вариант XUV500 предлага възможност за превозване на товари с обем от малко над 90 литра. При сгънат трети ред седалки товарното пространство се увеличава до 702 литра, а след сгъването и на втория, обемът достига 1512 литра.
При старт Mahindra XUV500 очаквано е тромав, но при повишаване на оборотите всичко е наред. При движение с по-височка скорост (140 км/ч на магистрала например) всъдеходът е стабилен, но вътре в купето е прекалено шумно. При тези скорости разходът на нафта пък може да удари 10 литра на сто. Тестовият екземпляр разполагаше и със старт-стоп система, при която ако изключите от скорост на светофар, загасваше и двигателят...
Системата за четири задвижващи колела AWD може да бъде деактивирана и тя сама автоматично ще разпределя въртящия момент между предния и задния мост благодарение на електрониката. Окачването на автомобила е
разработено
в сътрудничество
с британската марка
Lotus,
така че да е подходящо както за асфалтирани пътища, така и за офроуд. За да предоставя постоянно оптимално управление независимо от пътната настилка, инженерите са заложили на независимо, тип McPherson отпред и на Multilink със спирални пружини и стабилизираща щанга отзад.
Най-съвременните електронни системи за безопасност, допълнени от ABS + EBD и EPS, пък помагат на автомобила в трудни ситуации. XUV500 разполага и с асистиращи системи за качване и слизане по наклон, така необходими при хлъзгави повърхности и при стръмни изкачвания и спускания.
Mahindra XUV500 привлича вниманието на околните не само с внушителните си размери, но и с модерната си стилна предна част с хромирани апликации и с интересно оформени S-образни диодни дневни светлини. Любопитно е да се отбележи, че дизайнът на колата е направен от италианското ателие на Джорджето Джуджаро.
Интериорът е просторен, а основните елементи са акцентирани с помощта на хромирани и изпълнени в сив цвят апликации. Контролното табло е с два основни уреда, в централната област на които е интегриран по един допълнителен комбиниран показател. Воланът е с интегрирани и с приятна при употреба обратна връзка бутони за управление на мултимедийната система.
Тя е налична от най-ниското ниво на оборудване, като при него е с 6-инчов дисплей, а при по-високите - със 7-инчов.
Mahindra XUV500 разполага стандартно с автоматична двузонална климатична инсталация, като приятна изненада в купето е решението на дизайнерите да интегрират допълнителни въздуховоди за втория ред седалки в конзолите на вратите. Интересна и полезна е също така камерата за задно виждане, картина от която се подава директно на екрана на предното табло, а като допълнителна стъпка за повишаване на безопасността на изображението се подават насочващи линии и цифри в сантиметри от най-близкото препятствие.