Светът се къпе в петрол, почти няма търсене за него, а местата за съхранението му се изчерпват, информира Асошиейтед прес.

Това накратко обяснява странното и безпрецедентно поведение на пазара на фючърсни договори за суровината вчера, когато търговците на практика предложиха да платят на някой друг да купи петрола, който трябва да им бъде доставен идния месец, предава БТА.

Американският лек суров петрол с доставка през май се продаваше за около 15 долара за барел във вчерашната сутрешна търговия, но спадна до минус 40 долара за барел в ходя на деня. За първи път цената на фючърсните контракти за петрола преминава на отрицателна територия, твърдят анализатори.

"Това е най-лошата в историята цена на петрола, което не бива да ни изненадва, тъй като това е неизбежният резултат от най-голямото в историята несъответствие между предлагането и търсенето", коментира Райън Ситън от Тексаската железопътна комисия, която е регулатор на петролната индустрия в щата.

Има известна загадка около слабото търсене на петрол: Усилията за ограничаване на разпространението на коронавируса блокираха големите градове по света, пътуванията със самолет са сериозно ограничени и милиони хора работят от вкъщи, което води до много по-малко пътуващи до работата си.

Помпите обаче все още работят, извличат петрол от земните недра, а целият този петрол трябва да отиде някъде. Следват въпроси и отговори за най-новото развитие в петролния сектор:

БИЛА ЛИ Е НЯКОГА ПРЕДИ ОТРИЦАТЕЛНА ЦЕНАТА НА ПЕТРОЛА?

Понякога се случва цената на бъдещата доставка да се изкриви от изненадващо събитие, например спукването на петролопровод. Това може да тласне рязко нагоре или надолу цената на фючърсен контракт за даден месец спрямо котировките на фючърсите за следващия месец.

Обикновено това се изглажда от пазара, но рязкото отдръпване на търсенето наред с пренасищането на пазара доведе до недостиг на капацитет за складиране. Това затрудни търговците на контракти за доставка през май да намерят купувачи, което прати цената на контракта на отрицателна територия.

"Това никога досега не се е случвало", отбелязва Тим Брей, старши мениджър на портфейл в ГайдСтоун кепитъп мениджмънт (GuideStone Capital Management) в Далас.

ПЛАЩАТ ЛИ ПЕТРОЛНИТЕ КОМПАНИИ НА ХОРА ДА ВЗИМАТ СУРОВИНАТА ИМ?

Възможно е някои компании да плащат на други, за да взимат суровия им петрол, но това не изглежда да е широко разпространено.

Много анализатори определиха спада в цените на суровината като технически, свързан с начина, по който са формулирани фючърсните контракти. Повечето купувачи в момента купуват петрол, който ще бъде доставен през юни, а не през май.

Дори така да е, бяха изтъргувани над 150 000 от тези фючърсни контракти, достатъчен обем, за да има значение, посочва Райън Фицморис, енергиен стратег в Рабобанк (Rabobank).

"Според мен този ход е повече с технически характер и е свързан с изтичането на фючърсните контракти", казва Фицморис. "Бихме могли да наблюдаваме изолирани случаи, при които петролните компании плащат на хора да им вземат петрола, тъй като складовият и петролопроводният капацитет става дефицитен, но е малко вероятно това да е трайно", допълва специалистът.

КАКВО СТАВА СЪС СЪХРАНЕНИЕТО НА ПЕТРОЛА?

Предвид по-малкото потребление на бензин и самолетно гориво петролните резервоари започват да се пълнят. Експерти предупреждават, че световните хранилища могат да се запълнят в края на април или началото на май.

Това накара някои производители да решат да изтъргуват петрола сега, тъй като пространството може да стане по-ценно от самата суровина, по мнението на Ситън от Тексаската железопътна комисия.

КЪДЕ ЩЕ ОТИДЕ ПЕТРОЛЪТ?

На фона на запълването на петролните резервоари федералното правителство преговаря с компании да съхраняват суровината в Стратегическия петролен резерв. Само че ако всички складове са пълни, петролните компании ще започнат да затварят кладенци, което може да нанесе щети на петролните полета. Много танкери, пълни с петрол, са в открито море.

ЗАЩО СДЕЛКАТА В ОПЕК НЕ ОПРАВИ ТОВА?

По-рано този месец ОПЕК и съюзниците ни картела, с политически натиск от правителството на САЩ, се споразумяха да намалят добива с близо 10 милиона барела дневно - около 10 процента от текущото производството. Някои анализатори обаче намират сделката за недостатъчна, за да ограничи масовото свръхпредлагане. Засега тя не позволява на цените да продължат надолу, но все още има твърде много петрол в света.

КАК ТОВА ЩЕ СЕ ОТРАЗИ НА ЦЕНАТА НА БЕНЗИНА?

Евтиният петрол води и до по-ниски цени на бензиностанциите, което често се приема като благодат за потребителите. В САЩ средната цена за галон обикновен бензин спадна до около 1,49 долара или по-малко, с над 1 долар под миналогодишната, сочат данни на Ей Ей Ей (AAA). Само че този път не е добре за никого, предупреждава Джим Бъркхард, вицепрезидент в Ай Ейч Ес Маркит (IHS Markit).

Обикновено, когато цените на петрола спадат, поевтинява и бензинът и това е от полза за потребителите", припомня Бъркхард. "Днес обаче цените се понижават, защото почти никой не шофира, шофира се много, много по-малко. Така че за всички е трудно да се възползват от тези по-ниски цени на бензина, ако не се шофира. Затова няма победител в тази ситуация днес", допълва в заключение той.