Клиентите на авиокомпаниите ще трябва да носят маски във всички етапи от пътуването си и да си казват довиждане извън летището с близките, дошли да ги изпратят. Това са част от изискванията за пътуване със самолет, разпространени от Европейската агенция за авиационна сигурност, пише в. “Гардиан”. Инструкциите включват също намален ръчен багаж и отказ от количките за разнасяне на храна, напитки и безмитни стоки.

Всеки, който е развил симптоми, след като е купил билета си, или междувременно е имал контакти със заразен, ще трябва да се откаже от полета. За целта авиокомпаниите са насърчени да възстановят без пречки и без такси парите за билета.

От пътниците се очаква често миене на ръцете и ползване на дезинфектанти, а маските ще са задължителни освен за деца под 6 г. и хора, които не могат да ги носят по медицински съображения. По системата за съобщаване на полетите ще бъдат пускани напомняния за личните предпазни мерки, които трябва да се спазват.

Препоръчаната социална дистанция е

метър и

половина при

чакане на ред

за чекиране, както и в магазините на летищата, като ще има знаци, които да показват къде да се застане. Шефове на големи аерогари вече възроптаха, че за излитането на един джъмбо джет това би означавало опашка от над 1 км. Тъй като в зоните за сигурност спазването на дистанция е трудно, всички служители ще са с маски и щитове. Кошниците, в които пътниците си слагат личния багаж за проверка, ще се дезинфекцират често. В случай че са налага отвеждане до машината с автобуси, те ще са повече, за да се качват по-малко хора.

Самолетите също ще бъдат подлагани на цялостна дезинфекция между полетите. Европейската агенция по авиационна сигурност е изискала от авиокомпаниите да сложат по-добри филтри за пречистване на въздуха в пътническите салони, но независимо от това и на борда ще се носят маски - както от пасажерите, така и от екипажа. Маските трябва да се сменят често, така че при дълъг полет пътниците ще трябва да разполагат с по няколко.

Авиокомпаниите в САЩ и Европа няма да прилагат правилото на празната средна седалка, но тези в Малайзия и Индонезия например смятат да го спазват. Задълбочава се и проблемът с тоалетните, защото една трябва да остане резервирана само за екипажа, а при ползването на останалите не трябва да се образува опашка.

При пристигане всеки пътник ще трябва да попълва декларация с имената си, номера на седалката си в самолета и телефон или имейл. Това се прави за

проследяване

на контактите,

ако се окаже, че на борда е имало заразен. След като си получат багажа, пасажерите трябва да напуснат летището колкото може по-бързо. Посрещачите ще трябва да им се радват навън.

Авиорегулаторът предупреждава мерките да се прилагат с голямо внимание, за да не се стигне до конфликти и саморазправа между пътниците.