При гостите на хотели от чужбина има срив - те са намалели със 77%

Българските туристи наистина са спасили сезона по морето, показват данните на статистиката за юли. Но въпреки това приходите на хотелите от нощувки за този месец са 122,4 млн. лв., което е с 64,6% по-малко, отколкото през миналия юли. Голяма част от тези пари са оставени от българи за разлика от минали години, показват данните.

Броят на хората, които са пренощували в хотели през юли, е 613 200, което е с 52,7% по-малко на годишна база. При чужденците има срив - те са със 77,1% по-малко, докато българите, отишли на море, са намалели само с с 12%. Общият им брой е 427 хил. и са реализирали средно по 3 нощувки. Чуждите граждани са 186 200 и са направили по 5 нощувки, като 73,1% от тях в хотели с 4 и 5 звезди.

Общата заетост на леглата пада с доста голям процент. Средната заетост за юли е 30,1%, като намалява с 29,9 процентни пункта в сравнение с юли миналата година. Най-висока е заетостта в хотелите с 4 и 5 звезди - 35,1%.

Приходите от нощувки са доста ниски като цяло. През последните години у нас месечно те обикновено са 340-360 млн. през активните летни месеци, спадат до 150-200 млн. лв. през зимния сезон, а в преходните рядко падат под 70 млн. лв.

При това през този юли от данните на НСИ се вижда, че затворените хотели не са чак толкова много - работели са 2768 с общо 250 400 легла в тях. В сравнение с миналото лято са само с 18,4% по-малко, а леглата - с 22,5%.

За първи път от данни на НСИ се вижда, че има области, в които през юли не е отчетен нито един лев приход от нощувка на чужди граждани. Това се е случило например в Перник, Кюстендил, Видин и Ловеч. В Перник приходите на хотелите за юли са едва 57 хил. лв. за целия месец.

Че Южното Черноморие бе по-пълно това лято предимно с българи, се вижда и от данните на НСИ. В Бургаска област са отчетени 53,6 млн. лв. приходи от нощувки, докато във Варненска те са 28,5 млн. лв. За сравнение - в столицата приходите са само 4 млн. лв. Това са обаче брутните приходи от нощувки, без отстъпки и без да се смята какво получават хотелите от различни допълнителни услуги - спа центровете, храната от заведенията им, румсървис и всичко останало, което предлагат на гостите си.