Дейности по жп линията Елин Пелин - Костенец също остават за следващия програмен период

32 км от магистрала “Европа”, чието изграждане започна с пари от бюджета, ще се финансират от Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020”. Това реши правителството на заседанието си в сряда. Това е последният участък от магистралата, която свързва София с ГКПП Калотина, частта, която в момента все още се проектира.

Със същото решение се намалява обхватът на лот 3.2 на магистрала “Струма”, тоест на участъка през Кресненското дефиле. Вторият етап от него е включен в проекта на програма “Транспортна свързаност” 2021-2027 г. Този участък вече започна да се изгражда с пари от сегашната транспортна оперативна програма.

Другите изменения в настоящата оперативна програма засягат железопътния транспорт.

Дейности по изграждане на жп линията Елин Пелин - Костенец, най-трудният и скъп участък (над 1 млрд. лв.) от жп коридора от София до Бургас, се отлагат за изпълнение в следващия програмен период 2021-2027 г.

Поръчката, разделена на три части, беше обявена през 2017 г. Заради обжалвания договорите бяха подписани едва в края на миналата година.

Най-тежкият участък е Елин-Пелин - Вакарел. Неговата дължина е приблизително 20 км и в обхвата му попада най-големият жп тунел в България с дължина 6,8 км.

В програмата се включват нови жп проекти. Те са за модернизация на жп участък Волуяк - Драгоман, модернизация на тягови подстанции Варна и Разград, както и изграждане на тягова подстанция Русе и въвеждане на съвременни информационни системи SCADA. За финансирането им са осигурени допълнителни средства в размер на 80 млн. евро от бюджета на приоритетна ос 2 “Развитие на пътна инфраструктура” в рамките на същата оперативна програма.