Братя Домусчиеви предоставят терена за завода

и така получиха дял от 49,998% от компанията

Министър: Преговорите с германския производител

да инвестира у нас се проведоха за 5 седмици

Българските електромобили Next.e.Go Bulgaria, които ще се произвеждат край Ловеч, се правят по най-нова технология, която в момента се ползва в заводи в Тексас и Берлин. Колите ще имат 2-3 пъти по-дълъг живот от другите автомобили, тъй като ще са направени от алуминий.

Това съобщи пред “24 часа” председателят на “Автомобилния клъстер България” Любомир Станиславов, който е уверен, че това ще е предпоставка за много по-големи неща за страната ни в бъдеще.

Той ще е един от двамата изпълнителни директори на българското акционерно дружество заедно с Матиас Бертлинг. От учредителния му протокол става ясно, че

собствеността е

поделена почти

поравно между

германската

Next.e.Go Mobile

и “Адванс

пропъртис”

на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Всъщност германците държат 50,002%, а българските бизнесмени са с 49,998%. Капиталът на дружеството е 50 000 лева, акциите са налични и поименни, всяка е с номинал от 1 лев.

Влизането на братята в компанията е заради локацията на завода за електрически коли - той ще е на терен в завод “Балкан” в Ловеч, който е на Домусчиеви.

Фабриката ще бъде разположена върху 160-170 дка от мястото. Остават още 1100 дка, на които могат да се настанят доставчици, както и други компании от автомобилната индустрия. Не мога да коментирам дали вече се водят преговори с други инвеститори, заяви Станиславов.

По думите му от “Балкан”, където в момента работят 300 души, ще се вземат най-добрите служители. Останалите работници, които общо ще са около 1000, ще бъдат от Ловеч, като ще има достатъчно работна ръка, убеден е Станиславов. Компанията е получила 70-80 кандидатури за работа – от България и Германия.

“Има хора в Германия, които искат да се върнат в България, за да работят в завода, включително и висококвалифицирани кадри, инженери”, разказва председателят на аутомотив клъстера.

Хората ще се

назначават

постепенно с

увеличаване на

производството,

заводът ще разполага с обучителен център, а ключови кадри ще бъдат изпращани на обучение и в Германия.

Финансирането на проекта било осигурено още преди да се обяви – по-голямата част от него са собствени средства от германската компания и българския партньор “Адванс пропъртис”. Останалата част от осигурена от банков заем.

Размерът на инвестицията всъщност е доста по-голям от обявените 140 млн. евро, твърди още Станиславов.

Технологията, която ще се използва за производството на колите, е германска, но една от най-важните части в електромобилите – алуминиевите компоненти, вероятно ще бъдат доставяни и на глобално ниво от българската “Гестамп етем аутомотив България”. В момента се водят преговори с тях, а “Язаки” в Ямбол ще произвежда електрическата инсталация.

35 киловата ще е мощността на батериите за електрическите коли в България - по-голяма, отколкото в Германия, където тя е около 22 киловата. Въпреки това батерията може да издържи една седмица при каране в градска среда, каквато е и основната концепция. Това е перфектната втора кола за едно семейство и тя може да бъде заместител на градския транспорт, като дори пътуването с нея ще излиза по-евтино, а паркирането ще е безплатно, казва Станиславов. И добавя от опит, че колата завива много добре и ускорява съвсем прилично.

Автомобилът разполага с два кабела за зареждане – един за зарядна станция и втори за стандартен контакт. При втория вариант пълното зареждане отнема от 2 до 5 часа. Така реално Next.e.Go се доближава повече до мобилен телефон, отколкото до автомобил, твърди изпълнителният директор на дружеството.

Всъщност масовото производство на батерии в световен мащаб в момента може да се окаже не по-малък проблем за планетата от дизеловите изпарения. То е скочило 3-4 пъти, а само между 2-3% от електромобилите са станали електрически. А прогнозата е, че още преди 2030 г. делът им ще стигне 50%.

“В момента има много мощни електромобили с много батерии, например с над 200 киловата. Това, което германската фирма смята, е, че въобще не е екологично да се ползват големи батерии, които се зареждат бавно, много са скъпи за производство, ползва се голямо количество изкопаеми суровини при производството”, уточнява Станиславов. Това е и причината

Next.e.GO да

използва

по-малки

батерии

Станиславов не коментира дали в момента се водят преговори с производители на батерии. Преди години България преговаряше с “Хюндай” и други компании, но в крайна сметка те избраха други локации, сред които Унгария.

През 2023 г. трябва да излезе от завода първата българска електрическа кола, стана ясно в събота, когато министърът на икономиката Кирил Петков подписа договора с Next e.Go.

Цената в Германия е 25 хил. евро, но купувачът получава 9 хил. евро данъчен стимул от държавата. Един такъв електромобил трябва да може да изминава 200 км с едно зареждане, заяви изпълнителният директор на немската фирма Али Везвай.

Експлоатацията

излиза по

лев на ден,

не знам колко струва метрото, но това май е по-евтино, обясни Георги Домусчиев.

България като държава предоставя 34 млн. евро стимули, но под условие, заяви министър Петков. Първите ще са при излизането на първия автомобил от завода, следващите ще са при годишно произведени 10 хил., а пълният размер - при 20 000 продадени коли на година, заяви Петков. В България ще се прави нов модел на компанията, който е с повишена проходимост, стана ясно при представянето на прототипа в София.

Преговорите с германския производител са проведени само за пет седмици, като България е обещала нулева корупция на инвеститора, заяви Кирил Петков. А Везвай добави, че България е идеалната дестинация, има нужните кадри и предлага стабилност, от каквато се нуждае един стартъп.

Next.e.GO планира да набере 600 млн. на борси в САЩ и Европа

Компанията Next.e.GO Mobile е създадена преди 6 години в Аахен под името е.Go Mobile от университетския преподавател Гюнтер Шу. Това не е първият му проект в тази сфера - предишният - за електрически ванове StreetScooter, е купен от Deutsche Post. Прототипът на първия модел e.GO Life е пуснат през 2017 г., като доставките започват две години по-късно.

Стратегията на Next.e.GO Mobile е да произвежда градски електрически коли, които с едно зареждане осигуряват стандартния дневен пробег в продължение на близо седмица. Четириместната кола се предлага в няколко разновидности, като тази с най-голямата батерия може да измине около 130 км с едно зареждане. Моделът, който ще се прави в България, е с подобрени параметри и пробегът е към 200 км.

Nеxt.е.GО възoбнoви прoизвoдcтвoтo нa един от моделите си - Lifе, в Aaхeн, cлeд кaтo зaпoчнa дa прoдaвa cпeциaлнoтo издaниe е.GО Lifе Nеxt в Гeрмaния прeз юни тaзи гoдинa.

Плaнoвeтe ca дo крaя нa гoдинaтa дa бъдaт готови 500 aвтoмoбилa. Зa cлeдвaщaтa гoдинa ca плaнирaни 2500 брoя. Прeз 2023 г. брoйката може да стигне нaд 10 хил.

За да събере нужното финансиране, Nеxt.еGО Mоbilе има планове да пусне акции на фoндoвия пaзaр в CAЩ и Eврoпa и така да набере в рамките на една година около 600 милиoнa eврo капитал.