Български астроном е водещ автор в изследване за откриване на екзопланетата HD 33142d, съобщиха от пресцентъра на Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Новооткритата екзопланета е третата в звездната система. Масата й е подобна на тази на газовия гигант Сатурн, а орбиталният й период е само около 90 дни. Новото проучване е с водещ автор д-р Трифон Трифонов от Института по астрономия "Макс Планк" в Германия и катедрата "Астрономия" към Физическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски",  като резултатите са приети за публикуване в престижното списание "Астрофизикъл джърнъл". Работата на д-р Трифонов е подкрепена от проекта EXO-RESTART, финансиран от Фонда "Научни изследвания" по Националната научна програма "ВИХРЕН- 2021", посочват от пресцентъра.

Към момента в орбита около далечни звезди има открити над 5080 екзопланети. Тяхното изследване и точното определяне на параметрите им е основно за разбиране на процесите на планетообразуване и за анализ на стабилността на всички планетни системи във Вселената.

За да направи откритието, международният екип учени зад изследването, ръководено от д-р Трифонов, използва оригинални и архивни данни от спектрографите FEROS и HARPS в обсерваторията Ла Сия, Чили, част от Европейската южна обсерватория, и от спектрографа HIRES, инсталиран в обсерваторията "Кек" на Хаваите.

Подробният анализ на данните доказва наличието на три екзопланети - две са с маси, сравними с масата на Юпитер, и една е с маса, сравнима с тази на Сатурн. Третата планета - HD 33142d, е нова, орбиталният й период е около 90 дни, и откриването й се докладва за първи път пред научната общност. За да са сигурни, че откритието не се дължи на активност на звездата, авторите на статията правят подробен анализ на звездата HD 33142. В резултат подобряват значително оценките за нейните параметри, като звезден радиус, температура и други, както и поставят оценка за нейното еволюционно състояние. Авторите показват, че откритието на трета планета е действително и не се дължи на фактори, свързани със звездната активност или други ефекти.

Допълнително е извършен анализ на орбиталната стабилност на системата от три масивни планети. Оказва се, че системата е стабилна, но само в рамките на около 150 милиона години, предвид еволюционния стадий на звездата, планетната система ще бъде унищожена. Причината е, че при еволюцията в стадий на червен гигант радиусът на звездата ще се увеличи около 50 пъти спрямо сегашния й размер. Тогава най-близките две планети ще бъдат погълнати, а съдбата на най-далечната ще е или да бъде изхвърлена в Космоса, или също да бъде погълната от звездата.