Заради новия спор съществува реален риск да няма кой да чисти шосетата през зимата

Агенция “Пътна инфраструктура” не плаща на пътни фирми с мотива, че няма пари по сметките си, но в същото време е пуснала обществени поръчки за близо 100 млн. лв. за поддръжка на пътищата.

На практика агенцията се опитва да замени компаниите, с които има договори за текущото поддържане, с други, които обаче да чистят само през тази зима. Рокадата засега е блокирана от жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Преди седмица и половина

имаше протести

на фирмите

заради неплатени

около 900 млн.

лева за вече свършена работа за минал период, след които ръководството на браншовата камара “Пътища” и министърката на регионалното развитие Виолета Комитова започнаха преговори. В същото време обаче АПИ е пуснала спешни поръчки за намиране на други фирми, които да чистят снега през тази зима. Обявите са седем - за шестте района, на които е разделена страната, и една само за магистралите. Всяка поръчка е с по няколко обособени позиции за 28-те области, а магистралите са разделени в зависимост от трасето им. Така броят на договорите ще е 35 за 98 млн. лв.

Най-вероятно тази сума ще бъде платена авансово на новоизбраните фирми, ако изобщо процедурата по избора им се състои.

Необичайното в случая е, че АПИ има действащи договори за дейността, за която обявява нови поръчки. Те в по-голямата си част изтичат през 2023 г. и би следвало агенцията да възложи на съответните фирми да подготвят пътищата за зимата въпреки спора за неплатените пари за вече извършени дейности.

Фирмите нямат

право да не

извършат

възложената

им работа,

защото има клауза, че ако откажат, това е достатъчно основание договорът да се прекрати.

С новите поръчки обаче има реална опасност да се стигне до пълен блокаж на работата и да няма кой да чисти пътищата през зимата. Защото от сайта на КЗК става ясно, че има жалби срещу новите процедури, които до края на работния ден в петък бяха 16 на брой. Всички са с искане за налагане на временни мерки – спиране на поръчките, докато се реши спорът.

Обикновено в такива случаи КЗК стопира процедурите, т.е. ще трябва да се чака решаването на спора по същество, а това става на две инстанции – в КЗК и след това във ВАС. Така в най-добрия случай ще се чака до Коледа, ако не и след това, за да има изход от ситуацията. През това време няма да има кой да чисти пътищата, защото по договор тази дейност трябва да се възложи конкретно за всеки път на съответната фирма, а АПИ не го е направила.

Мотивът, с който пътната агенция е обявила новите поръчки, повтаря дословно това, което обяснява от месеци министър Комитова: че бюджетът на АПИ за текущ ремонт и зимно поддържане е изчерпан още през април, а предишното ръководство на агенцията е

продължило

да възлага

дейности, за

които няма пари,

с които да плати. Заради това в прокуратурата е внесен сигнал от нея и от финансовия министър срещу предишното ръководство на агенцията заради неправомерно разпореждане с бюджетни средства.

Междувременно в интервю за в. “Строител” Комитова казва, че ако не се постигне споразумение с компаниите, които имат договори, ще се продължи с обществените поръчки, за да се търсят нови фирми, които да почистват и поддържат пътищата.

Абсурдни са тези поръчки. Според текущите договори на фирмите от АПИ нямат право да възлагат тази работа на друг,

ако го направят,

на секундата

ще ги съдим,

каза председателят на браншовата камара Стефан Чайков. Той обясни, че по време на преговори върху фирмите е оказван натиск да се откажат от сегашните си договори, ако искат парите им за вече свършена работа да бъдат платени.

По-конкретно се искало да се впише текст, според който проблемът с парите ще бъде решен от бъдещото Народно събрание. “Но договорите имат две страни - фирмите и АПИ. Защо да се поставяме в положение на зависимост от трета страна, която на всичкото отгоре още не е създадена?”, каза Чайков.