Спортът и фестивалите възраждат туризма

Спортът и фестивалният тип събития възраждат туризма след близо две години на глобален Ковид локдаун. Това сподели проф. Скот Ливмор от университета Оксфорд на изложението Arabian Travel Market (АТМ) в Дубай.

Почти непроходими са алеите в изложбения център от множеството посетители, което се счита за явен сигнал за възраждане на масовия туризъм. Водещ акцент на участниците от Близкия Изток са ефектните, модерни идеи, свързани с преживявания от бъдещето, основани на нови технологии.

Ярка е разликата с всичко, което предлага палатата с европейски участници, които залагат на добре познатото старо, каквото е било и преди 20 години.
Предвидените приходи от туризъм в глобален мащаб за 2022 г. възлизат на 8,6 трлн. USD, което е 6,4% по-малко от предпандемичната 2019 г. Ще бъдат създадени 58 млн. нови работни места, като така заетите в туристическия сектор по света ще достигнат 330 млн., което е само 1% по-малко от 2019 г. и ръст от 21,5% спрямо 2020 г.

Прогнозите сочат, че завръщането към обичайното темпо на пътуване няма да се случи преди 2024 г. Затова държавите, които желаят да привлекат нова “туристическа плът” са вече ангажирани със създаването на нов тип продукти, които да увеличат разнообразието в преживяванията и да върнат и досегашни туристи. В това отношение Саудитска Арабия е сред лидерите по създаване на невиждани атракции, а целта им е привличане на най-високия клас посетители.

Дубай залага на модерни технологии, наука и дългосрочна визия за бъдещето. Държавната политика в сферата на екологията и дългосрочния ангажимент към околната среда е представен в Музея на бъдещето – най-футуристичното здание в града, изградено без нито една носеща колона в което на 6 отделни етажа е разкрит животът през 2071 година.

На АТМ участват множество авиопревозвачи, но авиационният сектор все още е в “тъмната зона”, като сривът в търсенето на международни полети през 2021 г. е 75% спямо 2019 г, затоварването бележи спад от 24%, а приходите са надолу с 58%, като през 2020 г. те са били дори 66%.

Проучванията сочат, че в световен мащаб най-лесно и най-бързо се възстановяват вътрешните пътувания, затова местните събития – фестивални и спортни – са сред факторите, които предопределят нагласите на хората. Сред основанията за международно пътуване най-малък е делът на бизнес воаяжите, а най-бързо наваксват пътниците, тръгнали на екскурзия.

Модерните технологии са водещи в представянето и предлагането на преживявания в модерните държави. Един от примерите е, че докато през 2019 г. закупените онлайн билети за атракциони и посещение на събития са 42%, през 2021 те са вече 58, а в идните две години се очаква този дял да надхвърли 80% в глобален мащаб. Липсата на подобни възможности отказва хората да посетят дадено място, още преди да са пътували.

Голямата цел на туристическите държави, обяснява проф. Ливмор от Оксфорд, е посланията на туристическата индустрия да бъдат насочени към населението на държавите в света, генерирали най-големи спестявания по време на Ковид кризата.

Лидерът Канада е със скътани пари, които представляват 11,8% от БВП, САЩ е с 11,2%, на трето място е Испания с 9%, а последна в списъка на спестовните държави е Гърция с 1,5%.

Български туроператори отчитат стабилен интерес към дестинациите от Близкия Изток, като средната продължителност на престоя е пет дни, а обиколните турове в няколко държави са по 15.

Музеят на бъдещето в Дубай - поглед отвътре.
Музеят на бъдещето в Дубай - поглед отвътре.
Българският щанд на туристическото изложение в Дубай.
Българският щанд на туристическото изложение в Дубай.